بررسی دلایل افول شبکه نسیم

شبکه نسیم در مسیر فراموشی

شبکه نسیم با شعار «نشاط»، «سرگرمی»، «یادها» و «مسابقات» از شهریور ۱۳۹۲ در تهران و از ۱۵ مهرماه همان سال در سراسر ایران کار خود را آغاز کرد.

شبکه نسیم در مسیر فراموشی

به گزارش پایگاه خبری ربیع، شبکه نسیم با شعار «نشاط»، «سرگرمی»، «یادها» و «مسابقات» از شهریور ۱۳۹۲ در تهران و از ۱۵ مهرماه همان سال در سراسر ایران کار خود را آغاز کرد. شبکه نسیم خیلی زود با ساخت برنامه‌هایی همچون خندوانه، دورهمی و برنامه‌های طنز مختلف توانست گوی رقابت را از بسیاری از شبکه‌های دیگر برباید و به یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی تبدیل شود. در حالی که انتظار می‌رفت «نسیم» رقیبی قدرتمند برای شبکه‌های ماهواره‌ای باشد اما بر خلاف انتظار و شاید هم مطابق انتظار بسیاری از منتقدین صدا و سیما این شبکه نیز راه دیگر شبکه‌های رسانه ملی را پیش گرفت و با حذف برنامه‌های محبوب خود حسابش را از مخاطبان میلیونی جدا کرد.

مهم‌ترین زمان جذب مخاطب شبکه‌های تلویزیونی در فصل تابستان است. این فصل درکنار روزهای عید برای هر رسانه دیداری و شنیداری از اهمیت بالایی برخوردار است. حالا با هم مرور می‌کنیم تا ببینیم شبکه نسیم برای تابستان ۹۸ که بیش از نیمی از آن را گذرانده‌ایم چه برنامه‌هایی را درنظر گرفته است. برنامه‌های شبکه «نسیم» به دو بخش تولیدی و تامینی تقسیم می‌شود. تکلیف تامینی‌ها که روشن است و همیشه کار راه‌انداز هم هستند، اما برویم سراغ تولیدی‌ها که هزینه‌بر هستند و البته درآمدزا. با سفر رامبد جوان و همسرش به خارج از ایران، روشن بود که خبری از خندوانه نیست و در بهترین حالت باید بعد از اتمام ماه‌های محرم و صفر در انتظار فصل جدید «خندوانه» باشیم. «خندوانه» پیش از حضور محمد احسانی بر مدیریت این شبکه، طراحی و ساخته شد و بعد از حضور وی تنها به فصل‌های آن اضافه شد و پذیرای حاشیه‌های متعددش بود. حاشیه‌هایی که گاه فراتر از یک برنامه تلویزیونی می‌شد. مسابقات «ادابازی» و «خنداننده شو» نمونه‌هایی از این برنامه‌ها هستند که باعث ایجاد جنجال شد و رأی‌گیری‌ها و نظرسنجی‌هایش نیز سوءتفاهم و تردیدهایی ایجاد کرد. حالا احسانی در تابستان امسال، قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مهره شبکه‌اش را ندارد. برنامه‌ای که شبکه را به اسم آن می‌شناختند نیست و باید دید که این ایراد متوجه چه‌کسی است؟ قرار بود پس از عید و با اتمام کارگردانی مدیری در سریال «هیولا» مجدداً «دورهمی» و این‌بار با شکل و شمایل تازه روی آنتن شبکه نسیم برود. اما داستان جوری که مدیری و مدیران می‌خواستند جلو نرفت. اجرای یک ویژه‌برنامه کافی بود تا پرونده ساخت سری جدید «دورهمی» به بایگانی برود. مدیری در این ویژه‌نامه به دولت نقدهای جدی کرد و حتی این نقدها گاهی لحن تمسخر به خودش گرفت و صدای دولتیان درآمد. البته این‌بار آش آنقدر شور شده بود که صدای غیردولتیان نیز دربیاید. به هرحال خروجی این اعتراضات این شد که تابستان بدون «دورهمی» سپری می‌شود و دومین مهره مؤثر تیم «نسیم» هم از میدان خارج شده و عرصه، خالی‌تر از قبل برای مدیرش شد. البته در این میان عده‌ای اعتقاد داشتند مدیری پس از سال‌ها تجربه آنقدر از فضای رسانه شناخت داشته که آن حرف‌ها را نزند و به‌دلیل تمرکز روی ساخت سریال «هیولا» آن صحبت‌ها را کرده است تا ساخته‌شدن «دورهمی» به تأخیر بیفتد. فرضیه‌ها هر چه باشند اما نهایتاً تابستان امسال «دورهمی» هم از کنداکتور نسیم حذف شد.

