به گزارش پایگاه خبری ربیع، بیست جمادی الثانی سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرای مرضیه، دخت نبی مکرم اسلام و الگوی بی بدیل زن مسلمان، همچنین میلاد با سعادت حضرت امام خمینی (ره) را به همه مسلمانان به ویژه بانوان پیرو ولایت وامامت که وجود مبارک حضرتشان را الگوی زندگی خود قرار داده‌اند تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و روز زن را گرامی می‌داریم. امروزه سبک‌های زندگی غربی که توسط امپراتوری رسانه‌ای به مردم دنیا القا می‌شود بشر را به سوی قهقرایی سوق می‌دهد که مظاهر آن در بیماری‌های روحی و روانی گرفته تا ناهنجاری‌های اجتماعی به خوبی قابل مشاهده است. این سبک زندگی الگوهایی را به جوانان ما با همان ابزار رسانه معرفی می‌کند که نه تنها باعث ارتقاء روش و سبک زندگی نیستند بلکه اساسا خود این الگوها یا در نهایت خودکشی کرده‌اند و یا سراسر زندگی آنان مملو از مشکلات و ناهنجاری است. بنابراین ضرورت معرفی الگوهای مناسب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در برهه کنونی برای هدایت صحیح باید مد نظر قرار داد. یکی از شخصیت‌هایی که می‌تواند الگوی مناسبی برای مردم جامعه ما مخصوصا برای دختران و زنان باشد، حضرت‌صدیقه‌طاهره‌فاطمه‌زهرا (س) است. کسی که امام زمان (عج) او را الگوی خود معرفی می‌کند. بانوی بزرگ اسلام در مکتب پیامبر اسلام پرورش یافته است و از علم، آگاهی، بصیرت و معرفت بالایی برخوردار است، او توانست در عمر کوتاه خود، در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امام علی علیه‌السلام درخشش نماید و منشأ خیر و برکت برای تمام بشریت باشد چنانچه خداوند در قرآن فرمود: انا اعطیناک الکوثر، آری، فاطمه (س) کوثر است. حضرت زهرا (س) در حالی که در تربیت فرزندان، خانه داری و شوهرداری نمونه کاملی است اما به موقع نیاز در صحنه سیاسی و اجتماعی حضور دارد. حمایت از پیامبر گرامی اسلام (ص) و همچنین ولایت مولا علی (ع) خود گواه روشنی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (س) است. در اوایل بعثت، حفظ جان پیامبر صلی الله علیه‌وآله و دفاع و حمایت از آن حضرت از مهم‌ترین رسالت‌های جامعه نوپای اسلام و وظیفه خطیر کسانی بود که علیرغم مشکلات و تنگناهای موجود به حقانیت پیامبر و آیین او ایمان آورده بودند. تعداد انگشت شماری نیز با استفاده از موقعیت اجتماعی، سیاسی و توانایی‌های دیگر خود، بیشتر به این امر می‌پرداختند که از جمله آنها حضرت زهراعلیهاالسلام بود. بعد از رحلت پیامبراکرم‌صلی الله علیه و آله نیز با پیش آمدن حوادث ناگوار، این رسالت ابعاد دیگری به خود گرفت و از جمله آنها، حمایت و دفاع از امامت و جانشینی به حق پیامبراکرم‌صلی‌الله‌علیه‌وآله بود. تنی چند از مسلمانان راستین و بیشتر از همه آنها بانوی عالی‌مقام جهان اسلام بود که در انجام این رسالت نهایت تلاش را نمود.

حضرت زهرا علیهاالسلام مقام و موقعیت و جایگاه امام علی علیه السلام را خوب شناخته بود و صلاح و مصلحت جامعه نوپای اسلام را در رهبری و امامت امام علی علیه السلام می‌دانست و جایگزین دیگری را با وجود ایشان برای این مقام و منصب جایز و صالح و شایسته نمی‌دید.

از این‌رو برای اثبات و تحقق آن از هیچ تلاشی دریغ نکرد و تا آخرین لحظه دست از حمایت و دفاع از امام علیه‌السلام و مقام امامت بر نداشت. فاطمه (س) درهمه جبهه‌های رویارویی رسول‌خدا (ص) با طاغوت‌های زمان خویش، همراه و پشتیبان آن حضرت بود.

