سفرهای استانی رئیس جمهور

دولت سیزدهم ششمین هفته از عمر کاری خود را در حالی پشت سر گذاشت که رئیس جمهور ۶ سفر استانی را ثبت نموده است. اکنون در این دولت به ازای هر هفته یک سفر انجام شده است.

سفرهای استانی رئیس جمهور

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دولت سیزدهم ششمین هفته از عمر کاری خود را در حالی پشت سر گذاشت که رئیس جمهور ۶ سفر استانی را ثبت نموده است. اکنون در این دولت به ازای هر هفته یک سفر انجام شده است. سفرهای استانی در گذشته مورد تاکید و تایید رهبری فرزانه انقلاب قرار گرفته و برای دولتی که تازه وارد کار و فعالیت شده است بسیار گره گشا خواهد بود زیرا آنچه گزارش از ناحیه های مختلف به دولت و رئیس جمهور می رسد ممکن است تا حدی از واقعیت ها فاصله داشته باشد و برنامه ریزی را با مشکل مواجه کند اما حضور در استانها و در میان مردم حد و حدود مشکلات را بیشتر و به دور از قومیت گرایی و محله گرایی و تفکر جزیره ای آشکار می کند . این سفرها اگر به درستی اجرا شود می تواند برکات بزرگی داشته باشد. این حرکت و اقدام رکوردی تاریخی است که در دولت سیزدهم رقم می خورد و نشاط اجتماعی و افزایش اعتماد عمومی را به دنبال خواهد داشت. این سنت حسنه یادگاری از روزها و سالهای اول انقلاب است که در دوره شهید رجایی کلید خورده و شکل گرفته است. آقای رئیسی هم در این سفرها با الگو گرفتن از کارگزاران انقلابی که قصدشان خدمت به محرومان بود تلاش کرده است سنت دیدار چهره به چهره با مردم و لمس مشکلات مردم مناطق محروم را به عنوان یک مقام عالی اجرایی مجدد احیا کند. سنتی که مخصوصا در دولتهای یازدهم و دوازدهم مورد بی مهری قرار گرفت و سبب فاصله دولت با مردم و عدم درک مشکلات معیشتی جامعه گردید و خسارتهای زیادی به بار آورد.سفرهای استانی آقای رئیسی کوتاه، فشرده و غیر تشریفاتی است که باید همین روال ادامه پیدا کند. واقعیت این است که گزارش های مکتوب یا روش های غیر مستقیم شناخت مسائل کشور، بعضا ممکن است با واقعیت منطبق نباشد، که سفرهای استانی و حضور در میان مردم مکمل روش های دیگر خواهد بود و نقاط ضعف گزارش ها و داده هایی که به رئیس جمهور می رسد را اصلاح می کند. تردیدی نیست که این سفرها جایی برای وعده دادن یا حل و فصل مشکلات مردم نیست زیرا مشکلات مردم را نمی توان در کوچه و خیابان و زمان حرکت و بازدید رئیس جمهور حل کرد. ممکن است مورد خاصی باشد که رئیس جمهور مسأله ای را از مسئول و یا استانداری بپرسد و همانجا دستوری بدهد، اما قاعدتاً برای دستور دادن یک فضای مناسب نیاز است که رئیس‌جمهور بتواند همه جوانب را بررسی کند و دستوری بدهد که کمترین هزینه و بیشترین فایده را داشته باشد. البته اگر قبل از سفر گروه و تیم کارشناسی اعزام شوند و مطالعات لازم صورت گیرد امکان تصمیم را تسهیل می کند. چنانچه در سفرهای انجام شده بیشترین مصوبات پیرامون تکمیل طرح های ناتمامی است که هر کدام چند سال در معطلی هستند و می رود مستهلک شود که ضروری است به سرعت و با اولویت کمترین درصدهای معطل مانده به نتیجه برسند. تذکر این نکته لازم است که دست اندر کاران سفرها باید مراقب باشند باب نامه نویسی باز نشود چون کار بسیار دشوار خواهد شد که البته نشان از گیرهای اداری استانهاست که اگر مجریان درست کارشان را انجام دهند نیاز به نامه به رئیس جمهور و ورود دولت مرکزی نخواهد بود.

یکی از ویژگیهای شخصیتی آقای رئیسی کم سخن گفتن است، او بخوبی دریافته است که مردم عمل می خواهند و حرف درمانی را نخواهند پذیرفت و این همان سفارش معصوم علیهم السلام است که فرمود: کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم” بدیهی است هر اندازه ایشان کمتر سخن بگویند و بیشتر شنونده باشند، و عمل کنند موفقیت بیشتری خواهند داشت و ایکاش وزرا و نمایندگان دولت در استانها نیز از این سیره پسندیده الگو بگیرند چرا که به عمل کار برآید…مخصوصا که امروز سخن گفتن با مردم دیگر زیاد راهگشا نیست و مردم گوش شنوایی برای سخنرانی ها ندارند. اینکه سخنرانی در سفرهای استانی حذف شده و بازدید در حضور تعداد معدودی از افراد انجام می شود و رئیس جمهور در خصوص هر مسأله ای اظهار نظر نمی کند از مسائلی است که امتیازات خوبی محسوب می شود و اینها باید حفظ شود.پر واضح است که بهترین گزارش کار به مردم این است که مردم در عرصه واقعیت ببینند که چندین مشکل آنها حل شده است و دیگر نیاز به صحبت شفاهی، کتبی و موردی ندارند. لازم است قبل از شروع هر سفر، از سوی کارشناسان و مشاوران رئیس جمهور و کارشناسان آشنا به مشکلات استان‌ها، فهرستی از مشکلات تهیه شود تا در این سفرها وقت رئیس جمهور صرف برشمردن مشکلات نشود و ایشان نسبت به موضوعات مطرح شده آمادگی ذهنی و فکری داشته باشد. و قبل از سفر و حین این سفرها مشاوران امین و آگاه رئیس جمهور راه‌حل‌های مشکلات را مدنظر داشته باشند و شنیدن مشکلات مردم همراه با مطرح کردن چاره آنها به مردم صورت گیرد. بطور قطع وعده رئیس جمهور به مردم، قول و وعده نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود، لذا شایسته است ایشان برای راضی کردن دل مردم استان‌ها حتی با نیت خیرخواهانه وعده‌ای ندهند که در عمل مسئولان استانی برای تامین منابع آن یا دلایل قانونی و قابل توجیه دیگری با مشکل مواجه شوند.از طرفی بعد از هر سفر گروهی مصوبات را به جد تا به ثمر نشستن دنبال کنند و استانداران پاسخگوی زمانبندی و پیگیری باشند. خیلی خوبست رئیس جمهور محترم همچنانی که سایتی برای معرفی و انتخاب همکارانشان داشتند  سامانه‌ای را ایجاد کنند که در آن وعده‌های دولتمردان در ادوار مختلف برای هر استان و شهر معلوم باشد و ضرب‌الاجل اجرای برنامه‌ها و طرح‌ها نیز در آنها درج شود. علاوه‌بر این گزارش پیشرفت این وعده‌ها نیز به مردم ارائه شود و اگر دولتمردان در هر سطحی در اجرای پروژه‌ای بدون دلیل موجه و قانونی کوتاهی کردند به نحو مقتضی خسارت مردم جبران شود.امید آنکه این سنت حسنه در دوره چهارساله تداوم یابد و دستاوردهای قابل قبولی را برای مردم در پی داشته باشد. نکته آخر اینکه استفاده از نقدهای سازنده و نه سیاسی مخالفان، تکمیل کننده سفرها خواهد بود.

مظفر حاجیان حسین آبادی