تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 574539
دوشنبه - 26 آذر 1397 - 12:46
سرمقاله آفرینش/

سهم ۰/۷ درصدی از بودجه ۹۸؛ سالی بدون بهار برای فرهنگ!

« سهم ۰/۷ درصدی از بودجه ۹۸؛ سالی بدون بهار برای فرهنگ! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سهم ۰/۷ درصدی از بودجه ۹۸؛ سالی بدون بهار برای فرهنگ!

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یک نگاه اجمالی و کلی به بودجه ارائه شده از سوی دولت برای سال ۹۸، نشان می‌دهد سهم حوزه فرهنگی از این بودجه بسیار ناچیزاست و تنها ۷ دهم درصد از کل بودجه کشور به حوزه فرهنگ تعلق می‌گیرد. این در حالی است که کشور ما به‌خصوص در زمینه فرهنگ دچار ضعف‌های فراوانی است. برای درک بهتر این ضعف فقط کافی است نگاهی به میانگین زمان مطالعه در کشور و نیز افزایش ترک تحصیل کردگان در مقاطع مختلف تحصیلی داشته باشیم.

این‌که چرا فرهنگ و رشد و تعالی آن تا این حد، کم و شاید حتی بی‌اهمیت است، فرصت و مجالی مناسب‌تر برای بررسی و کنکاش می‌طلبد، اما در همین مجال اندک، شاید بتوان به چند مورد اشاره کرد.

اصولا مقوله فرهنگ شامل دستگاه‌هایی چون وزارت ارشاد، آموزش‌وپرورش و نیز ورزش می‌شود؛ اینها دستگاه‌هایی هزینه‌برند و به میزان هزینه‌ها و بودجه‌هایی که از دولت دریافت می‌کنند، ظرفیت و امکان درآمدزایی چندانی ندارند. هر چند در عرصه‌هایی چون تئاتر و سینما تا حدودی زمینه های درآمدزایی وجود دارد، اما در نهایت، این دولت است که بار هزینه‌ای دستگاه‌های فرهنگی را به دوش می‌کشد. دستگاه‌هایی که بنیان آن‌ها بر فرهنگ و تاریخ کهن این ملت است و دولت نه فقط ناگزیر است، بلکه باید مشتاقانه در افزایش بودجه و توجه به این بخش از نیاز جامعه بکوشد. اما بودجه سال ۹۸ و ردیفی که برای فرهنگ به‌طور کلی درنظر گرفته شده، هیچ نشانی از اشتیاق و توجه دولت ندارد. در حالی‌که کتاب، تئاتر، سینما و سالن‌های ورزشی نه تنها جزء مسائل حاشیه‌ای نیستند، بلکه در بطن زندگی مردم قرار دارند و باید بودجه عمرانی آن‌ها هر سال افزایش یابد.

در این خصوص خانم طیبه سیاوشی؛ نماینده مجلس عنوان کرده است که اختصاص اعتبار به نهادهای فرهنگی و ایجاد اشتغال در این حوزه می‌تواند معضل بیکاری را تا حدودی برطرف کند؛ با این راهکار می‌توان مشکلات معیشتی مردم را نیز حل کرد.

وی با اشاره به این نکته مهم که وزارت فرهنگ‌ و ورزش همیشه به‌عنوان نقاط ضعف دولت معرفی می‌شوند، تاکید کرد: دولت تاکنون نتوانسته این دو حوزه را به‌خوبی پوشش دهد؛ تخصیص اعتبارات کافی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره‌ که حدود ۷۰ درصد آن‌ها پیش رفته ضروری است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد دولت برای سال آینده، اولویتی برای رفع مشکلات و کمبودهای بخش فرهنگی قائل نشده و نه در حوزه فرهنگ، که شامل زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد و حوزه‌هایی چون انتشارات، سینما و تئاتر می‌شود و نه در صنعت گردشگری، اعتبارات لازم دیده نشده است. بر این اساس، در حالی‌که بسیاری از موزه‌ها و آثار تاریخی، نیاز به مرمت و بهسازی دارند، در حالی‌که بسیاری از کتاب فروشی‌ها در حال تغییر کاربری‌اند، در حالی‌که مردم عنایت چندانی به کتاب‌خوانی و حتی ادامه تحصیل ندارند، این رویکرد دولت جای تعجب و پرسش‌های فراوان دارد. بنا به گفته این نماینده مجلس، چنین به نظر می‌رسد دولت برای سال آینده تصمیم دارد از بودجه بخش فرهنگ، برای سایر ردیف‌ها هزینه کند و به همین دلیل این حوزه چنین کم‌بنیه و فقیر در نظر گرفته شده است. در پایان، این پرسش محوری به ذهن می‌رسد که ۷ دهم درصد از بودجه سال ۹۸، قرار است چگونه در بین این بخش‌ها و زیرمجموعه‌های گسترده فرهنگی تقسیم شود تا دست هیچ‌کدام از آن‌ها از اعتبار و بودجه، خالی نماند و بتوانند به رفع کمبودها و پر کردن شکاف‌ها بپردازند؟