سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 636808
شنبه - 20 بهمن 1397 - 19:02
نگاهی به فیلم‌های جشنواره فجر ۳۷

«سونامی»؛ نادیده‌گرفتن افتخارات تکواندوی ایران

«سونامی»، ظاهرا درباره تیم ملی تکواندو به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های ورزشی ایران و آسیاست، اما از آن افتخارات و قهرمانی‌ها، به جز یک تیم آشفته و سرمربی ناتوان و بازیکنان جنجالی و روابط نامناسب و ناهنجار، مورد دیگری دیده نمی‌شود!

«سونامی»؛ نادیده‌گرفتن افتخارات تکواندوی ایران

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، سعید مستغاثی از منتقدان سینما در نقد فیلم سینمایی «سونامی»‌ به کارگردانی میلاد صدرعاملی نوشت:

فیلمی ظاهراً ورزشی درباره تیم ملی تکواندو است که به چندین قصه، به اصطلاح نوک زده ولی از پس هیچ کدام بر نمی‌آید. ماجرای خود تیم و چالش انتخاب بازیکنان، سرمربی جدید که از خارج کشور آمده و فلج دستش، قضیه مسابقه ندادن با حریفان اسرائیلی، آسیب دیدن قهرمان اصلی تیم، داستان تیم سه نفره بسکتبال دختران و ماجرای شرکت آنها در مسابقات بین‌المللی از طریق اسپانسر، روابط نا‌هنجار دو تن از بازیکنان و… فقط بخشی از مجموعه موضوعات و سوژه‌هایی است که هریک می‌تواند خود به تنهایی محور و اساس یک فیلم مستقل قرار گیرند ولی در فیلم «سونامی»، به طور گذرا و سردستی مطرح شده و از دست می‌روند و تماشاگر در این میانه حیران و سرگردان می‌ماند که بالاخره مسئله چیست؟!

حالا در این بین نشانه‌های برخی فیلم‌های داخلی و خارجی را هم می‌بینیم؛ از فیلم «عرق سرد» گرفته که حتی بخشی از فیلم «سونامی» را می‌توان «عرق سرد۲» نامید تا فیلم «فاکس کچرز» و به خصوص فیلم «من، تونیا» که سال گذشته در زمره نامزدهای دریافت اسکار بهترین فیلم بود و حالا الهام‌بخش‌ قسمت‌های مهمی از فیلم «سونامی» شده است.

«سونامی»، ظاهرا درباره تیم ملی تکواندوی ایران است که یکی از پرافتخارترین تیم‌های ورزشی این کشور محسوب شده و عنوان قهرمانی جهان و آسیا را نیز داراست، اما از آن افتخارات و قهرمانی‌ها، به جز یک تیم آشفته و سرمربی ناتوان و بازیکنان جنجالی و روابط نامناسب و ناهنجار، مورد دیگری در فیلم «سونامی» دیده نمی‌شود!

حتی فیلمساز وقتی می‌خواهد پرانتزی هم برای ورزش بانوان در فیلمش باز کند، به جای خیل عظیم افتخارات و قهرمانی‌های زنان کشور در مسابقات مختلف، به یک مسابقه حاشیه‌ای می‌پردازد و کل ورزش زنان کشور را زیر علامت سؤال می‌برد.

در واقع وقتی این سینما می‌خواهد به ورزش این مملکت ادای دین کند، بیشتر آن را ضایع کرده و واقعیاتش را هم تحریف می‌کند. اینجاست که باید آن شعر معروف سعدی را به حضرات یادآوری کرد که «مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان»!