فرهنگ عمومی » فرهنگ و هنر
کد خبر : 382164
سه شنبه - 23 مرداد 1397 - 19:30

سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای سرزندگی یک جامعه

یک جامعه‌شناس درباره اثرات کاهش اعتماد جامعه در افکار عمومی معتقد است: تا زمانی که وجود و افزایش اعتماد، به پویایی و تسهیل امور جامعه برای ورود افراد در کُنش‌های مختلف، بویژه فعالیت‌های جمعی کمک می‌کند، نبود اعتماد نیز بی‌تفاوتی و انفعال را ایجاد می‌کند.

سرمایه‌ای به نام «اعتماد» برای سرزندگی یک جامعه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، غلامرضا غفاری درباره اینکه افکار عمومی چه اهمیتی در جامعه دارد؟ بیان کرد: بستگی دارد که شما اعتماد را برای چه بخواهید اما آنچه که مهم است معمولا یک جامعه برای آنکه سرزندگی و پویایی خودش را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی داشته باشد، نیازمند سرمایه‌ای است که به آن اعتماد می‌گوییم. بنابراین برای آنکه کُنش و عمل افراد تسهیل شود و سرعت بیشتری بگیرد، اعتماد در این زمینه می‌تواند به عنوان سرمایه کمک کند و کارساز باشد.

این مدیر فرهنگی در پاسخ به اینکه شما به عنوان جامعه‌شناس چه راهکاری برای این موضوع دارید؟ اعلام کرد: اگر منظورمان اعتماد به نهادها و سازمان‌ها و مجموعه‌ها است، در درجه اول به عملکرد و کارایی آنها بر می‌گردد. به میزانی  که از عملکرد و کارایی برخوردار باشند و قدرت پاسخگویی و شفافیت‌سازی آنها بیشتر باشد، به گونه‌ای که تصور مثبتی را برای خود به وجود بیاورند، اعتماد به آنها نیز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قضاوت و داوری که افراد جامعه نسبت به عملکرد هر مجموعه دارند، تعیین کننده است.

انتهای پیام/