اخبار نهادها و سازمان‎ها » اصفهان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1027483
شنبه - 9 اردیبهشت 1402 - 15:41
رییس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار ربیع اصفهان راشهر جهانی چوگان نامید:

زمین چمن چوگان میدان نقش جهان اصفهان احیا شود گردشگران زیادی به این شهر سرازیر می شوند/بودجه کم فدراسیون چوگان پاسخگوی نیاز های این ورزش نیست/اردیبهشت ماه لیگ کشوری چوگان برگزار می شود

چوگان ورزشی ‌کهن است که ریشه ایرانی دارد و قدمت آن به بیش از ۶۰۰ سال قبل بر می گردد . این ورزش از ورزش‌های قدیمی ایران محسوب می‌شود که امروزه در سطح جهان گسترش یافته و با نام «پولو» (Polo) شناخته می‌شود.این بازی در گذشته به‌دلیل حضور پررنگ اسب در آن، عرصه‌ای برای حضور سوارکاران و جنگاوران بود تا از این طریق، استعدادهای سوارکاری خود را در بازی به نمایش بگذارند.

زمین چمن چوگان میدان نقش جهان اصفهان احیا شود گردشگران زیادی به این شهر سرازیر می شوند/بودجه کم فدراسیون چوگان پاسخگوی نیاز های این ورزش نیست/اردیبهشت ماه لیگ کشوری چوگان برگزار می شود

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اولین مقصدی که چوگان درآن بازی شده میدان نقش جهان اصفهان است که اسناد و مدارک تاریخی به جای مانده گواهی همین ادعاست ،بر مبنای همین اسناد به جا مانده بود که سازمان یونسکو این ورزش را در فهرست آثار نامملوس ایران ثبت جهانی کرد و اکنون بسیاری از گردشگران وورزشکاران تمایل بسیار دارند تا برای شهر جهانی نصف جهان به این شهر سفر کنند .

بنا به گفته مسولان فدراسیون چوگان؛ اگر زمین اصلی چوگان که توسط پیشینیان در میدان تاریخی نقش جهان پیش بینی شده بود و اکنون در گذر زمان این زمین دچارتغییر کاربری های زیادی شده است اگر به همان ترتیب گذشته زمین مختص چوگان شود ،شهری جهانی برای میزبانی از چوگان بازان خواهد شد چرا که این ورزش مهییج و مفرح تنها ورزش نیست بلکه یک کار فرهنگی بسیار مهم است که گردشگران زیادی را جذب ایران و اصفهان خواهد کرد .

اصفهان اولین مقصد چوگان در جهان شناخته می شود

در همین پیوند رییس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران که همزمان با نکوداشت هفته اردیبهشتی اصفهان به این شهر سفر کرده بود تا بر روند برگزاری  مسابقات استانی چوگان در میدان نقش جهانی نظارت مستقیمی داشته باشد در گفتگو با خبرنگار ربیع به این مسئله اشاره داشت :اگر زمین چمن چوگان  اصفهان را احیا کنیم تمامی دنیا به این شهر سفر خواهند کرد، کشورهای اروپایی و ورزشکاران آن ها ارزش بسیار زیادی برای چوگان قائل هستند، آن ها اصفهان را به عنوان اولین مقصد شروع چوگان در دنیا می شناسند و علاقمند هستند که به این شهر سفر کنند .اگر مسولان استان ، کشور و میراث فرهنگی همت کنند که زمین چمن چوگان  میدان تاریخی  نقش جهان دوباره احیا شود برای این شهر درآمد بالایی از حضورگردشگران جذب خواهد شد .

 ابراهیم نوزایی، با اشاره به اینکه در اصفهان ظرفیت های بسیار خوبی برای توسعه چوگان وجود دارد که باید به آن توجه شودافزود:برای توسعه این رشته به دلیل اینکه ورزش گرانی هم محسوب می شود باید کارخانجات بزرگ که امکانات مالی و با شگاه های ورزشی در اختیار دارند به کمک اداره کل تربیت بدنی بیایند تا بتوان زمین های استاندارد چوگان را در همه شهرستان های استان اصفهان توسعه داد و اصفهان را خواستگاه چوگان به تمامی دنیا معرفی کرد .

