سید مقاومت جاودانه شد

سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند. امام خامنه‌ای ۷ مهر ۱۴۰۳

سید مقاومت جاودانه شد

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند. امام خامنه‌ای ۷ مهر ۱۴۰۳

دیروز مراسم یادبود شهید سید حسن نصرالله با حضور امام خامنه‌ای و مردم غیور و انقلابی برگزار شد. جمعه ۱۳ مهر که مصادف با هجرت تاریخی امام خمینی (ره) بود جانشین خلف ایشان با اقتدار و در حالیکه عمبار بودند در مراسم یادبود شخصیتی فراموش نشدنی شرکت کردند و با عزت و عزمت و اقتدار خطبه‌ای آتشین خواندند که در شماره‌های بعد به ابعادی از آن خواهیم پرداخت اما امروز مروزی بر ابعاد شخصیتی سید حسن می‌کنیم که به تبع رهبر فرزانه امان یادی از آن سفر کرده راه خدا داشته باشیم.

سید حسن راه خدا را انتخاب کرد و با تمسک به فرهنگ اسلام و فرهنگ غنی نبوی و علوی راه ماندگاری را یافت و به شهدای راه حق پیوست. تردیدی نیست که راه پرافتخار او که همان راه انبیاء و اولیاء الهی و عموم عدالت‌طلبان و ظلم‌ستیزان جهان بود توسط یاران و دوستداران و شاگردانش در تمام دنیا ادامه خواهد یافت و سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان، حزب الله سرافراز رقم خواهد زد. سید حسن نصرالله به خاطر پافشاری بر اصول و ارزش‌های خود در دفاع از مظلومان و مبارزه قاطع با استکبار لقب سید مقاومت و آزادی را گرفت. او تا آخرین نفس مبارزه کرد. اکنون و در آستانه یکسالگی نسل‌کشی مردم فلسطین، رژیم غاصب صهیونیستی دست به جنایت بزرگی زد و سید مقاومت را به شهادت رساند. اما چند درس از این شهید، گفته شده است او وقتی به خانه می‌رفت، عبایش را ورودی خانه از تن درآورده و تبدیل به همسر و پدری می‌شد با وظایفی که در این زمینه برعهده داشت. بسیار مطالعه می‌کرد. کاریزما یا ویژگی رهبری که در چهره‌اش موج می‌زد. مرگ برای وی چیزی جز دروازه ورود به دنیای آخرت نبود و بهترین دروازه را شهادت می‌دانست. وقتی فردی به شهادت می‌رسد با گرانبهاترین بخشش و هدیه الهی به آسمان‌ها عروج می‌کند و به شکلی بسیار متفاوت‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرد. چرا که به اعتقاد وی حتی ملل غیرمسلمان نیز احترام بسیاری برای افرادی قائل هستند که زندگی خود را در راه وطن و هم میهنان خود فدا می‌کنند. یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی وی صبوری در برابر نزدیکان و چشم پوشی در قبال دیگران بود، چون همیشه تاکید می‌کرد خود را وقف قضیه مهمتری به نام وطن، انسانیت و کرامت بشری کرده است. هیچ گاه خشم و غضب وی دیده نشده است، همواره با مسائل داخلی و خارجی با آرامش برخورد می‌کرد، چون باور داشت این رفتار موجب می‌شود، انرژی خود را صرف کارها و رفتارهای بی مایه که سودی از آنها متصور نیست، نباید کرد.

یکی دیگر از شاخص‌های این شهید سرافرازقدرت بیان، نفوذ کلام و بینش دقیق و سنجیده وی در خطاب قرار دادن مخاطبان بود. وقتی سخنرانی می‌کرد چنان مهارت داشت که همگان را به خود کتوجه می‌کرد و چشم و گوش مخاطبان به تمامه متوجه بیانات او می‌شد. او عاشق حزب الله و مردم لبنان و فلسطین بود و حتی در سخنانش متواضعانه می‌گفت دست شماها را می‌بوسم. چنین سخنانی به مخاطبان دبیرکل حزب الله اعتماد به نفس و برحق بودن خط مشی آنها را در دفاع از وطن یادآوری می‌نمود و برای آنها کرامت انسانی قائل بود. آنچه این ویژگی را اثربخش‌تر می‌کرد به روز بودن شخصیت سید، بهره مندی از منطق، عقل و جدل در کنار شخصیت دینی و مذهبی وی بود. صادق به این معنی که او نه تنها به ارزش‌هایی چون وفای به عهد، راستگویی و صداقت، تواضع، صبر و آرامش مزین بود، بلکه ایمان و باور داشت و همین شهامت و جرأت رویارویی با دشمن به وی ثبات در عزم و عقیده را می‌بخشید و موجب می‌شد، به هرآنچه وعده داده عمل کند.

از دیگر ویژگی‌های شخصیتی سید حسن نصرالله دوری از فساد و پنهان کاری، شفافیت در کار، انضباط و قانونمندی اشاره کرد که انعکاس مستقیمی بر فعالیت‌ها و عملکرد جنبش داشت. از طرفی دیگر، دفاع از مردم در برابر اشغالگران صهیونیست و از خودگذشتگی های بدون چشم داشت برای مردم از دیگر ویژگی‌های سید بود، دیدگاهی که در تمام سطوح جنبش قابل ملاحظه بود به گونه‌ای که تاکنون فردی به وسیله اعضای جنبش در مناطق تحت اداره‌اش در سرتاسر جنوب لبنان در معرض آزار و اذیت واقع نشد.

نمی‌توان، تعامل با دیگران، پذیرش افکار و دیدگاه‌های دیگران را در شخصیت دبیرکل حزب الله نادیده گرفت، موضوعی که مشوق بروز استعدادها و توانایی‌های نهفته در اعضای آن است. او ایمان داشت که هر انسانی دارای استعداد و توانمندی خاص خویش است. بدون ذره‌ای شک و تردید کادرهای خود را نوسازی و بازسازی می‌کند. آن‌ها را به همراهی با تکنولوژی‌های روز تشویق می‌کند و مهمتر از همه اینکه با تمام اعضا رابطه‌ای برادرانه داشت.

ویژگی دیگر، سید حسن نصر الله اهتمام به امر جوانان و توجه به نیازهای آنها بود. دیدار وی با جوانان به عنوان دیدار رییس و مسوول یک مجموعه با جمعی از اعضای این مجموعه نیست، بلکه آنها از نیازها و خواسته‌های خود می گویند و او نیز با تمام توان برای رفع آنها تلاش می‌کند. خوش رویی یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سید بود. او در روابط عمومی و برقراری رابطه با دیگران بی همتا بود. و در آخر باید گفت از مهمترین ویژگی‌های اجتماعی سید حسن نصرالله همنشینی با رزمندگان بود. او عاشق زندگی با مجاهدین در حال مبارزه در جبهه بود به همین دلیل در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ چندین بار مخفیانه و بدون اطلاع فرماندهان میدانی حزب الله راهی خط مقدم شد، حال او با یک عمر مجاهدت در راه آرمان آزادی قدس شریف به یاران و سربازان شهید خود ملحق شد.

مظفر حاجیان