سرمقاله/

سرسام گرانی؟

حال و روز کشور و مردم امروزه خوب نیست و مردم در فشار اقتصادی و معیشتی هستند. گرانی‌های سرسام آور، نظارت‌هایی که اصلاً وجود ندارد، قیمت‌هایی که روز به روز در حال تغییر پیدا کردن هستند و عدم پاسخگویی مسئولان همه دست به دست هم داده و مشکلات بسیاری برای مردم به وجود آورده است.

سرسام گرانی؟

 پایگاه خبری ربیع

حال و روز کشور و مردم امروزه خوب نیست و مردم در فشار اقتصادی و معیشتی هستند. گرانی‌های سرسام آور، نظارت‌هایی که اصلاً وجود ندارد، قیمت‌هایی که روز به روز در حال تغییر پیدا کردن هستند و عدم پاسخگویی مسئولان همه دست به دست هم داده و مشکلات بسیاری برای مردم به وجود آورده است. جامعه با مشکلات بسیاری روبرو است که باید مسئوان برای درمان آن برنامه ریزی لازم را داشته باشیند. اماکو برنامه؟ کجاست تدبیر؟! نظارت کجاست! می گفتند شب خوابیدیم صبح دیدیم و شنیدیم فلان شده است؟ امروز نه شب تا صبح که قیمت ها ساعت به ساعت گران می شود؟! مرغ نه اینکه پر کشیده است بلکه اینقدر بال پروازش قوی است که کسی نمی تواند این ترمز بریده را تعدیل، ترمیم و تعمیر کند؟ دولتی ها می گویند ۲۰۵۰۰تومان! توزیع کنندگان و فروشندگان می فروشند ۳۱۵۰۰تومان! کلید تدبیر نظارت چنان مفقود شده که هیچ چشم تیز بینی آن را نمی یابد؟؟  اکنون به دلیل عدم نظارت و کنترل قیمت ها بطور اعم مشکلات بسیاری برای شهروندان برای تهیه مایحتاج خانواده ها ایجاد کرده است. مشکلاتی که می‌تواند سلامتی جسم و روح و روان مردم را تهدید کند.

چه کسی یا ارگانی پاسخگوست؟ سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده چه نقشی دارد؟ قیمت‌ها با وجود کاهش قیمت دلار همچنان در پروازند، کاهش که پیشکش!

در حالی که قیمت ارز در حال کاهش است و چند روزی سیر نزولی را طی کرده است، اما هیچ تأثیری بر قیمت کالاها نداشته است؛ بلکه کالاهای اساسی و خوراکی‌ها همچنان گران می‌شوند. این مطلب نیز قابل گفتن است که اساسا بسیاری از کالاها هیچ ارتباطی با دلار ندارند اما با گرانی دلار گران می شوند و با ارزانی دلار گرانتر!؟ این چه حکمتی است؟ یاللعجب! این چه مدیریت و تدبیر است که هیچکس نمی تواند حکمتش را بفهمد؟

مرغ پرواز می کند و با خود گوسفند و گاو و حتی شتر را به پرواز وا می دارد؟ گوشت مرغ در یکسال قیمتش ۳ونیم برابر می شود؟ گوسفند و گاو و شتر هم همین راه را می پیمایند؟ و مسئولان مدعی اداره همراه با تدبیر اقتصاد کشورند؟ حتی خارج را هم تامین می کنند؟ با صادرات ارز آوری خوبی هم دارند؟ حالا این صادرات غیر نفتی که ارز آوری خوبی داشته؟ چه مقدار استخوانهایی را شکسته و چه مردانی را شرمنده اهل و عیالشان نموده است بکلی برای برخی مسئولان قابل لمس و فهم نیست؟ چه کسی یا ارگانی باید بر قیمت‌ها نظارت یا تعیین قیمت کند؟ بازار رها شده و کسی حاضر به کنترل نیست! یا قیمت تعیین می کنند اما اقتدار ایستادن تا اجرا را ندارند مثل اینکه با قیمت گذاری روی کاغذ کار تمام است و رها می شود یا اراده و عرضه اجرا را ندارند؟ بازار همه کالاها رها شده و اختلاف قیمت بالایی حتی در چند مغازه‌ کنار هم مشهود است . هیچ شخص حقیقی و حقوقی مسئولیت گرانی را بر عهده نمی‌گیرد و علاقه‌ای به اصلاح این وضعیت بازار ندارد؛ چون همه چیز گران و افسار گسیخته شده است؛ آیا دولت و سازمان حمایت در این وضعیت باید این بازار را رها کنند؟

