پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1019026
دوشنبه - 20 تیر 1401 - 16:49

رکود،حال و هوای این روزهای بازار خودرو

بازار خودرو طی روزهای گذشته در رکود سنگینی به سر می برد و از روزهای رونق در خرید و فروش فاصله گرفته است.

رکود،حال و هوای این روزهای بازار خودرو

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نظر می رسد دلالان نیز کمی از این بازار کناره گرفته اند ولی تا زمانی که اختلاف قیمت بین خودرو کارخانه ای  و خودرو در بازار باشد رانت هنوز وجود دارد .

با توجه به اینکه هنوز اخباری از آزاد سازی واردات خودرو منتشر نشده به احتمال زیاد این رکود شدید تر می شود.

البته عوامل دیگری نیز در رکود بازار خودرو موثر هستند.که یکی از این موارد مذاکرات احیای برجام است.در این زمینه فیروز نادری ،کارشناس صنعت خودرو  گفت: از هفته گذشته خودروها در بازار به دلیل امضاء نشدن تواق‌نامه برجام، با افزایش قیمت جزئی همراه بود. البته در این هفته نیز به نظر نمی‌رسد کاهش قیمتی در راه باشد. اگر افزایش قیمتی نیز اتفاق بیافتد، جزئی است.به گفته او، وزیر صمت اعلام کرد که سال آینده خودروهای اقتصادی وارد بازار می‌شوند. اما به نظر نمی‌رسد این وعده نیز مانند وعده‌های دیگر وزیر تحقق یابد. تا زمانی که این صحبت‌ها و وعده‌های خودرویی عملی نشود، تاثیری در بازار و قیمت‌ها ندارد.

همچنین نوسان قیمت دلار نیز در رکورد اثر گذاشته زیرا قیمت خودرو رابطه مستقیمی با افزایش قیمت دلار دارد و با توجه به این نوسان قیمت دلار، تقاضایی از سوی مصرف کننده وجود ندارد و عدم ثبات ارزی باعث فاصله بسیاری از مشتریان شده است.

در این رابطه رجبی فعال بازار خودرو در پاسخ به این سؤال که برخی از مردم اعتقاد دارند که اگر اکنون خودرو خریداری نکنند، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: احتمال افزایش قیمت خودرو بسیار کم و حتی محال است چرا که با افزایش تولید خودرو، رشد قیمت در بازار معنا ندارد، اما اگر قیمت کارخانه ای خودرو توسط دولت (ستاد تنظیم بازار) افزایش پیدا کند، ممکن است که قیمت خودرو در بازار هم افزایش پیدا کند اما با شرایط موجود کشور بسیار بعید است که در سال جاری قیمت‌ها دستخوش تغییر شود.

بنابراین اگر اقتصاد و ارز به ثبات نسبی برسد و آزاد سازی واردات و صادرات خودرو رخ بدهد و همچنین خودروسازان خودروی بیشتری در بازار عرضه کنند قطعا رکود از این بازار برداشته می شود و شاهد خرید و فروش خواهیم بود.

نجمه کریمیان