اصفهان » تولیدی » رپرتاژ آگهی » زهرا زرفشانی
کد خبر : 1041297
سه شنبه - 22 خرداد 1403 - 13:41
در مراسمی موزه تاریخ شهرداری اصفهان در عمارت تاریخی باغ زرشک افتتاح شد

شهردار اصفهان: «اصفهان دیروز» تنها نیاز به پیرایش و خوانش دارد

فاز اول موزه تاریخ شهرداری اصفهان با نگاهی به فرآیند شکل گیری موزه تاریخ شهرداری اصفهان با عنوان «باغ هزار داستان» در عمارت تاریخی باغ زرشک با حضور مدیران شهرداری اصفهان، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران و دوستداران تاریخ و هنر اصفهان افتتاح شد.

شهردار اصفهان: «اصفهان دیروز» تنها نیاز به پیرایش و خوانش دارد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فاز اول موزه تاریخ شهرداری اصفهان با نگاهی به فرآیند شکل گیری موزه تاریخ شهرداری اصفهان با عنوان «باغ هزار داستان» در عمارت تاریخی باغ زرشک با حضور مدیران شهرداری اصفهان،  رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران  و دوستداران تاریخ و هنر اصفهان افتتاح شد.

شهردار اصفهان  در این مراسم گفت:شخصیت و هویت اصفهان ریشه در گذشته این شهر دارد.

علی قاسم‌زاده با بیان اینکه از ابتدای قبول مسئولیت در شهرداری اصفهان متعهد به حفظ شخصیت شهر بوده ام، اظهار داشت: ریشه هویت و شخصیت اصفهان در گذشته است که به آن اصفهان دیروز گفته می‌شود، ظهور آن اصفهان امروز است و اتفاقاتی که در حال شکل‌گیری است، اصفهان فردا را شکل می دهد.

وی اضافه کرد: برای حفظ شخصیت اصفهان باید اصفهان دیروز را ببینیم و اصفهان امروز را صیانت کرده و درصورت نیاز، پیرایش کنیم و از اصفهان فردا مراقبت کنیم تا در تعارض با هویت و شخصیت اصفهان دیروز نباشد.

شهردار اصفهان افزود: اصفهان دیروز تنها نیاز به پیرایش و خوانش دارد و نباید هیچ چیز به آن اضافه شود بلکه باید آن را از میان گرد و غبار تاریخ درآورده، غبار را بزداییم و درب آن را به روی اصفهان امروز و فردا باز کنیم.

وی در ادامه گفت: مسال شهرداری دو اقدام بسیار مهم انجام داد  و اول آنکه درب کارخانه ریسباف به روی مردم باز شد و با توجه به اینکه نگرانی عمیق اصحاب هنر و فرهنگ شهر این بود که بلایی که بر سر کارخانه‌های مشابه ریسباف آمده، بر سر این کارخانه هم بیاید، با یک همت جمعی و کمک وزارت میراث فرهنگی، این نگرانی برطرف شد و گام دوم ما در سالجاری افتتاح موزه تاریخ شهرداری است که در بخشی از باقیمانده های تاریخی باغ زرشک دوران صفوی و در ساختمان اداری کارخانه پشم باف  در حال افتتاح است . وی بیان داشت: ساخت کارخانه در باغ‌های زرشک در زمان خود اقدام درستی نبوده اما موظفیم به‌عنوان قطعه‌ای از تاریخ، در حفظ آن بکوشیم.

قاسم‌زاده در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با برنامه‌های پیش‌روی شهرداری در زمینه بازسازی و بازنگری بافت تاریخی شهر خاطرنشان کرد: تمرکز مدیریت شهری در این حوزه روی محور باباقاسم و محور هارونیه به‌عنوان محور اتصال دوران سلجوقی به صفویه است که امیدوارم در این فرصت باقی‌مانده، بتوانم دین خود را به اصفهان دیروز ادا کرده و نسبت به خوانایی آن کمک کنم.

*** قسمت اصلی موزه تاریخ شهرداری رویدادمحور است

در بخش دیگری از این مراسم مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت:بخش دائمی موزه تاریخ شهرداری اصفهان تحولات تاریخی  و ۱۳۰ ساله شهرداری را روایت می‌کند.

علی معرک نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان همچون سایر شهرها زنده بوده و روزهای شاد و غمگین داشته است، اظهارداشت: در تمام داستان‌ها و روایات هر شهر، اسطوره‌ها و قهرمانانی حضور دارند که یا روایت‌ساز و یا منتقل‌کننده روایات هستند و اصفهان با پیشینه هویتی خود نیز چشمه‌ای عمیق از استعاره و داستان‌ها است.

وی ادامه داد: شهر اصفهان در طول تاریخ بارها از لبه سقوط و ویرانی، ققنوس‌وار پرواز کرده و شکوه و اقتدار خود را به منصه ظهور رسانده و ویژگی‌های متمایزی دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تصریح کرد: همه ما مأموریتی بر دوش داریم و موظفیم حافظه تاریخی شهر را حفظ کنیم و تأثیرات اصلی این موزه، تلنگر به مسئولین و کارگزاران و رساندن تاریخ اصفهان به آیندگان است.

وی در ارتباط با محتوای تاریخی که در این موزه ارائه می‌شود، گفت: تحولات مجموعه شهر اصفهان از سال ۱۲۱۸ تا امروز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود و موزه شامل دو قسمت دائم و رویدادمحور است؛ در قسمت دائم، از مرحله تشکیل انجمن بلدیه تا جنگ جهانی دوم نگه‌داری می‌شود و این قسمت برگرفته از تحولات این دوران است.