بودجه کم فدراسیون چوگان پاسخگوی نیاز های این ورزش نیست

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷ زمین و ۳۰۰ بازیکن چوگان باز در کشور در حال فعالیت می باشند افزود:خوشبختانه بسیاری از زیر ساخت های چوگان در کشور فراهم شده است یکی از این زیر ساخت ها اسب است که ما در بیشتر استان ها از این امکان برخودرار هستیم و افراد زیادی هم حاضر هستند که اسب هایشان را در اختیار این بازی قرار دهند؛اما مسله مهم زمین چوگان است که باید با همکاری بخش خصوصی و مردم این موضوع هم به خوبی حل شود .تا شاهد پیشرفت رشته چوگان در ایران باشیم و بتوانیم هم در تورنمنت های جهانی شرکت کنیم و هم میزبان مسابقات جهانی باشیم .

وی با اشاره به اینکه در سال قبل بودجه فدراسیون چوگان تنها ۳ میلیارد تومان بود که کفاف هیچ یک از هزینه های این ورزش را در استان ها نمی دهد و نمی توان با این بودجه کاری از پیش برد گفت:ما باید مردم را به میدان بیاوریم تا افرادی که دارای زمین هستند برای در اختیار دادن زمین برای چوگان ترغیب شوند همچنین سوار کاران و افرادی که صاحب اسب های اصیل هستند به این ورزش وارد شوند .

اصفهان ظرفیت بالایی در ورزش چوگان  دارد

 نوزایی  با اشاره به اینکه چوگان اولین و اصیل ترین ورزش دنیاست که افتخار آن برای ما ایرانی هاست که ثبت یونسکو شده است افزود:متاسفانه در سنوات قبل چوگان رونقی نداشت و چند سالی است که فدراسیون این ورزش  تشکیل شده است ؛لذا در همین مدتی که از فعالیت فدراسیون چوگان می گذرد نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است در سال ۹۶ بود بازی های مقدماتی جام جهانی چوگان به میزبانی اصفهان و با حضور تیم های پاکستان،هند ؛آفریقا و ایران برگزار شد همچنین در سال ۹۸ تعداد استان هایی که دارای تیم های چوگان بودنند ۶ استان بود در حالی که اکنون ۱۸ استان دارای تیم چوگان هستند .

وی ادامه داد:استان اصفهان به سبب جایگاه دیرینه ای که در زمینه چوگان دارد بعد از استان تهران و البرز سومین جایگاه را در کشور در رابطه با چوگان دارد .ما انتظار داریم که از این ورزش در استان اصفهان حمایت شود چرا که چوگان می تواند گردشگران زیادی را هم به این شهر جذب نماید .

چوگان در حال طی کردن سیر صعودی خود است

رییس فدراسیون چوگان با اشاره به اینکه اکنون ورزش چوگان درکشور در حال طی کردن سیر صعودی خود است گفت:بازی چوگان متفاوت تر از هر نوع بازی و ورزش دیگر در کشور است .این رشته ورزشی هم به جهت اصالت و هم مهییج بودن به ابزار و امکانات گرانی هم نیاز دارد که شامل زمین چمن استاندارد و اسب ماهر است .

وی تاکید کرد:در حال حاضر یک زمین چمن ۷ الی ۸ برابر زمین فوتبال و حدود ۶ هکتار مساحت نیاز دارد در حالی که فقط ۸ بازیکن در این زمین بازی می کنند .

 نوزایی افزود: تامین زیر ساخت ها ی این ورزشی به دلیل هزینه بر بودن بالا در توان ادرات کل تربیت بدنی استان ها و حتی فدراسیون چوگان نیست و لذا باید کار را به دست مردم بسپاریم و سرمایه گذار بخش خصوصی جذب کنیم .

 برگزاری لیگ کشوری چوگان در اردیبهشت ماه

رییس فدراسیون چوگان با اشاره به اینکه استان ها دارای ظرفیت های متفاوت در بحث چوگان هستند افزود:اما اصفهان نسبت به سایر استان ها از ظرفیت بالایی در چوگان برخورداراست چرا که میدان نقش جهان اصفهان نماد چوگان ایران و جهان است .

وی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار لیگ چوگان در نیمه اردیبهشت ماه در کشور برگزار خواهد شد تاکید کرد:در این لیگ باشگاه های سراسر کشور شرکت خواهند کرد و برنامه ما این است تا در تورنمنت های بین المللی هم حضور پیدا کنیم اگر بتوانیم اسپانسری برای موضوع پیدا کنیم حتما شرکت خواهیم کرد چرا که این گونه مسابقات باعث پیشرفت چوگان بازان خواهد شد .

زهرا نصیری