اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری » فرهنگ و هنر
کد خبر : 1027744
دوشنبه - 18 اردیبهشت 1402 - 11:59
اولین جشنواره هنری ادبی مقاومت و انقلاب اسلامی با عنوان جان فدا سوم خرداد در اصفهان برگزار می‌شود

شهید سلیمانی محور اصلی جشنواره هنری و ادبی «جان‌فدا»/هدف اصلی جشنواره جان‌فدا تبیین منطق مقاومت و انقلاب اسلامی است

به تعبیر مقام معظم رهبری، «دانشجویان، اساتید و نخبگان افسران جنگ نرم در دانشگاه‌ها هستند»، زمانی که این گفتمان‌سازی در دانشگاه شکل گیرد، به‌مرور در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد.

شهید سلیمانی محور اصلی جشنواره هنری و ادبی «جان‌فدا»/هدف اصلی جشنواره جان‌فدا تبیین منطق مقاومت و انقلاب اسلامی است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به تعبیر مقام معظم رهبری، «دانشجویان، اساتید و نخبگان افسران جنگ نرم در دانشگاه‌ها هستند»، زمانی که این گفتمان‌سازی در دانشگاه شکل گیرد، به‌مرور در جامعه گسترش پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره «جان فدا» در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره هنری و ادبی جان‌فدا با محوریت مقاومت و انقلاب اسلامی گفت: اصل جشنواره حول محور شخصیت جامع شهید سلیمانی که رهبر انقلاب از آن به‌عنوان مکتب سلیمانی یادکردند ایجادشده است.

هادی مشرف‌زاده، با اشاره به اینکه جشنواره هنری و ادبی جان‌فدا با محوریت مقاومت و انقلاب اسلامی در بخش‌های هنری ادبی پژوهش فن آوری و نوآوری ویژه دانشگاهیان استان اصفهان برگزار می‌شود به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از زبان ادب و هنر اشاره کرد و گفت: به فرموره معظم له «پیام انقلاب باید به زبان شعر و هنر که اصیل‌ترین، خالص‌ترین و گیراترین زبان‌ها است منتقل شود، انقلاب در غالب هنر و ادبیات آسان‌تر و صادقانه‌تر از هر غالب دیگری قابل صدور است.»

جشنواره‌ها؛ مناسبات فرهنگی بین دانشگاه‌ها را گسترش می‌دهد

وی افزود: گسترش فرهنگ غنی ایثار و شهادت، معنویت‌گرایی، روحیه مقاومت و فداکاری و نو دوستی و استکبارستیزی، تعهد و ایمان در بین جوانان، افزایش تولیدات فرهنگی در غالب آثار هنری که در فضای رقابتی عرضه می‌شود، همچنین ایجاد فرصتی برای استعدادیابی و شناساسی هنرمندان انقلابی ازجمله اهداف این جشنواره است.

وی تاکید کرد: برگزاری این گونه جشنواره‌ها مناسبات فرهنگی بین دانشگاه‌های استان اصفهان را گسترش می‌دهد، به جهت جلساتی که در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد این همگرایی را مشاهده کردیم، شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نه‌تنها دانشگاه‌ها را بلکه نهادها و ارگان‌ها را گرد هم آورد و با هم‌فکری تمام این افراد جشنواره شکل گرفت.

مشرف زاده افزود: جامعه دانشگاهی استان با شرکت در این جشنواره و با گسترش و ترویج فرهنگ غنی ایثار شهادت و مقاومت ابزاری برای تعاملات فرهنگی دانشگاه‌های استان و در آینده دانشگاه‌های کشور باشد.

هدف اصلی جشنواره جان‌فدا تبیین منطق مقاومت و انقلاب اسلامی است

در ادامه دبیر اجرایی جشنواره «جان فدا» نیز گفت: همه استان از دانشگاه‌ها گرفته تا ریاست بسیج دانشجویی و اساتید، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، انجمن فرزندان شاهد و ایثارگر، خادم یاران گلستان شهدا، سپاه پاسداران و همچنین صداوسیما و بسیاری از ارگان‌های دیگر همه به میدان آمده‌اند تا اتحاد استانی حول محور شهدا را نشان دهند.

مهدی حاجیان، با اشاره به اینکه جلسات شهرستان‌ها نیز برای این رویداد پیگیری می‌شود، ادامه داد: جلسه‌ای با حضور آیت‌الله مهدوی برگزار شد که ایشان از برگزاری چنین جشنواره به‌ویژه به دلیل پرداختن به قشر دانش‌آموزی استقبال کردند.

