فرهنگ و هنر » هنر
کد خبر : 329821
چهارشنبه - 30 خرداد 1397 - 13:45
رایزن فرهنگی ایران در روسیه:

روس ها با خیام زندگی می کنند/ چهره واقعی ایران را باید با ابزار فرهنگ نشان داد

قهرمان سلیمانی گفت: فرهنگ و هنر ما قابلیت هایی دارد که برای روس ها جالب است؛ به عنوان مثال از رباعیات خیام تا به امروز ۵۰ ترجمه مختلف روسی ارایه شده است.

روس ها با خیام زندگی می کنند/ چهره واقعی ایران را باید با ابزار فرهنگ نشان داد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس،  قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی ایران در روسیه در حاشیه اجرای منتخب ارکسترهای دولتی ایران درباره روابط فرهنگی میان ایران و روسیه گفت: آنچه امروز با سفر ارکستر سمفونیک تهران به روسیه اتفاق افتاد، شاید در صد سال اخیر در روابط فرهنگی دو کشور بی سابقه باشد. اهمیت اتفاق به این جهت است که خود روسیه جزو کانون های بزرگ هنر جهان اعم از موسیقی، ادبیات، تئاتر و…  محسوب شده و مکتب های هنری بزرگ زیادی در دنیا بنام روس هاست.

وی ادامه داد: از طرفی فرهنگ و هنر ما قابلیت هایی دارد که برای روس ها جالب است؛ بعنوان مثل خیام چهره مهم ادبی ما تا به امروز ۵۰ ترجمه از رباعیات او  به روسی ارایه شده و هیچ متنی در زبان فارسی منهای متون مقدس، این رکورد را به دست نیاورده است. روس ها با خیام زندگی می کنند و این خود نشانه خوبی است که باعث ایجاد  یک شبکه ارتباطات ساماندهی شده را می طلبد، چرا که طی سالهای اخیر بیشتر ارتباطات ما با این کشور با محوریت سیاست و کمتر شاهد سهم فرهنگ به اندازه بقیه بوده ایم، اما اتفاقی که توسط ارکستر سمفونیک به انجام رسید در بخش فرهنگ و روابط دو کشور بسیار ارزنده و بزرگ بود.

سلیمانی ادامه داد: به طور حتم اعتقاد دارم چهره واقعی ایران باید با همین برنامه های فرهنگی ارایه شو؛ متاسفانه بنابر دلایل مختلف چهره های که در اذهان دنیا از ایران وجود دارد مخدوش شده اما چهره واقعی ایران فرهنگی غنی ماست که امثال مولانا، حافظ، خیام را پرورش داده؛ همین مختصات فرهنگی بوده که امکان ارتباط ما با جهان در قرن ها را میسر کرده و این نشان دهنده این است که  ایران حرفی برای گفتن داشته و در طی زمان زوال نپذیرفته و بصورت همیشگی باقی خواهد ماند، به نظر من  ایران می تواند در سراسر جهان با زبان فرهنگ و هنر حرفی برای گفتن داشته باشد.

رایزم فرهنگی ایران بیان کرد: در فضای تازه بین المللی آنچه کمک به پیدا کردن جایگاه اصلی ایران خواهد کرد اتکا به حوزه فرهنگ است، من معتقدم که تمامی مسائل و اختلافات از رهگذر گفتگو قابل حل بوده و فرهنگ هم کمک زیادی به  حل این مسئله می کند. در نتیجه فکر می کنم ضرورتا باید به این حوزه توجه زیادی شود و آن را در دستور کار قرار بدهیم.

انتهای پیام/