تولیدی » فرهنگ و هنر » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 248051
چهارشنبه - 16 اسفند 1396 - 20:41
خبرنگار: دامون رشیدزاده

سودای شهرت

رمان کوچک و کم حجم «شهرت دیر هنگام» اثر نویسنده اتریشی «آرتور شنیتسلر»(۱۸۶۳-۱۹۳۱) یکی از از کتاب‌هایی است که خواندن آن هم دلنشین است و هم وقت چندانی نمی‌گیرد.

سودای شهرت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رمان کوچک و کم حجم «شهرت دیر هنگام» اثر نویسنده اتریشی «آرتور شنیتسلر»(۱۸۶۳-۱۹۳۱) یکی از از کتاب‌هایی است که خواندن آن هم دلنشین است و هم وقت چندانی نمی‌گیرد. این کتاب در تابستان سال ۲۰۱۴ برای اولین بار منتشر شد و بسیاری از رسانه‌های آلمانی‌زبان، انتشار آن را یک رویداد مهم توصیف کردند و عنوان «کشف دست‌نوشته آرتور شینتسلر» را برای آن به کار بردند.

آرتور شنیتسلر در سال ۱۸۶۲ در شهر وین متولد شد. تحصیلاتش را در رشته پزشکی به پایان رساند، ولی به زودی از طبابت روی گردان شد و به نویسندگی و ادبیات روی آورد. شنیتسلر نه تنها نویسنده‌ای برجسته به شمار می‌رفت بلکه روانشناس متبحری نیز بود که در بیشتر آثار خویش به تجزیه و تحلیل روانی مهمی دست زده و سعی نموده است آنچنان که باید روحیات حقیقی بشر را درک کند. او اولین اثر مهمش را در ۲۴ سالگی به رشته تحریر درآورد و پس از آن آثار با ارزشی انتشار داد که او را مشهور ساخت. شنیتسلر از جمله نویسندگان محدودی است که توانسته آن طور که باید فروید را شناخته و او را به دیگران بشناساند. آثار شنیتسلر منبع الهلم بسیاری از سینما گران بوده و حتی داستان رؤیایی (به آلمانی: Traumnovelle) او منبع الهام اصلی اثر درخشان کوبریک یعنی چشمان باز بسته بود. آثار شنیتسلر به شدت شخصیت گراست و در آن با درونی‌ترین حالات افراد روبرو هستیم. شخصیت‌های شنیتسلر در عین پیچیدگی وجه کاملاً آشکاری از احساسات و عواطف انسانی را در درون خود دارند به گونه‌ای که با خواندن داستان‌های او هر کدام از ما می‌توانیم شخصیت‌های را ببینیم که یا در درون خود ما وجود دارند و یا بارها آنها را دیده‌ایم.

شهرت دیر هنگام

شنیتسلر «شهرت دیر هنگام» را در سن ۳۲ سالگی نوشت و با اینکه چند داستان کوتاه دیگر نیز منتشر کرده بود اما در آن زمان آنچنان مشهور نشده بود. آرتور شنیتسلر هنگام نوشتن «شهرت دیر هنگام» جزو جمعی از اهالی قلم و هنرمندان جوانی بود که در کافه‌ای در وین گرد می‌آمدند و نام گروه خود را «وین جوان» گذاشته بودند و تلاش می‌کردند تا راه را برای ادبیات مدرن باز کنند. بر اساس این واقعیت، آرتور شنیتسلر رمان «شهرت دیر هنگام» را می‌نویسد و از آن جمع و اعضایش تصویری طنزآمیز و در عمق غمناک می‌سازد.

داستان

داستان «شهرت دیر هنگام» درباره پیرمردی ۷۰ ساله است که روزگاری سودای شاعر شدن در سر داشته اما بعد از انتشار یک کتاب و به دلیل بی توجهی‌ها قید شاعر شدن را برای همیشه می زند و به شغل کارمندی مشغول می‌شود. رمان از جا و زمانی شروع می‌شود که این کارمند پیر، از سی سال پیش نه فقط شاعر شدن را کنار گذاشته و رؤیای به شهرت رسیدن را از دست داده، بلکه دیگر حتی شعرهای هیچ شاعری را هم نمی‌خواند. ولی یکباره اتفاقی غریب و نامتعارف، بار دیگر پس از گذشت سالیان پرملال او را به دنیای شاعری باز می‌گرداند.

طنز تلخ

طنز تلخ جاری در داستان و شخصیت‌های عجیب، مضحک و گاه موذی داستان شنیتسلر باعث شده با داستانی پیچیده، تراژیک و البته طنز روبرو باشیم. قهرمان داستان نمونه بارزی از انسان‌های سرخورده است و اینگونه به نظر می‌رسد که خود شنیتسلر در آن زمان شخصیت را نوعی آینده نگری درباره خودش می‌دانسته. با این حال البته سرنوشت شنیتسلر و شخصیت داستانش ادوارد زاکسبرگر بسیار متفاوت بود.

ترجمه

ترجمه روان ناصر غیاثی در این کتاب باعث شده خواننده ایرانی به راحتی با متن ارتباط برقرار کند خیلی زود تنها با خواند چند صفحه درگیر مشکلات و داستان ادوارد زاکسبرگر شود.

رمان «شهرت دیر هنگام» اثر آرتور شنیتسلر با ترجمه ناصر غیاثی (نویسنده و مترجم مقیم آلمان) با شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه، ۱۰۸ صفحه و بهای هفت هزار و ۲۰۰ تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

انتهای پیام/