دبیر اجرایی جشنواره «جان فدا» جشنواره گفت: یکی از اهداف اصلی جشنواره جان‌فدا تبیین منطق مقاومت و انقلاب اسلامی است، در تلاش هستیم طوری این مسئله را تبیین کنیم که جوان امروز بداند به گفته شهید سلیمانی و سردار فدا، چگونه می‌توان به این قدرت در حوزه بین‌المللی و امنیتی رسید، چگونه می‌توان به این اقتدار امنیتی در سطح بین‌الملل رسید که هم اکنون‌می‌توانیم ادعا کنیم امنیت انقلاب ما وارداتی نیست بلکه صادراتی است.

تقدیر از سه خانواده شهید شاخص عرصه مقاومت

وی تصریح کرد: مهلت ارسال آثار تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه از طریق سایت https://mohajer.tvu.ac.ir/janfada امکان‌پذیر است، همچنین اختتامیه جشنواره در سوم خردادماه همزمان با روز مقاومت و ایثار و سالروز آزاد سازی خرمشهربا حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار خواهد شد و علاوه بر تقدیر از نفرات برتر از سه خانواده شهید شاخص عرصه هنری و ادبی را خواهیم داشت.

حاجیان افزود: خادمیاران گلستان شهدا، راهیان نور و آثار دانش آموزشی سطح استان هم به عنوان بخش‌های ویژه در این جشنواره پذیرفته می‌شوند.

نیاز به گسترش روحیه جهاد و مقاومت در جامعه داریم

در ادامه نیزدبیر علمی جشنواره جان فدا با بیان اینکه تا کنون ۲۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده است گفت: دانشگاهیان تا ۲۶ اردیبهشت فرصت دارند ارسال خود را با محور و موضوع مقاومت و انقلاب اسلامی ارسال کنند.

سید محمد قلمکاریان با اشاره به اینکه آثار رسیده به این جشنواره را استادان و متخصصان حوزه هنر و ادب داوری و ارزیابی می‌کنند افزود: جشنواره امسال در سطح استانی برگزار می‌شود اما در نظر داریم سال آینده به‌صورت کشوری برگزار شود، محور این جشنواره مقاومت و انقلاب اسلامی است که هدف آن گسترش فرهنگ غنی ایثار و شهادت، معنویت‌گرایی، روحیه مقاومت، استکبارستیزی، تعهد و ایمان، تقویت مناسبات فرهنگی و ارتباطات بین دانشگاه‌ها است.

گفتمان‌سازی از دانشگاه وارد جامعه می‌شود

وی با اشاره بیه اینکه گفتمان‌سازی از دانشگاه وارد جامعه می‌شود افزود: رؤسای همه دانشگاه‌ها، معاونین فرهنگی و مسئول نهاد مقام معظم رهبری عضو شورای سیاست‌گذاری هستند و تاکنون همکاری خوبی داشته‌اند، علاوه بر آن بسیج دانشجویی و اساتید به‌خوبی وارد صحنه شده‌اند

وی در خصوص بخش‌های مختلف این رویداد گفت: جشنواره بخش‌های مختلفی ازجمله هنری، ادبی، پژوهش، فناوری و نوآوری دارد که بخش هنری شامل، کلیپ، گزارش ویدئویی، عکاسی، خطاطی، گرافیک و پوستر است که تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه فرصت ارسال آثار در سایت جشنواره وجود دارد، حدود ۲۰۰ اثر تا کنون به دبیرخانه جشنواره رسیده است، علاوه بر گواهی شرکت در جشنواره جوایز خوبی هم برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

قلمکاریان با اشاره به اینکه بخش آثار ادبی شامل، امکان ارسال شعر، نثر ادبی، داستان، دل نوشته و خاطره‌نویسی می‌شود گفت: اختتامیه جشنواره سوم خردادماه هم‌زمان با روز آزادسازی خرمشهر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان برگزار می‌شود.

شهید سلیمانی؛ محور اصلی جشنواره هنری و ادبی «جان‌فدا»

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره جان فدا هم گفت: محور و اساس جشنواره جان فدا حول شخصیت جامع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است و این جشنواره قرار است محملی شود تا شهید سلیمانی به عنوان ملی‌ترین و امتی‌ترین چهره در دانشگاه‌ها و با زبان ادب و هنر بیش از پیش شناخته شود.

حجت الاسلام علی کلباسی، افزود: سردار سلیمانی هم ملی‌ترین و هم امتی‌ترین شهید ما شد، ملی‌ترین ازاین‌جهت که وقتی به شهادت رسیدند ده‌ها میلیون نفر در تشییع‌جنازه این شهید شرکت کردند، امتی‌ترین ازاین‌جهت که در امت‌های مختلف اسلامی روزبه‌روز که از تاریخ شهادت ایشان می‌گذرد، نام و یاد سردار زنده‌تر می‌شود.

وی گفت: سعی ما در شورای سیاست‌گذاری جشنواره برداشتن قدم‌های پر خیر در راستای معرفی این شخصیت بزرگ به جهانیان است؛ بهترین مکان و فضا در بین فرهیختگان دانشگاه است.

زهرا نصیری