زن در اندیشه امام خمینی(س)

این روزها متعلق به بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) است، زنی که الگوی کاملی برای زنان عالم به شمار می رود و دغدغه اش انسانیت و هدایت جامعه بشری به خدا بود و در عمر کوتاهش بزرگترین اقدامات انسانی و ایثار و از خودگذشتگی را به نمایش گذاشتند و در جهت امام و ولایت گام برداشتند و جان کلام اسلام و قرآن که ولایت و امامت است را پاسدار کردند.

زن در اندیشه امام خمینی(س)

 مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، این روزها متعلق به بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) است، زنی که الگوی کاملی برای زنان عالم به شمار می رود و دغدغه اش انسانیت و هدایت جامعه بشری به خدا بود و در عمر کوتاهش بزرگترین اقدامات انسانی و ایثار و از خودگذشتگی را به نمایش گذاشتند و در جهت امام و ولایت گام برداشتند و جان کلام اسلام و قرآن که ولایت و امامت است را پاسدار کردند. به مناسبت این ایام مبارک زن در نگاه امام خمینی (ره) را که سالروزشان همزمان با میلاد مسعود و مبارک حضرت زهرای مرضیه است را مرور می کنیم. یکی از دیدگاه هایی که پیشرفته ترین دیگاه ها در مورد زن و ارزش و اعتبار آن است نگاه امام خمینی قدس سره به زن است که بر گرفته از قرآن و سنت است  امام خمینی(ره) می‌فرماید: اسلام مقام زن را تاحدی ارتقاء می‌دهد که او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه باز یابد.چنانچه پیامبرش دست حضرت فاطمه سلام الله علیها را در زمانی که عرب جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند می بوسد. تردیدی نیست که زنان در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شأن بالایی برخوردار نبوده و غالباً از سوی مردان مورد بی مهری و ظلم و ستم واقع می شده که نمونه آن اشاره شد.

زنان در همه جوامع بخصوص جوامع اسلامی نقش اساسی را ایفا می کنند و حتی در هنگام اشتغال به کارهای منزل هم مشغول نقش آفرینی در جامعه هستند چرا که تربیت فرزندان که آینده سازان جامعه اند را برعهده دارد. پس نقش زنان در ساخت جامعه همانند نقش مردان غیر قابل انکار است.

امام خمینی(ره) می فرماید: زنان نقش حساسی در بنای جامعه اسلامی دارند اسلام مقام زن را تاحدی ارتقاء می دهدکه او بتواند مقام انسانی خود را در جامعه بازیابد و از حد شی بودن بیرون بیاید(تبیان ،ج ۸،چاپ اول)

زن حق ندارد خود را در یک جامعه اسلامی از مقامی پایین تر از آنچه هست تنزل دهد و نه مرد حق دارد که چنین اندیشه ای نسبت به زن داشته باشد. اسلام با هر چیزی که انسان را از انسانیت خود دور کند و او را به حد حیوانیت برساند مخالف است و با آن مبارزه می کند.

کشورهای غربی که در آنها اسلام دخالت ندارد از زن به عنوان یک ابزار استفاده می کنند وبه عنوان آلت دست مردان به کار برده می شوند که از آن جمله می توان به حضور زنان در کاباره ها و مجالس و محافل لهو و لعب اشاره نمود.

در صدر اسلام  زنان همراه مردان در جنگ ها حضور داشتند از جمله واقعه عاشورا و حضور شجاعانه و باصلابت ام ابیها حضرت زینب کبری (س) و ایراد خطبه های ایشان در روز عاشورا مقابل دشمنان اسلام برای حفظ اسلام و دفاع از خون ریخته امام حسین(ع) رامی توان برشمرد.

امام خمینی(ره) می فرماید:(همه ملت ایران چه زنان و چه مردان باید این خرابه ای را که برای ما گذاشته اند بسازند،ایران با دست تنها مردساخته نمی شود،مرد و زن باید باهم این خرابه را بسازند.(تبیان،جلد۸))

زنان نیز به گفته امام (ره)به اندازه مردان حق دخالت در سیاست و دخالت در سرنوشت خود و کشور را دارند،حق رأی دارند و حتی می توانند در شغل های سیاسی فعالیت کنند.دخالت در سیاست تنها کار مردان نیست،بلکه زنان هم به اندازه مردان در سیاست مسئولیت دارند و باید دخیل باشند،البته با حفظ شئون .