شبکه نسیم در ۶ سالی که از عمرش گذشته است، توانسته برنامه‌های مختلفی را تولید کند. به‌جز «دورهمی» و «خندوانه» برنامه‌های دیگری نیز تولید شده که هرکدام سرنوشت متفاتی داشته‌اند. «شبی با عبدی»، «هزار داستان»، «کودک شو»، «وقتشه»، «هوش برتر»، «چند درجه»، «هاونگ»، «شکرآباد»، «دست به نقد»، «شب کوک»، «عینک آفتابی»، «نسیم دانش»، «کتاب باز»، «ویتامین خ»، «افسانه هزارپایان» و «شوتبال» از مهم‌ترین برنامه‌هایی بوده که در این مدت تولید و پخش شده‌اند. برنامه‌هایی که اکثراً درقالب طنز بوده‌اند و هرگاه در کنار یک چهره قرار گرفته‌اند، موفقیت کسب کرده‌اند. تعدادی از این برنامه‌ها به سری‌های بعدی هم کشیده شد و برخی دیگر عمرشان به‌دنیا نبود.

در تابستان امسال شاهد سری دوم برنامه «وقتشه» هستیم. برنامه‌ای با اجرای کامران تفتی و با محوریت سبک زندگی و بررسی‌های کارشناسانه که در هر قسمت میزبان زوج‌های جوان خواهد بود و با آنها به گفت‌وگو می‌پردازد. سری دوم «وقتشه» این شب‌ها از شبکه نسیم پخش می‌شود، اما آمار دقیقی از تعداد مخاطبانش در دست نیست.

برنامه دیگر «نسیم» برای تابستان سری سوم «کودک شو» است. آن طور که در سایت نسیم آمده است این برنامه، مسابقه‌ای خانوادگی است که در آن خانواده‌ها برای جایزه بزرگ با هم رقابت می‌کنند، اما بچه‌ها در دنیای کودکانه خود به بازی مشغولند. «کودک شو» با اجرای پژمان بازغی آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد. سال گذشته کارگردان این برنامه دلیل انتخاب بازغی را پدربودنش و آگاهی از مسائل و مشکلات بچه‌ها عنوان کرده بود. دلیلی که طیف گسترده‌ای از بازیگران و حتی جامعه را شامل می‌شود. از بازغی کارهای موفقی در سینما و تلویزیون دیده‌ایم، اما با تکیه بر این سه سری برنامه می‌توان گفت انتخاب صحیحی برای اجرا نیست. دایره واژگان محدود، شوخی‌های سطحی و شبیه به‌هم و به رخ کشیدن توانایی‌های خودش در حوزه تربیتی یا شغلی از مهم‌ترین ضعف‌های بازغی به‌شمار می‌رود. حضور کودکان در هر برنامه‌ای برای مخاطبان جذاب و شیرین است و بخش عمده‌ای از موفقیت «کودک شو» به سوژه آن برمی‌گردد. اما برای آزمودن صحبت‌هایم درباره اجرای بازغی، توصیه می‌شود که دو، سه برنامه را فارغ از میهمان‌ها تماشا کنید. پس تا الان رسیدیم به دو برنامه مهم در سبد تابستانی شبکه نسیم.

«کاف گاف»، «ویتامین خ»، «نسیم آوا»، «نسیم دانش»، «خانه ما» و «خسته نباشید» برنامه‌های تولیدی دیگر «نسیم» برای تابستان هستند. برنامه‌هایی که طرفداران زیادی ندارند و شاید تعدادی از مخاطبان روزنامه برای اولین‌بار اسم آنها را شنیده باشند.

با این برنامه قابل حدس است که تعداد مخاطبان شبکه نسیم که گاهی به میلیون‌ها نفر می‌رسید اکنون به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. شبکه نسیم بدون آس های برنده خود یعنی خندوانه و دورهمی تقریباً هیچ برنامه پر مخاطب دیگری برای جایگزینی ندارد و اگر این اتفاق در چند ماه آینده هم ادامه پیدا کند احتمالاً این شبکه نیز به شبکه‌های پرشمار اما بی مخاطب رسانه ملی خواهد پیوست که جز خرج اضافه دستاورد دیگری برای مدیران صدا و سیما نخواهد داشت.