زنگ رُمان فرصتی ادبی برای نوجوانان

تابستان از راه رسیده؛ امتحانات مدرسه، کنکور و برخی هم آزمون ورودی مدارس را را پشت سر گذاشته‌اند و حالا نوبت به حضور در زنگ رُمان است.

زنگ رُمان فرصتی ادبی برای نوجوانان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تابستان از راه رسیده؛ امتحانات مدرسه، کنکور و برخی هم آزمون ورودی مدارس را را پشت سر گذاشته‌اند و حالا نوبت به حضور در زنگ رُمان است.

باغ غدیر برای اصفهانی‌ها یکی از گزینه‌های تفریح در مرکز شهر است تا دست در دست خانواده و دوستان به دل سرسبز آن پناه ببرند و دل‌مشغولی‌های روزمره را پشت در جا بگذارند، اما به واسطه قرار گرفتن مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان در آن سال‌هاست با ادبیات هم عجین شده و دوست‌داران کتاب، نویسندگی، شعر و ادبیات را به این مرکز فرا می‌خواند.

«رُمان محبوب من» و «زنگ رُمان» پیشنهادهایی است که دفتر تخصصی ادبیات و زبان، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و کتابخانه تخصصی ادبیات وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیش روی علاقه‌مندان به رمان گذاشته است و چه فرصتی بهتر از یک عصر تابستانی که با آنهایی که یک رمان را خوانده‌اند به نقد آن بنشینیم؟

شرکت‌کنندگان در برنامه رمان محبوب من تیرماه امسال را با «پیرمرد و دریا» از ارنست همینگوی و «جای خالی سلوچ» از محمود دولت‌آبادی سر کردند و زنگ رمان هم با «هستی» شروع شد و قرار است تا پایان تابستان چهار رمان دیگر هم در بوته نقد نوجوانان کتاب‌خوان شهر قرار گیرد.

«همیشه ما به اعضا پیشنهاد می‌دادیم کتابی را بخوانند و حالا آنها به ما پیشنهاد خواندن یک رمان را می‌دهند»؛ این را لیلا اکبریان کتابدار کتابخانه تخصصی ادبیات مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان می‌گوید و آن را ویژگی برنامه رمان محبوب من می‌داند.

او ادامه می‌دهد: رمان محبوب من یک نشست خودمانی به صورت کارگاهی است که در هر ماه دو بار اجرا می‌شود. رمان را از قبل معرفی می‌کنیم و علاقه‌مندان دو هفته فرصت دارند آن را بخوانند و اگر به آن دسترسی نداشتند، نسخه صوتی رمان را در صورت وجود برای آنها می‌فرستیم.

حوضخانه مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان در باغ غدیر محل قرار علاقمندان به رمان است؛ جایی که حاضران دور هم می‌نشینند و درباره محتوای رمان، شخصیت‌ها و پایان‌بندی آن بحث می‌کنند. اینجا لازم نیست جمع‌بندی خاصی انجام شود و هر کس هر چیزی که از رمان برداشت کرده است را بیان می‌کند.

به گفته اکبریان در برنامه رمان محبوب من به رمان‌های دیگری که محتوا و موضوع مشابهی دارند هم اشاره می‌شود و این موضوع انگیزه‌ای برای مخاطبان ایجاد می‌کند تا آن رمان‌ها را هم مطالعه کنند و زمینه معرفی نویسندگان و کتاب‌های دیگر نیز فراهم می‌شود.

این کتابدار کتابخانه تخصصی ادبیات مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان به برگزاری برنامه رمان محبوب من در چهارشنبه‌های دوم و چهارم هر ماه اشاره می‌کند و می‌گوید: تا قبل از فصل تابستان هر ماه یک رمان نقد می‌شد که نخستین برنامه با «ملت عشق» آغاز شد، اما در فصل تابستان و با درخواست متقاضیان هر ماه دو برنامه برگزار می‌شود.

وی بیان می‌کند: برنامه زنگ رمان هم ویژه نوجوانان شهر است که پنج رمان از قبل معرفی شده و زمان برگزاری هر نشست هم در پوستر برنامه مشخص شده است.

اکبریان نوجوانان را همه‌کاره برگزاری برنامه زنگ رُمان می‌داند و ادامه می‌دهد: در هر نشست یک نوجوان نقش مجری-کارشناس را دارد و نوجوانان حاضر به نقد و بررسی رمان می‌پردازند. برای حضور در این برنامه‌ها نیاز به عضویت در کتابخانه نیست و همه علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند.

به گفته وی، مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در برگزاری هر دو این برنامه‌ها با شهر کتاب شرق همکاری دارد و علاقمندان می‌توانند برای دریافت بن خرید رمان‌های معرفی شده با ۲۰ درصد تخفیف به کتابخانه تخصصی ادبیات این مرکز مراجعه کنند.

این کتابدار کتابخانه تخصصی ادبیات پرورش نویسنده نوجوان را از دیگر اهداف این مرکز می‌داند و ادامه می‌دهد: دفتر تخصصی ادبیات و زبان و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان از مدت‌ها قبل دوره‌های آموزشی نویسندگی و شعر برای نوجوانان و بزرگسالان برگزار می‌کنند که شناسایی علایق افراد در این حوزه و رشد و پرورش آنها از اهداف این دوره‌ها است. همچنین کتابخانه تخصصی ادبیات نیز برنامه‌ای با نام اتاق کلمه برگزار می‌کند و علاقمندان به نوشتن داستان، متن ادبی، مقاله و شعر که نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند یا چیزی نوشته‌اند و نمی‌دانند سطح نوشته یا شعرشان چطور است می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.

اکبریان بیان می‌کند: این افراد با تعیین وقت قبلی به کتابخانه تخصصی ادبیات مراجعه کرده و از کارشناسان شعر، داستان و مقاله مشاوره ادبی می‌گیرند و کتاب‌هایی به آنها معرفی می‌شود تا بتوانند در جهت رشد و پیشرفت خود از آنها استفاده کنند.

زنگ رمان ادامه دارد

«مادربزرگ سلام می‌رساند و می‌گوید متأسف است»؛ عنوان رمانی بوده که قرار است در نشست بعدی زنگ رمان نقد شود. هنوز فرصت دارید که این کتاب را بخوانید و برای نقد آن ساعت ۵ عصر دوم مرداد در حوضخانه مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان در باغ غدیر حاضر شوید.

زنگ رمان هم مانند رمان محبوب من در فصل پاییز و زمستان ادامه پیدا می‌کند، اما شاید به خاطر مشغله درسی دانش‌آموزان تبدیل به ماهی یک نشست شود.