زمانی هم که به مدینه هجرت و با امیرالمؤمنین (ع) ازدواج نمود، یار و یاور او در همه مراحل بود. در طول نه سال زندگی مشترک فاطمه و علی -علیهماالسلام- بیش از شصت برخورد نظامی بین پیامبر (ص) و مخالفان رخ داد که علی (ع) در بسیاری از آنها حضور داشت.حضرت زهرا(س) در این مدت، ضمن ایفاى مسئولیت سنگین خانه‌دارى و فرزنددارى، در مواقع لازم با حضور در میدان‌هاى نبرد به یارى رزمندگان اسلام مى‏ شتافت و کارهاى خدماتى و امدادى انجام مى داد، از جمله درمیدان جنگ احد حضور یافت و به مداواى زخم‌هاى پدر پرداخت که به شدت مجروح شده بود. فاطمه(س) در فتح مکه نیز حضور داشت و به پدر و همسرش کمک مى ‏کرد. در جریان بیعت زنان مشرک با پیامبر(ص) نیز حاضر بود.

پس از رحلت رسول خدا و بروز اختلافی که به خاطر جانشینی آن حضرت به وجود آمد؛ حضرت زهرا(س) مداخله نمود؛ ایشان لازم دید موضع خود را در قبال رخدادهاى جدید روشن کند تا حق از باطل شناخته و حجت بر مردم تمام شود. رسالتى که فاطمه(س) در این مقطع از تاریخ ایفا کرد، از کسى جز او حتى امیرمؤمنان(ع) ساخته نبود؛ زیرا على(ع) در رأس جبهه حق قرار داشت و خود مدعى جانشینى پیامبر(ص) بود و مدعى نمى ‏تواند شاهد باشد. علاوه بر آن که سوابق درخشان و مواضع قاطعانه على(ع) در ریشه کن کردن کفر و ستیز با کافران و مستکبران، کینه‏اى دیرینه از وى بر دل‌هاى بازماندگان و وارثان اندیشه آنان نهاده بود که زدودن آن کار آسانى نبود. روى این جهات پرچمدار مبارزه با توطئه‏ گران باید فردى باشد که در عین محور بودن وجود او براى حق و باطل، بر روى هیچ کس شمشیر نکشیده و با هیچ فرد از در ستیز در نیاویخته باشد و در عین حال محبوب‏ترین و نزدیک‏ترین فرد به پیامبر(ص) باشد و چنین شخصى‏ جز حضرت فاطمه (س) نبود. حضرت زهرا(س) در گام عملى دیگر به سراغ خواص از مهاجر و انصار رفت و با سخنان هشدار دهنده و یادآورى رخدادها و خاطرات دوران حیات رسول خدا (ص) سعى کرد وجدان‌هاى خفته آنان را بیدار کند.  حضرت زهرا در ضمن خطبه مفصلی که با مباحثی از خداشناسی شروع می‌شود و درباره رسالت پیامبر مطالبی را بیان می‌فرماید و وضعیت آن مردم را در دوران پیش از بعثت یادآور می‌شود و درباره نقش نجات بخش اسلام در زندگی آنان تذکر می‌دهد و به این جا می‌رسد که پس از رحلت پیامبر در حالی که بدن مطهر آن حضرت بر روی زمین بود و چیزی از پیمانی که (با رسول و جانشین او) بسته بودید، نمی‌گذشت، شما (حق جانشینش را غصب کردید) با این بهانه که از فتنه می‌ترسیم اما بدانید که شما خود در فتنه سقوط کرده‌اید.

حضرت زهرا(س) در خطابه حماسى خود افق‌هاى بسیارى را گشود؛ از حمد و ثناى الهى گرفته تا نقش رسالت در تحول تاریخى عرب و حکمت دستورهاى اسلامى؛ اما با ژرف‌نگرى در این خطبه مى‏ توان دریافت که همه موضوعات مطرح شده در مسیر باز نمودن جایگاه ولایت و امامت در نظام اسلامى و تعیین و معرفى مصداق آن، چینش و سامان یافته است.مى ‏توان گفت مهم‏ترین هدفى که در خطبه حضرت دنبال می‌شود، فهماندن این حقیقت به همگان است که تنها راه ثمربخشى و سامان‌پذیرى شریعت و یگانه محور وحدت، پذیرش ولایت اهل بیت- علیهم السلام- و سر سپردگى عملى به آن است.

چنانچه فرمودند: فَجَعَلَ اللَّهُ … طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّهِ وَ امامَتَنا أَماناً لِلْفُرْقَهِ. خداوند اطاعت و پیروى از ما را رشته نظم و وفاق ملت و رهبرى و پیشوایى ما را موجب امان از تفرقه و تشتت قرار داده است.