تخلفات تولیدکنندگان و فروشندگان و دلالها در صدر جدول گران‌فروشی قرار دارد. بازار کالاهای اساسی در روزهای گذشته یکی از پرتنش‌ترین بازارها بوده است؛ از افزایش سه تا چهار برابری قیمت کالاها گرفته تا کمبود و نایاب‌شدن بعضی لوازم و توقف فروش بعضی کالاها از جمله مرغ؟ با وجود نعمت بسیار و فراوانی کالاهای اساسی ، بازار متلاطم و نابسامان است؛ این در حالی است که دولتیها مدعی آرامش بازار و همه چیز سرجای خود هستند؟ چگونه این نابسامانی و تلاطم را نمی بینند؟ یا نمیخواهند ببینند؟

رفتار تولیدکنندگان و توزیع کنندگان و البته دلالان نشان از این دارد که فرصت فعلی را به زمینه‌ای برای سودجویی بیشتر و گرانی چند برابری قیمت‌ها تبدیل کرده‌اند و سازمان حمایت نیز متأسفانه پنهانکاری می‌کند؛ زیرا و شاید برخی عوامل این سازمان نیز خود دستی در کار دارند و شاید ذی‌نفع باشند! ظاهرا بخشی از تولید کنندگان و حتی توزیع کنندگان یا بازنشسته دستگاههایی همچون وزارت کشاورزی و صمت  و … هستند یا اینکه از آقازادگان و دایی زادگان و عمه  و خاله زادگان و برادر و خواهر فلان مسئول هستند؟!

حالا چه کس یا مقامی باید وارد عمل شود تا بازار روی ثبات بگیرد؟ همان است که باید گشت و پرتقال فروش را یافت؟!

کی و کی باید این افزایش قیمت‌ها را برگرداند و با قیمت واقعی منطبق کند، معلوم نامعلوم است. اکنون با این گرانی سرسام‌آور چه باید کرد؟ اینکه بگوییم مردم از خرید دست بردارند تا قیمت‌ها منطقی شود، حرف درستی نیست؛ اگرچه می‌تواند تأثیرگذار باشد، اما باید مسئولان مرتبط فکری اساسی کنند.

کجایند مسئولان تصمیم‌گیرنده‌ای که شعار مردم سرمی‌دادند و می‌دهند؟ چرا اکنون حتی یک قدم کوچک برای مردم و به نفع مردم برنمی‌دارند؟ آیا فکر می‌کنند با شعار مشکل میوه شب عید حل است؟ این گرانی ها جبران‌ می‌شود؟ چه اشتباه بزرگی است این فکر! اگر قیمت‌ها متناسب با قیمت واقعی منطبق شود، این هنر و تکلیفی است که موجب رضایت و اعتماد عمومی مردم به خاصیت‌داشتن مسئولان می‌شود، وگرنه خاصیت مسئولان را باید کجا دید؟ حتما در گرانی‌های نجومی یا حقوق‌های نجومی یا…

اکنون شرایط به گونه‌ای است که روزبه‌روز خط فقر در حال تغییر و عمیق تر شدن است و جمعیت بیشتری به خط فقر می‌رسند و درواقع سقوط اقتصادی دارند؟ مگر نه این است که در روزهای اخیر برای چندمین بار در امسال همه چیز گران شده است؟ این گرانی‌های پشت سر هم و سرسام‌آور یعنی کوچک‌شدن سفره ضعفا و فقرا. کارگران و کارمندان جزء و بیکاران و بی‌خانه‌ها که جای خود دارد؛ آیا کسی به فکر است؟ افزایش حقوق‌ها راه‌حل مسئله نیست؛ زیرا به تبع آن دوباره گرانی و تورم خواهد بود؛ به‌ویژه که کنترل محسوس و مفیدی بر نرخ و بازار وجود ندارد. تنها راه‌حل مؤثر کاهش قیمت‌هاست که می‌تواند تا حدی مرهمی بر درد مردم باشد.آیا مردم یاری کننده ای در این میدان جنگ گرانی دارند؟