پیشخوان » تولیدی » محمد حاجیان
کد خبر : 1033551
دوشنبه - 29 آبان 1402 - 13:24

سالن اجلاس سران اصفهان

مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بگونه‌ای طراحی شده که گویای عبارت معروف”اصفهان، نصف جهان” است زیرا شکل نیم کره آن نماد ‘نصف جهان’ است و در ساختمان آن از جمله سقف داخلی‌اش که نماد سقف مسجد شیخ لطف‌الله است، معماری خاص اصفهان لحاظ شده است.

سالن اجلاس سران اصفهان

 محمد حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بگونه‌ای طراحی شده که گویای عبارت معروف”اصفهان، نصف جهان” است زیرا شکل نیم کره آن نماد ‘نصف جهان’ است و در ساختمان آن از جمله سقف داخلی‌اش که نماد سقف مسجد شیخ لطف‌الله است، معماری خاص اصفهان لحاظ شده است.

این مرکز در زمینی به مساحت ۷۱ هکتار با ۴۲۵ هزار مترمربع زیربنا در شرق کلانشهر اصفهان ایجاد شده است و سالن اصلی آن ۲ هزار و ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد.

کار ساخت مجموعه سالن‌های مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان بعنوان یک طرح چندمنظوره و با هدف میزبانی اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد در ایران از سال ۱۳۸۹ آغاز شد.

مجموعه ویلاهای سران در سالن کنفرانس اجلاس سران اصفهان واقع در اشکاوند اصفهان ، از ساختمانهای برند مجموعه اداری کشور محسوب می‌شود که بابهره‌ برداری از آن در سال ۱۳۹۹ نمادی از پویایی نصف جهان را نشان می دهد. این مجموعه دارای ۴ ساختمان ویلایی با ۱۶ ستون با سنگ شکلاتی کاشان به قطر ۶۰ سانتیمتر می باشد که ساخت و نصب آنها در سال ۱۳۹۴ توسط مجموعه گردستون صورت گرفته است.

در ابتدا تهران، شیراز، کیش و اصفهان گزینه‌های میزبانی این اجلاس بودند، اما نهایتاً در نشستی بین هیأت دولت و مشاوران، “اصفهان” به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران و با توجه به ظرفیت‌های سیاسی، امنیتی و توجیه اقتصادی برای میزبانی اجلاس انتخاب شد و مقرر شد سالنی در شأن جمهوری اسلامی با مشارکت دولت و شهرداری اصفهان در مدت زمان یک سال و نیم احداث شود تا بتواند میزبان شایسته‌ای برای اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها باشد.

از زمانی که اصفهان به عنوان میزبان اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها انتخاب شد، شهرداری با بررسی‌های انجام شده زمینی به وسعت ۵۰ هکتار در شرقی‌ترین نقطه اصفهان و در انتهای خیابان شهید روح‌الامین و مجاور بزرگراه کمربندی شرق اصفهان انتخاب کرده و هزینه‌های صدور پروانه ساخت را تقبل کرد.

با توجه به زمان کوتاه تا برگزاری اجلاس نحوه مدیریت پروژه ساخت سالن‌های اجلاس به صورت EPC (طرح و ساخت) انتخاب شد که کارفرما، انتخاب مشاور داخلی و خارجی و پیمانکار پروژه را همزمان انجام می‌داد.

طبق طراحی انجام شده اجزای مهم این مرکز شامل ساختمان اصلی سالن‌های اجلاس، اقامتگاه‌های اختصاصی و ویلاهای VIP، هتل ۵ ستاره، مراکز تجاری و موارد دیگر است. سالن‌های اجلاس سران کشورهای غیر متعهدها شامل سالن اصلی، تالارهای چند منظوره، فضاهای خدماتی و پشتیبانی، اداری و عمومی در مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار مترمربع پیش‌بینی شد.

اقامتگاه‌های اختصاصی سالن اجلاس در یک یا دو طبقه و برای احداث هتل ۵ ستاره با حدود ۲۰۰ اتاق با مشارکت بخش خصوصی به صورت پروژه‌ای جداگانه برنامه‌ریزی شد همچنین برای احداث پارکینگ، فضای سبز، مراکز تفریحی، تجاری، رستوران و اقامتگاه‌ها در طرح اولیه وسعت فضایی بالغ بر ۱۰۰ هزار مترمربع پیش‌بینی شد.

عکسهای زیر مربوط به وضعیت کنونی این مکان است:

محمد حاجیان