**در حال حاضر ۹۰ هزار سند و عکس و رویداد تاریخی در سایت موزه اسکن و در معرض دید است

معرک‌نژاد افزود: قسمت اصلی موزه، قسمت رویدادمحور است که قرار است برنامه‌ها و نشست‌های موضوع‌محور در آن برگزار شود و اشیای تاریخی در این قسمت به نمایش گذاشته شود.

وی درخصوص جمع‌آوری اسناد تاریخی شهر اصفهان بیان کرد: بایگانی اسناد از سال ۱۳۱۵ تاکنون فریز شده بوده و از دوره مدیریت پیشین جمع‌آوری این اسناد به صورت نرم آغاز شد که تاکنون ۹۰ هزار سند و شیء تاریخی جمع‌آوری و در سامانه مربوطه ثبت شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به ثبت این موزه به عنوان موزه ملی خاطرنشان کرد: ساختمان اصلی موزه و نقطه شروع آن درحال مرمت است که پس از اتمام مرمت داخلی، استقرار بخش دائمی اتفاق می‌افتد، همچنین درخواست ثبت موزه به عنوان موزه ملی در مرحله اول تأیید شده و درحال پیگیری است.

**** حافظه شهر سرمایه فرهنگی اصفهان است

در بخش دیگری از آیین افتتاح موزه تاریخ شهرداری اصفهان رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران با اشاره به اهمیت وجود موزه‌ها و حفظ تاریخ شهر برای آیندگان گفت: هر شهر ابتدا باید موزه‌ای داشته باشد که حاکم شهر مسئولیت آن را به عهده داشته و نقاط مثبت و منفی را نشان بدهد تا عبرتی برای آیندگان باشد.

وی ادامه داد: موزه تاریخ شهرداری، چگونگی مدیریت شهر در دوران شکوفایی اصفهان در حکومت سلجوقی و سایر ادوار را روایت می‌کند و ساخت این موزه، نشان‌دهنده آینده‌نگری مدیریت شهری است درصورتیکه افرادی که میراث فرهنگی و طبیعی را از بین می‌برند، اصلاً به فکر آینده نیستند.

محیط طباطبایی تصریح کرد: موزه‌ها، نوعی نگاه به این موضوع هستند که می‌توان از گذشته برای ساخت آینده و شکل‌دهی مبنای آن استفاده کرد، حافظه شهر نیز سرمایه فرهنگی آن است که با جمع‌آوری اسناد و مدارک، به حفظ این حافظه کمک می‌شود.

مدیر پروژه موزه تاریخ شهرداری اصفهان نیز  این موزه را یک موزه شهری و روایت‌محور عنوان و اضافه کرد: همجواری عمارت باغ زرشک با محور تاریخی چهارباغ بالا، ظرفیت ویژه‌ای ایجاد می‌کند تا فضای شهری با عملکرد فرهنگی گره بخورد.

وی با تاکید بر تبدیل موزه‌ها به فضاهای مؤثر و خانواده‌محور شهری تصریح کرد: موزه‌ها تلاش می‌کنند با توجه به ماموریت‌هایی که برایشان تعریف شده است ارتباط موثرتری با عموم برقرار کنند و مخاطب را بیشتر درگیر فعالیت‌ها و اهداف شان کنند.

صرامی گفت: به نظر می‌رسد اسناد و عکس‌های مدیریت شهری این جذابیت را دارد که با انتخاب یک سناریوی تأثیرگذار، در جذب حداکثری گروه‌های مختلف شهری موفق باشد.

در بخش دیگری از این برنامه افتتاحیه، تفاهمنامه همکاری میان شهرداری اصفهان و کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم) امضا شد.

حمایت مادی و معنوی در نشست‌های مطالعاتی و پژوهشی موزه تاریخ شهرداری اصفهان بخشی از مفاد این تفاهمنامه بود و ایکوم نیز به عنوان طرف دیگر تفاهم‌نامه و به عنوان یکی از مراجع اصلی موزه‌داری در کشور متعهد به معرفی اساتید و موضوعات مرتبط با همین موزه می‌شود.

در ادامه این مراسم میزگردی با محوریت جایگاه بلدیه و شهرداری اصفهان و لزوم حفظ اسناد و میراث تاریخی اصفهان با حضوراحمد محیط ‌طباطبایی برگزار شد.

همچنین یادآور می شود که فرآیند انتخاب طرح معماری برای تأسیس موزه غیر از مکان های نمایشگاهی به فضاهایی برای کاربری های اداری، ندارکات و پشتیبانی نیز نیاز دارد و از آنجایی که کوشک باغ زرشک بنایی تاریخی است که بخش هایی از آن دارای تزیینات فاخر است، امکان بازدید عمومی از این بخش ها وجود نداشت که خود محدودیت فضایی ایجاد می کرد.

در این راستا برای تأمین فضاهای اشاره شده و مناسب سازی ساختمان نیاز به متخصص معماری بود که شهرداری اصفهان این مسئله را از طریق فراخوان محدود و دعوت از طراحان منتخب به مسابقه گذاشت  و در این بین طرح بهروز شهبازی به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد. گفتنی است شهبازی موسس و معمار یک استودیوی معماریب و عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان است.

زهرا زرفشانی