نگاهی به تازه‌ترین رفتار نوکیسه‌ها

شناسنامه‌های لاکچری

تب لاکچری بودن یکی از معضلات جدی سالهای اخیر کشور بوده است. با افزایش شکاف طبقاتی و ظهور طبقه نوکیسه‌ها تب لاکچری بودن بسیاری از خانواده‌های ایرانی را درگیر خود کرده است.

شناسنامه‌های لاکچری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تب لاکچری بودن یکی از معضلات جدی سالهای اخیر کشور بوده است. با افزایش شکاف طبقاتی و ظهور طبقه نوکیسه‌ها تب لاکچری بودن بسیاری از خانواده‌های ایرانی را درگیر خود کرده است.

در تاریخ ۸/۸/۱۳۸۸ موجی در کشور برای ثبت تاریخ ازدواج و همچنین تاریخ تولد به راه افتاد که حیرت بسیاری از کارشناسان را به دنبال داشت. بسیاری از مادران باردار پزشکان را مجبور می‌کردند که هر طور شده تاریخ تولد فرزندشان باید در این تاریخ باشد همچنین بسیاری از زوج‌ها نیز برای اینکه تاریخ عقدشان در همین تاریخ باشد موجی از عقدهای همزمان را به راه انداختند که باعث شده بود در ان تاریخ دفترخانه‌ها از ساعات ابتدایی صبح تا ساعات پایانی شب مشغول ثبت عقد ازدواج باشند دلیل این دو گروه نیز برای این اصرار عجیب لاکچری بودن تاریخ عقد و تولد بود.

بعد از آن تاریخ هرگاه که اعداد در کنار هم قرار می‌گرفتند این ماجرا به همین شکل تکرار می‌شود.

البته ماجرای لاکچری بودن به تاریخ خلاصه نمی‌شود، برگزاری رسم‌های عجیب و غریب و مراسمی مانند جشن تعیین جنسیت فرزند و یا جشن دندان در آوردن و ده ها جشن دیگر نیز از گونه‌های عجیب لاکچری بودن است که در سال‌های اخیر رواج یافته است.

زایمان خارج از ایران و تولد فرزند در خارج از کشور نیز یکی از رسم‌های جدید است که میان ثروتمندان، سیاسیون و هنرمندان و ورزشکاران رواج یافته است. آخرین نمونه تولد خارج از مرزهای ایران که سر و صدای فراوانی هم ایجاد کرد تولد فرزند رامبد جوان و نگار جواهریان در کانادا بود.

اما یکی از رسم‌های عجیب و غریب لاکچری دوستان که به تازگی رواج یافته تولد در تهران و ثبت محل تولد در پایتخت است. تب فراگیر زایمان‌های توریستی بعد از سفر برخی از سلبریتی‌ها و افراد مشهور به خارج از کشور حالا به زنان پا به ماه دربرخی از شهرستان‌ها هم سرایت کرده است اما این بار آنهایی که توان مالی کمتری دارند برای این که از قافله زایمان‌های توریستی عقب نمانند، تهران را مقصد تولد فرزندشان انتخاب می‌کنند. گروهی از متخصصان زنان و زایمان معتقدند توهم هویت، بخشی زنان پا به ماه را از شهرهای دور به پایتخت می‌کشاند تا به باور خودشان فرزندشان شناسنامه تهرانی داشته باشد. اگر یک روز در کلینیک‌های تخصصی زنان و زایمان حضور پیدا کنید مادران پا به ماهی را خواهید دید که هفته‌های آخر بارداری خود را در تهران می‌گذرانند تا فرزندشان در این شهر به دنیا بیاید. برخی از پدر و مادرها از دلیل اصلی تصمیم خود در گرفتن شناسنامه تهرانی برای فرزندشان می‌گویند که همیشه آرزو داشتند فرزندشان به اصطلاح «بچه تهران» باشد و در شهری با امکانات بیشتر به دنیا بیاید. البته برخی دیگر هم دغدغه‌های جدیدتری دارند. این که فرزندشان را در مدرسه و دانشگاه «بچه شهرستان» خطاب نکنند.

به گفته برخی پزشکان مراجعین شهرستانی که برای زایمان به تهران می‌آیند فقط اسم و محل بیمارستان را در اینترنت جست‌وجو می‌کنند و برای‌شان مهم است که مثلاً شمالی‌ترین بیمارستان تهران را برای زایمان انتخاب کنند. در حالی که ممکن است برخی از این بیمارستان‌ها خدمات آن چنان مطلوبی هم نداشته باشند و یا جز بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده به حساب بیایند اما طب لاکچری بودن باعث می‌شود این والدین تمام این خطرات را به جان بخرند تا فرزندشان در بالاشهر تهران به دنیا بیاید.

البته آنچه که واضح است این است که تولد در بالا شهر تهران و مناطق اعیانی پایتخت در آینده هیچ نوزادی تأثیر گذار نخواهد بود اما با این حال اصرار بیش از حد برخی افراد به فخرفروشی بر اساس موضوعات بی ارزش باعث شده زایمان در تهران و درج واژه متولد تهران در شناسنامه برای برخی افراد یک آپشن ویژه به حساب بیاید.

متاسفانه پدیده زایمان توریستی و شناسنامه لاکچری یکی از پدیده‌های شوم تجل گرایی در کشور است که به مانند دیگر پدیده‌های اینچنینی قشر نوکیسه در ظهور و بروز آن نقش اول را ایفا می‌کنند.