روز قدس مبدأ بیداری مسلمانان
امروز قدس شریف به یکی از مهمترین مسائل دنیای اسلام بلکه دنیای بشریت تبدیل شده است، قدس و فلسطینی که در انزوای کامل بودند و در هیچ جای دنیا شناخته شده نبودند و در حصاری بسته تحت ظلم صهیونیستها بودند با ابتکار امام خمینی (ره) و نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به مساله روز و مهم مسلمانان و مستضعفان جهان تغییر موقعیت داد و مامنی برای مبارزه با استکبار جهانی شد. از نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب جهانیبودن روز قدس نقش بسیار پررنگی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و ممانعت از فراموشی این آرمان با وجود توطئههای فراوان جبهه عبری ـ عربی ـ غربی داشته و دارد و توسعه ابعاد جهانی آن توانسته به تقویت گزینه مقاومت در مقابل گزینه سازش انجامیده و رژیم صهیونیستی را طی چهل سال اخیر در یک مسیر رو به سراشیبی و افول قرار دهد.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروز قدس شریف به یکی از مهمترین مسائل دنیای اسلام بلکه دنیای بشریت تبدیل شده است، قدس و فلسطینی که در انزوای کامل بودند و در هیچ جای دنیا شناخته شده نبودند و در حصاری بسته تحت ظلم صهیونیستها بودند با ابتکار امام خمینی (ره) و نامگذاری جمعه آخر ماه رمضان به مساله روز و مهم مسلمانان و مستضعفان جهان تغییر موقعیت داد و مامنی برای مبارزه با استکبار جهانی شد. از نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب جهانیبودن روز قدس نقش بسیار پررنگی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و ممانعت از فراموشی این آرمان با وجود توطئههای فراوان جبهه عبری ـ عربی ـ غربی داشته و دارد و توسعه ابعاد جهانی آن توانسته به تقویت گزینه مقاومت در مقابل گزینه سازش انجامیده و رژیم صهیونیستی را طی چهل سال اخیر در یک مسیر رو به سراشیبی و افول قرار دهد.
مسئله آزادی قدس شریف و فلسطین و افشای جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی مسئلهای نبوده که صرفا پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شود بلکه از آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در کنار مبارزه با استبداد رژیم پهلوی، این مسئله نیز مورد توجه امام (ره) بود
و ایشان در سخنرانیهای مختلف به ضرورت وحدت جهان اسلام برای مقابله با اسرائیل تأکید میکردند به خصوص اینکه در آن دوران رژیم پهلوی روابط گستردهای با صهیونیستها به ویژه در حوزه اقتصادی داشت. به نحوی که امام خمینی (ره) در نطق معروف خویش که منجر به بازداشت ایشان و قیام پانزده خرداد شد چنین گفتند: «امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را برده اند در سازمان امنیت و گفته اند شما با سه موضوع کار نداشته باشید، پس از آن هر چه خواستید بگویید. یکی اینکه با شاه کاری نداشته باشید و از او حرف نزنید و یکی هم اینکه با اسرائیل کار نداشته باشید و یکی هم اینکه نگویید دین در خطر است.» (۱۳ خرداد ۱۳۴۲)
همچنین ایشان در سخنان دیگری یکی از دلایل مقابله با شاه را همین روابط نزدیک با اسرائیل خوانده و فرمودند: «یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است کمک او به اسرائیل است من همیشه در مطالبم گفته ام که شاه از همان اول که اسرائیل بوجود آمد با او همکاری کرده و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین را غصب کرده و به اسرائیل می داد و این امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است.» (۱۶ آذر ۱۳۵۷)
اما اعلام روز جهانی قدس باعث شد که موضوع فلسطین از محدود شدن به منزله یک موضوع عربی خارج و به عنوان یک موضوع جهان اسلام، بینالمللی و انسانی به منصه ظهور برسد و از آن زمان به بعد بود که به مرور ابعاد جهانی و انسانی بیشتری پیدا کرد و با توسعه ارتباطات رسانهای و مجازی، امکان تبیین ماهیت واقعی موضوع فلسطین و چهره جنایتکار و ضد بشری رژیم صهیونیستی بیش از همیشه فراهم شد.
دقت در اولین پیام امام در رابطه با روز قدس نشان می دهد ایشان چه عظمتی برای این روز قائل بودند عظمتی که روز قدس را همتراز با شب قدرمعرفی فرمودند
ایشان در ابتدای این پیام جایگاه روز قدس را به لحاظ سیاسی همپایه شبهای قدر به لحاظ عبادی مطرح کرده و فرمودند: «روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیداری و هوشیاری آنان باشد و از غفلتهایی که در طول تاریخ خصوصاً سدههای اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیاری و بیداری از دهها سال ابرقدرتها و منافقان جهان والاتر باشد و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پیریزی و پایهگذاری کنند».
ایشان تشابه این دو مناسبت را در رهایی مسلمانان از سلطه شیاطین درونی و بیرونی خوانده و بیان کردند: «شب قدر، مسلمانان با شب زندهداری و مناجات خود از قید بندگی غیر خدای تعالی که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند در میآیند و در روز قدس که آخرین روزهای شهر اللَّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لا یزال اللَّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.»
امام (ره) با انتقاد از انفعال و بیعملی جهان اسلام و حکام دست نشانده کشورهای اسلامی و منطقه، مسلمانان را برای مقابله با غده سرطانی اسرائیل و استکبار جهانی فراخواندند و ضمن پرداختن به انواع و اقسام جنایتهای اسعمار و استکبار در کشورهای فرمودند: «هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان گیتی، بپاخیزید و مقدرات خود را به دست گیرید. تا کی نشستهاید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کنند؟ تا کی باید قدس شما در زیر چکمه تفالههای امریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود؟ تا کی سرزمین قدس، فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطه جنایتکاران به سر برند و شما تماشاچی باشید، و بعض حکام خائن شما آتشبیار آنان باشند؟ تا کی قریب یک میلیارد مسلمان در جهان و قریب صد میلیون عرب با کشورهای وسیع و ذخایر بیپایان، شاهد چپاولگریهای شرق و غرب و ستمگریها و قتل عامهای غیر انسانی آنان و تفالههای آنان باشند؟»