اعظم حاجی‌رستم روان‌شناس و مشاور خانواده:

زنان نباید نسخه زندگی دیگران را برای خود بپیچند

یک روان‌شناس و مشاور خانواده اعتماد به نفس بالا و سیاست کلامی را از ویژگی‌های زنان جذاب دانست.

به گزارش پایگاه خبری ربیع، یک روان‌شناس و مشاور خانواده اعتماد به نفس بالا و سیاست کلامی را از ویژگی‌های زنان جذاب دانست.

دفتر تخصصی بانوان آفتاب سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه نشست‌های مشاوره‌ای خود میزبان نشست “زن خوب، زن جذاب” بود تا اعظم حاجی‌رستم روان‌شناس و مشاور خانواده از ویژگی‌های زنان موفق در خانواده بگوید.

حاجی‌رستم درباره راز و رمز جذابیت یک بانوی ایرانی اظهار داشت: یک زن باید چهار قطب «آمازون»، «مادر»، «مادونا» و «معشوقه» را در وجود خود داشته باشد.

وی افزود: زن آمازون زنی است که منتظر نیست تا یک مرد حالش را خوب کند. این زن به تحصیل، درآمد و رشد و پیشرفت خود اهمیت می‌دهد، مدیر خوبی است و به اصطلاح دست و پا دارد و بیشتر کارهایش را خودش انجام می‌دهد.

این مشاور خانواده ادامه داد: مادر مظهر مهر و عطوفت، مسئولیت‌پذیری و گذشت است، اما زنی که در این ویژگی افراط دارد، همواره در حال کمک و سرویس دادن به دیگران است. فرزندان این زنان خودشیفته و بی دست و پا بار می‌آیند و این دلسوزی‌های افراطی در واقع دوستی خاله خرسه است.

حاجی‌رستم درباره ویژگی‌های زنان مادونا گفت: این زن مدام به دیگران روحیه و امید می‌دهد و آنها را به پیشرفت کردن و دنبال کردن استعدادها تشویق می‌کند، اما زمانی که از حد تعادل خارج شد به جایی می‌رسد که تمام مسئولیت‌های سنگین زندگی را هم به دوش می‌کشد و در حالی که دیگران رشد کرده‌اند، او در همان نقطه اول باقی مانده و انرژی خود را تنها صرف دیگران کرده است. اعتماد به نفس این زن در جمع کم می‌شود و همواره گله می‌کند که دیگران او را نمی‌بینند و نمی‌خواهند.

وی معشوقه را آن جنبه از زن دانست که باسیاست، دانا و باهوش است، تصریح کرد: معشوقه زنانگی بلد است و همان زن جذاب است.

به گفته این روان‌شناس و مشاور خانواده، افراط و تفریط در هرکدام از این ابعاد خوب نیست و باید تعادل داشت.

حاجی‌رستم اضافه کرد: زنان نباید نسخه زندگی دیگران را برای خود بپیچند و شاید یک زن برای رسیدن به خواسته‌های معقول خود از همسرش باید بیشتر صبر کند و خودش را به او ثابت کند.

وی درباره ویژگی‌های زن جذاب در مقایسه با زن خوب بیان کرد: با آدم‌های زیادی سروکار دارم که شاید از نظر ظاهری چندان زیبا هم نباشند، اما بسیار جذاب هستند. البته همه زنان زیبایی ظاهری دارند و تنها زیبایی آنها با هم متفاوت است.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: آراستگی ظاهری، اعتماد به نفس بالا و سیاست کلامی از ویژگی‌های زنان جذاب است. آراستگی ظاهری نخستین ویژگی است که در برخورد اول با دیگران به چشم می‌آید و این خیلی مهم است که زن آراسته باشد و از ظاهر و بدن خود مراقبت کند. زنان باید به ظرافت و زیبایی‌های خود اهمیت داده و آنها را پرورش دهد. زنان در سنین خیلی بالا هم نباید از رسیدگی به جذابیت‌های ظاهری خود غافل شوند.

حاجی‌رستم با بیان اینکه جذابیت ظاهری به اندازه جذابیت درونی مهم نیست، اظهار داشت: برخی جذابیت ظاهری زیادی هم دارند اما وقتی شخصیت‌شان برای دیگران رو می‌شود این جذابیت دیگر به چشم نمی‌آید.

وی با بیان اینکه اتفاقاً زنان خوب در جوامع سنتی مورد تأیید هستند و امتیاز می‌گیرند، افزود: در برخی جوامع به اشتباه پشت سر زنی که پیشرفت می‌کند خیلی حرف زده می‌شود و انگار او رقیبی برای دیگر زنان محسوب می‌شود و مدام از طرف دیگران تخریب می‌شود.

این روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به ویژگی اعتماد به نفس در زنان جذاب ادامه داد: زن جذابی که اعتماد به نفس دارد، از پس خودش برمی‌آید و ممکن است از حمایت و دلسوزی اطرافیان هم برخوردار نشود. در مقابل، زن خوبی که اعتماد به نفس پایینی دارد، مدام مورد ترحم و دلسوزی دیگران است و به بی‌کفایتی‌های چنین زنانی مهر تأیید می‌خورد.

حاجی‌رستم گفت: برخی زنان با همسر خود مشکل دارند ولی هیچ قدمی برای رفع مشکلات خود انجام نمی‌دهد و همه می‌گویند مشکل از شوهر است، اما مشکل اتفاقاً از زن است که اعتماد به نفس ندارد و به دلیل اینکه مورد ترحم اطرافیان است، ترجیح می‌دهد اعتماد به نفس نداشته باشد.

این مشاور خانواده تصریح کرد: یکی از بدترین ویژگی زن خوب دادن حس حقارت به همسر است. زن خوب بیش از اندازه به همسر خود وابسته است، بیش از حد به او تلفن می‌زند و به صورت افراطی ابراز عشق می‌کند، در حالی که زن جذاب در این زمینه تعادل را حفظ می‌کند.

حاجی‌رستم با بیان اینکه زنان جذاب چسبندگی به همسر خود ندارند، افزود: زن جذاب در عین اینکه برای همسر خود ارزش قائل است، برای خود هم ارزش قائل است و برنامه دارد و همسرش همه دنیای او نیست.

وی بیان کرد: زن خوب در حد افراط برای خشنودی همسر از خودش مایه می‌گذارد و فداکاری می‌کند و از حقوق خود می‌گذرد. متأسفانه به ما یاد داده‌اند هر چه سازگارتر باشیم و از خودمان بگذریم زن بهتری هستیم، در حالی که این زنان خشم را در خود پرورش می‌دهند و در خشم به خودشان توهین می‌کنند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده با بیان اینکه زن جذاب ابتدا به خودش احترام می‌گذارد و سپس به دیگران، گفت: این زنان هم خودشان خوشحال هستند و هم دیگران را شاد می‌کنند.