تازه های تکنولوژی » فناوری و ارتباطات » نرم افزار
کد خبر : 265192
یکشنبه - 26 فروردین 1397 - 17:10

سرویس Gmail بروزرسانی می‌شود؛ امکان ارسال ایمیل‌های محرمانه با زمان انقضاء در محبوب‌ترین سرویس ایمیلی جهان

گوگل در حالی تمرکز روی تغییر طراحی نسخه تحت وب‌ سرویس Gmail را کلید زده است که رسانه‌های مختلف از امکان ادغام قابلیت ارسال ایمیل‌هایی با زمان انقضاء خبر داده‌اند.

سرویس Gmail بروزرسانی می‌شود؛ امکان ارسال ایمیل‌های محرمانه با زمان انقضاء در محبوب‌ترین سرویس ایمیلی جهان

به گزارش پایگاه خبری ربیع،گوگل در حالی تمرکز روی تغییر طراحی نسخه تحت وب‌ سرویس Gmail را کلید زده است که رسانه‌های مختلف از امکان ادغام قابلیت ارسال ایمیل‌هایی با زمان انقضاء خبر داده‌اند.

گوگل به دنبال آن است تا طراحی نسخه تحت وب سرویس جی‌میل را به طور کامل دگرگون کند. در این راستا، اسکرین‌شات‌هایی هرچند غیررسمی از قابلیت‌ها و آیتم‌های مختلفی که قرار است با این تغییر طراحی، پیش روی کاربران قرار گیرد منتشر شده است. این در حالی است که وب‌سایتTechCrunch از اضافه شدن قابلیتی جذاب و مدرن به سرویس Gmail خبر داده است. با استفاده از این سرویس، کاربران به زودی امکان ارسال ایمیل‌های خود‌محوشونده را در قالب استفاده از گزینه تنظیم زمانی توسط کاربر خواهند داشت.

تمرکز روی بهبود سرویس‌های ایمیلی، با توجه به مطرح بودن چالش سازگاری با پلتفرم‌ها و سرویس‌دهنده‌های مختلف، کاری دشوار و طاقت‌فرساست. با وجود این، به نظر می‌رسد این امر نتوانسته گوگل را از حرکت در قلمرویی فراتر از مرز پروتکل‌های POP3/IMAP/SMTP متوقف کند.

preview

در این راستا، اسکرین‌شات‌های جدیدی از سرویس جی‌میل منتشر شده که بهره‌مندی این سرویس از امکان ارسال ایمیل‌هایی با زمان انقضاء، مشابه با سرویس ProtonMail را نشان می دهد. به این ترتیب، با گذشت مدت زمانی مشخص، امکان خواندن ایمیل‌ها از دریافت کننده سلب خواهد شد.

در بخش Compose که رابط کاربری جی‌میل برای تنظیم و نوشتن ایمیل را در خود جا داده، آیکون قفل کوچکی وجود دارد که Confidential Mode نام گرفته است. این گزینه، مانع از آن خواهد شد که دریافت کننده بتواند محتوای ایمیل را برای دیگران ارسال کرده، کپی، پیست، دانلود یا پرینت کند.

علاوه بر این، امکان تنظیم زمان انقضاء برای ایمیل‌ها هم وجود دارد. به این ترتیب، می‌توانید مشخص کنید که پس از یک هفته، یک ماه یا حتی چند سال، ایمیل ارسالی توسط شما به طور خودکار، محو شود. حتی این امکان فراهم شده تا از دریافت کننده درخواست کنید هویتش را با وارد کردن کد عبوری که از طریق پیامک برای او ارسال شده، تایید کند. به نظر می‌رسد این روش، راهکاری مناسب برای دست‌یابی گوگل به شماره تماس افراد و البته بهبود عملکرد و بهره‌وری سرویس‌های تبلیغاتی این شرکت باشد. هرچند که سخنگوی گوگل به تازگی اعلام کرده این شرکت، بررسی سرویس‌ جی‌میل برای ارائه سیستم شخصی‌سازی نمایش تبلیغات را از سال گذشته میلادی متوقف کرده است.

در حال حاضر با کلیک روی گزینه Learn More در این بخش، محتویات کمکی بیشتری در مقابل شما قرار نخواهد گرفت. به نظر می‌رسد این قابلیت، پس از بهره‌برداری تمام و کمال از سرویس یادشده، در دسترس قرار خواهد گرفت.

در بخش دریافت کننده ایمیل، کاربرانی که قصد دارند ایمیل‌های محرمانه را مشاهده کنند باید بار دیگر مشخصات حساب کاربری خود را وارد کنند تا بتوانند محتوای ایمیل‌ها را پیش رو داشته باشند. همان‌طور که گفته شد در زمان مشاهده محتویات ایمیل‌های محرمانه، امکان کپی، پیست و پرینت نیز از کاربر سلب خواهد شد.

هنوز مشخص نیست که آیا امکان استفاده از این قابلیت، برای دریافت‌کنندگان ایمیل که از سرویس جی‌میل استفاده نمی کنند نیز وجود خواهد داشت یا خیر؟! شائبه ای که در اینجا وجود دارد آن است که گوگل برای مشاهده محتوای ایمیل‌های محرمانه، شما را ملزم به وارد کردن مشخصات ورود به حساب کاربری خواهد کرد.

preview

آنچه مشخص است، گوگل از سازوکاری متفاوت با آنچه تاکنون در سرویس‌هایی با امکان ارسال ایمیل‌های خود‌محوشونده شاهد بودیم بهره گرفته است. به عنوان مثال، در صورتی که کاربر سرویسProtonMail پیامی با زمان انقضای مشخص شده را برای کاربر دیگری از این سرویس ارسال کند، ایمیلی مشابه با نمونه‌های متداول، در اینباکس یا همان صندوق ورودی دریافت کننده قرار خواهد گرفت. این در حالی است که با سر رسیدن زمان مشاهده ایمیل، فرایند حذف ایمیل از صندوق ورودی دریافت کننده و همچنین صندوق خروجی ارسال کننده در دستورکار قرار می‌گیرد.

در سازوکار استفاده شده برای سرویس جی‌میل، به‌نظر می‌رسد گوگل ارسال ایمیل را به همراه لینک در دستورکار قرار خواهد داد. به این ترتیب، پیامی که در ارتباط با لینک قرار گرفته پس از مدتی، محو خواهد شد اما الزاماً ایمیل حذف نخواهد شد.

درنظر داشته باشید که گوگل در سرویس جدید به گزینه رمزگذاری دو طرفه یا همان End-to-End Encryption اشاره‌ای نکرده است. به بیان دیگر، ارسال ایمیل‌های محرمانه با برچسبConfidential الزاماً به معنای آن نیست که پیام شما رمزگذاری شده است. به این ترتیب، احتمالاً گوگل همچنان قادر خواهد بود تا محتوای ایمیل‌ها را مشاهده کرده و در مدل تجاری خود، برای کسب درآمد از آن‌ها استفاده کند.

گوگل اعلام کرده سرویس جدید Gmail ظرف چند هفته آینده پیش روی مشتاقان قرار خواهد گرفت. این در حالی است که امکان استفاده از قابلیت ارسال ایمیل‌های محرمانه نیز همزمان، یا با کمی تاخیر، فراهم خواهد شد.