اقتصاد کلان و بودجه » اقتصادی » بازار و بورس » ویژه
کد خبر : 450499
پنجشنبه - 5 مهر 1397 - 15:02
تحلیل رسانه‌های اماراتی و سعودی از وضعیت ارز در ایران

سعودی‌ها از بالارفتن قیمت دلار در ایران خوشحالند

بیشتر رسانه‌های سعودی و اماراتی افزایش قیمت دلار در ایران را نشانه ضعف اقتصاد ایران دانسته و از آن بسیار خوشحالند.

سعودی‌ها از بالارفتن قیمت دلار در ایران خوشحالند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از خبر فوری، در حالیکه تمام نگاهها به نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل دوخته شده است اما امروز برخی از خبرگزاری‌ها و پایگاههای خبری منطقه‌ای به تحلیل وضعیت ارز در داخل ایران و رکورد شکنی آن پرداختند.
در حالیکه رسانه‌های جهانی اتفاقات روز گذشته سازمان ملل را نمایش شکوه ایران و حقارت آمریکا دانسته و با مقایسه سخنرانی روحانی و ترامپ به کوچک‌شدن بیشتر آمریکا در چشم جهان اشاره کردند، متحدین منطقه‌ای آمریکا که سخت جا خورده بودند سعی نمودند تا با بولد کردن موضوع دلار اوضاع و جو رسانه ای را به نفع خود برگردانند.
پایگاه خبری الاتحاد امارات یکی از این رسانه‌ها بود که طی مقاله ای به تحلیل موضوع افزایش نرخ ارز در ایران پرداخت.
طبق گزارش الاتحاد، ریال ایران در روز چهارشنبه به علت رکود اقتصادی و اعمال تحریم‌های ایالات متحده با رکورد افزایشی جدیدی رو به رو شد. هر دلار در صبح چهارشنبه به قیمت ۱۷۰ هزار ریال ارائه گردید. قیمتی که احتمالا تا شب بالاتر هم می‌رود.
این اتفاق از نظر الاتحاد به این معنا است که دولت ایران قدرت مقابله با اوضاع را نداشته و تحریم های آمریکا، که برخی از آنها به زور به اجرا درآمد، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایران گذاشته است.

الاتحاد در مقاله خود به این مطلب اشاره می‌کند که کشورها و شرکتهای اروپایی پس از تحریم آمریکا ترسیده اند و در حال خروج از ایران هستند. نویسنده مقاله بیان می‌کند که اخیرا اتاق بازرگانی و صنایع آلمان اعلام کرده است که تحریم های ایالات متحده منجر به کاهش صادرات آلمان به ایران و هنچنین روابط تجاری دو کشور شده است.
طبق مشاهدات و آمار غیر رسمی، پس از انعقاد برجام بیش از ۱۰۰ شرکت آلمانی دفاتر نمایندگی خود در ایران را افتتاح کردند، اما پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای بسیاری از آنها تعطیل شده اند. سخنگوی اتاق بازرگانی آلمان گفته است: ” تحریم های آمریکا علیه ایران آسیب جدی به تجارت دو جانبه ایران و المان وارد آورده است.”
الاتحاد در انتهای مقاله اش به این اشاره می‌کند که ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته ای با ایران، مجددا تحریم هایی را علیه بخش های مالی و انرژی ایران تحمیل کرده و خواهد نمود.
پایگاههای خبری سعودی-اماراتی همگی از اتفاقات داخل ایران خرسندند و با تمام قوا سعی دارند جلو به توافق رسیدن اروپا با ایران را بر سر فروش نفت بگیرند تا از این طریق، فشار بیشتری بر اقتصاد ایران وارد آمده و آنها به هدف خود نزدیک تر شوند.

انتهای پیام/