تولیدی » سرمقاله » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 232329
یکشنبه - 29 بهمن 1396 - 16:46

رویارویی ترکیه و آمریکا در سوریه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ترکیه و آمریکا، دو عضو ناتو در سوریه، رودرروی یک دیگر ایستاده‌اند و هر لحظه امکان دارد بین این دو عضو ناتو درگیری صورت گیرد. ترکیه در توجیه اقدام نظامی خود می‌گوید نیروهای پ.ک.ک و همچنین ی.پ.گ، گروهی تروریستی هستند؛ اما آمریکا معتقد است تروریستی نیست، بلکه ضد تروریست و […]

رویارویی ترکیه و آمریکا در سوریه

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ترکیه و آمریکا، دو عضو ناتو در سوریه، رودرروی یک دیگر ایستاده‌اند و هر لحظه امکان دارد بین این دو عضو ناتو درگیری صورت گیرد.
ترکیه در توجیه اقدام نظامی خود می‌گوید نیروهای پ.ک.ک و همچنین ی.پ.گ، گروهی تروریستی هستند؛ اما آمریکا معتقد است تروریستی نیست، بلکه ضد تروریست و مدافع حقوق مردم است.
این اختلاف، نشان‌دهنده این است که در عالم سیاست تعاریف بسیار مهم بوده و معمولا مفاهیم سیاسی مبهم هستند. همین امر سبب اختلاف و تضاد می‌‌شود.
اینک موضوع مورد اختلاف آمریکا و ترکیه «منبج» است. نیروهای آمریکایی در منبج حضور دارند و خروج از این منطقه برای آنها به قیمت ازدست‌دادن اعتبارشان، به‌ویژه پس از قضیه عفرین خواهد بود. برای اینکه مقامات واشنگتن از ابتدا گفته بودند که عفرین جزو منطقه منافع آنها نیست، ولی وضعیت منبج فرق می‌کند. منبج به عبارتی مأوای نیروهای آمریکایی بوده است و هرگونه اقدام نظامی ترکیه در منبج ضربه حیثیتی برای آمریکا خواهد بود.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در دیدار با تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفته است ترکیه در تعقیب کردهای سوریه حمله به این نیروها را به عفرین محدود نمی‌کند و می‌تواند به شهر منبج نیز گسترش پیدا کند.
اما باید واکنش اعراب منبج را نیز در نظر داشت. آنتون مارداسوف، رئیس بخش تحقیقات مناقشات خاورمیانه در مؤسسه توسعه نوآورانه و کارشناس شورای امور بین‌الملل روسیه، گفته است: «چنین اقدامی از سوی آنکارا تنها باعث وخامت بیشتر اوضاع می‌شود؛ هرچند این تصمیم ترکیه برای مبارزه با شبه‌نظامیان کرد و حتی عرب، درواقع می‌تواند باعث تقویت مواضع دولت سوریه شود. این مسئله حتی از سوی منابع خبری دولتی نیز تأیید شده که ارتش سوریه از هم‌اکنون راه عفرین به منبج را برای نظامیان ترک بازگذاشته است.»
در پایان باید گفت رویارویی ترکیه و آمریکا در سوریه، آتش جنگ را دوچندان خواهد کرد. در دعوای بین ترکیه مدعی خروج آمریکا و پاک‌سازی تروریست‌ها و آمریکا مدعی حفظ امنیت، فقط سوریه آسیب خواهد دید.