پایگاه خبری ربیع- اصفهان، از کودکی با رنگ ها آشنا می شویم و از همان روزها، رنگ مورد علاقه خود را انتخاب می کنیم بعضی از افراد حتی به فصل ها، بر اساس رنگی که دارند علاقه مند می شوند. هر شهر معمولا بر اساس پیشینه تاریخی که دارد با رنگ خاصی یاد می شود و یکی از این شهر ها نیز اصفهان است. در این میان، اصفهان با گنبد های فیروزه ای خود را به عام و خاص معرفی می کند و حتی بسیاری از ایرانشنسانی که به ایران نیامده اند، اصفهان را به رنگ فیروزه ای می شناسند.
امروزه بسیاری از صاحب نظران معتقدند که اصفهان بلید علاوه بر رنگ آبی، رنگ های دیگری را نیز برای خود انتخاب کند و نکته جالب توجه اینجاست که این رنگ باید توسط مردم اصفهان انتخاب شود. تا آن جایی که عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران در این باره می گوید: رنگ هر شهر باید بر اساس بافت هر شهر و بر اساس نظر و نیاز شهروندان آن شهر برنامه ریزی شود. در این صورت است شهری زیبا و با هویت خواهیم داشت. مسئولان شهری باید روانکاوی رنگ ها را بر اساس نظر مردم شهر اصفهان بررسی کنند به عنوان مثال حدس زده می شود که رنگ آبی در ارتباط با رویا پردازی همراه با آرامش و آسودگی انتخاب می شود دلیل انتخاب این رنگ نیز رویا پرور بودن شهروندان اصفهانی است. مردم اصفهان مردمی رویا پرور هستند و با تعقل خود کار می کنند و به دنبال آرامش می گردند.
علی عباسی می افزاید: رنگ آبی، یادآور انعکاس آرامش و زندگی و تداعی کننده سفر است زیرا آب زاینده رود گذرا است و مردم این شهر معمولا قرار های خود را در کنار رودخانه می گذارند. رنگ کلی می تواند رنگ آبی و فیروزه ای باشد.
عباسی در ادامه پیشنهاد می کند: مسولان می توانند با ارائه پرسشنامه هایی از مردم سوال کنند که چه رنگی را برای شهر خود می پسندند و از آن ها خواسته شود که رنگ شهر خود را خود انتخاب کنند. در میان تمام رنگ هایی که پیشنهاد می شود ضمیر ناخودآگاه مردم اصفهان رنگ مورد علاقه خود را پیدا می کند.
علاوه بر آن، ترکیب رنگ باعث ایجاد آرامش می شود تاثیرگذاری رنگ ها بر ما بخش مهمی از ارتباط ما با محیط اطراف ما را تشکیل می دهند. به طور کلی میان تمایلات اشخاص و رنگ ها ارتباط وجود دارد یکی از ساده ترین راه های بازگرداندن آرامش به شهروندان استفاده از رنگ های هماهنگ بر اساس فرهنگ بومی مردم اصفهان است به ویژه این که رنگ ها باعث زیباسازی شهر اصفهان می شوند.
معاون صنایع دستی و هنر های سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور درباره هدف هر گردشگر از رفتن به مناطق گردشگر پذیر می گوید: گردشگر در جست و جوی پدیده ای زیبا و متمایز می گردد د و به دلیل دیدن همین پدیده متمایز است که به جا به جایی و انجام هزینه های زیاد اقدام می کند.
بهمن نامور مطلق ادامه می دهد: دیدن همین پدیده های متمایز باعث ایجاد تجربه های جدید می شود. همین رنگ ها هستند که مکان های مختلف را متمایز می کنند و آن را به یک مکان تماشایی تبدیل می کنند و گردشگران را به حرکت به سمت مقصد وادار می کند.
نامور مطلق درباره تاثیر رنگ بر جذب گردشگر می گوید: نمی تواند به آن شکل در مورد این موضوع نظر داد که رنگ ها تا چه در جذب گزردشگر تاثیر دارند با این وجود اکنون ما شهر هایی داریم که به دلیل رنگ هایی که در آن شهر وجود دارد، گردشگران زیادی را به خود اختصاص می دهند. بنابرین رنگ می تواند یکی از عوامل تاثیر گذار در جذب گردشگر باشد اما به تنهایی عامل نیست.
رنگ ها باعث ایجاد زیبایی می شوند مثلا رنگ در شهر لندن موثر بوده است و انتخاب رنگ قرمز برای تاکسی ها و کیوسک های تلفن می تواند در کنار دیگر عوامل زیبا کننده شهر، موثر واقع شود. این در حالی است که رنگ ها موجب تعادل و ارتباط بهتر و صمیمانه تر با فضای پیرامونی شهر می شوند. اما بعد از افراد بومی، می تواند باعث جذب گردشگر نیز باشد.
نامور مطلق درباره انتخاب رنگ برای شهر اصفهان می گوید: اصفهان به دلیل این که شهر اسطوره ای و یک کلان شهر است، انتخاب یک رنگ برای آن کافی نیست و باید از رنگ های مختلف و به شکل منطقی استفاده کند به عنوان مثال بافت تاریخی از یک رنگ و بافت حاشیه ای شهر نیز یک رنگ خاص دیگری را به خود اختصاص دهند و وسایل حمل و نقل نیز رنگ خاصی داشته باشند. اصفهان باید از سیستم های رنگ آمیزی مختلفی استفاده کند تا هم شهر را رنگی کند و هم از یک نواختی و ملال آوری دور باشد.
معاون صنایع دستی و هنر های سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ به این سوال که آیا اصفهان در انتخاب رنگ برای شهر خود قوی عمل کرده است یا خیر، می گوید: اصفهان متاسفانه از زبان و بیان رنگی خوبی استفاده نکرده است و باید با هم اندیشی هایی که دارد بتواند به این موضوع برسد.