دین اسلام به زنان این جرأت وشجاعت را عطا کرده تا خود را در جامعه ای که هیچ جایگاهی نداشتند و مدام از سوی بوالهوسان مورد هجمه وبی حرمتی و حقارت قرار می گرفتند بتوانند تواناییها و استعدادهای خودرا بازیابی کنندوآن را به منصه ظهور برسانند.این امر نه تنها آسیبی به جامعه اسلامی نرسانده بلکه به بالندگی و پیشرفت جامعه ی امروزی نیز منجر شده است.

به گفته امام خمینی(ره)؛امروزه باید خانم ها به وظایف اجتماعی و دینی خودشان عمل کنند و عفت عمومی را حفظ بکنند و روی آن عفت عمومی کارهای اجتماعی و سیاسی را انجام بدهند.(تبیان ،جلد۸)

در جای دیگر می فرماید:همراهی و مشارکت فعالانه زنان در نهضت، پیروزی اسلام را بیمه کرد.(صحیفه نور،جلد۵)

ونیز می فرمایند:

  «اگر زنهاى انسان‏ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت مى‏کنند، شجاع مى‏کنند. بانوان از صدر اسلام -در صدر اسلام- با مردان در جنگها هم شرکت داشته‏اند. مقام زن مقام والاست؛ عالى رتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. ما مى‏بینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه جلو مردان در صفِ قتال ایستادند.» (همان، ج۶، ص۳۰۰)

نیز فرمودند: زن مظهر تحقق آمال بشر است. زن پرورش‏دِه زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن مرد به معراج می ‏رود. دامن زن محل تربیت بزرگ زنان و بزرگ مردان است. صحیفه امام، ج ۷، ص: ۳۴۱

و فرموه اند: در خصوص زنان، اسلام هیچ‏گاه مخالف آزادی آنان نبوده است، برعکس اسلام با مفهوم زن به عنوان شی‏ء مخالفت کرده است و شرافت و حیثیت او را به وی باز داده است. زن مساوی مرد است. صحیفه امام، ج ۳، ص: ۳۶۹-۳۷۰

اما(ره) فاطمه زهرا(س) را الگوی زن مسلمان دانستند و عنوان کرده اند:

فاطمۀ زهرا (س) زنی که افتخار خاندان وحی [است] و چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز می‏ درخشد. زنی که فضایل او همطراز فضایل بی‏ نهایت پیغمبراکرم و خاندان عصمت و طهارت بود. زنی که هر کسی با هر بینش دربارۀ او گفتاری دارد و از عهدۀ ستایش او بر نیامده ـ که احادیثی که از خاندان وحی رسیده به اندازۀ فهم مستمعان بوده ـ و دریا را در کوزه‏ای نتوان گنجاند، و دیگران هر چه گفته‏ اند به مقدار فهم خود بوده، نه به اندازۀ مرتبت او.  پس اولی آنکه از این وادی شگفت در گذریم. صحیفه امام، ج ۱۲، ص: ۲۷۴

نیز عنوان داشتند: ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم: بانوان ما از بانوانشان و مردان ما‏از مردانشان، بلکه همه از همۀ آنها. آنها زندگی خودشان را وقف‏کردند از برای طرفداری مظلومین و احیای سنت الهی. ما باید ‏تبعیت کنیم و زندگی خود را برای آنها قرار بدهیم. کسی که تاریخ ‏اسلام را می‏ داند، می‏ داند که این خاندان هر یکی‏شان مثل یک انسان کامل، بلکه بالاتر، یک انسان الهی ـ روحانی، برای ملت ها و مستضعفین قیام کردند در مقابل کسانی که می ‏خواستند مستضعفین را از بین ببرند. صحیفه امام، ج ۶،ص: ۵۳۰

مظفر حاجیان