اخبار نهادها و سازمان‎ها » تولیدی » رپرتاژ آگهی » زهرا زرفشانی
کد خبر : 1045451
جمعه - 6 مهر 1403 - 12:34
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان عنوان کرد:

روزانه ۴۷ عملیات اطفای حریق در اصفهان انجام می‌شود/مقدس زاده: ۲۷ ساختمان مهم و حساس شهر اصفهان به سیستم اعلام حریق آتش‌نشانی اصفهان متصل شده است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در جمع خبرنگاران به مناسبت روز آتش نشان گفت: آتش‌نشانان اصفهان در شش ماه نخست امسال با انجام هشت هزار و ۶۹۰ عملیات امداد و نجات و اطفای حریق، جان حدود چهار هزار شهروند را نجات دادند.

روزانه ۴۷ عملیات اطفای حریق در اصفهان انجام می‌شود/مقدس زاده: ۲۷ ساختمان مهم و حساس شهر اصفهان به سیستم اعلام حریق آتش‌نشانی  اصفهان متصل شده است

به گزارش پایگاه خبری ربیع، محمدمهدی مقدس‌زاده افزود: نجات این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۶ درصدی نشان می‌دهد و بیشترین فراوانی نجات یافتگان مربوط به رده‌های سنی ۲۵ تا ۴۰ ساله است.

وی اضافه کرد: آتش نشانان در این مدت هشت هزارو ۶۹۰ عملیات امداد و نجات و اطفای حریق انجام دادند که شامل سه هزار و۹۵۲ حادثه، سه هزار و ۹۹ حریق و یک هزار و ۶۳۹ خدمات ایمنی بود که به تفکیک شامل ۴۵ درصد حادثه، ۳۶ درصد حریق و ۱۹ درصد خدمات ایمنی است.

وی ادامه داد: به طور متوسط روزانه ۴۷ عملیات اطفای حریق و امدادرسانی توسط نیروهای این سازمان در اصفهان انجام می‌شود و بطور میانگین ۲۲ نفر نیز نجات پیدا می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: بیشترین موارد نجات شهروندان در نیمه نخست امسال مربوط به حوادث آسانسور ناشی از قطع برق بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هزار و ۴۹۱ حادثه حبس در آسانسور در مدت یاد شده رخ داد که بیشتر آنها به دلیل قطع برق بود.

مقدس‌زاده بیان کرد: ۴۱۶ سانحه رانندگی، ۵۰ حادثه کوه، ۸۹۸ نجات حیوانات، ۶۱۲ حبس در اماکن، ۲۹۶ مورد رفع خطر مار و پنج غرق شدگی در کانال‌های آب و استخرها در شش ماه نخست سال جاری در اصفهان ثبت شد.

وی گفت: ۶۱ هزار و ۴۱۰ نفر ساعت آموزشی برای آتش‌نشانان در راستای ارتقای توان عملیاتی و علمی آنها برگزار شده است که افزایش ۱۸ درصدی نسبت به گذشته دارد، همچنین ۱۱۰ هزار نفر ساعت آموزش شهروندی در شش ماه نخست سال انجام شده است.

** ۴۰ درصد از تماس های روزانه آتش نشانی مزاحمت تلفنی است

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد تماس‌های روزانه، مزاحمت‌های تلفنی است که البته این آمار با توجه به تعامل با دستگاه قضایی و صدور چندین حکم قضایی مبنی بر دستگیری مزاحمان تلفنی، نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است.

** اتصال سیستم اعلام حریق ۲۷ ساختمان مهم و حساس شهر اصفهان به آتش‌نشانی

وی همچنین ازاتصال سیستم اعلام حریق ۲۷ ساختمان مهم و حساس شهر اصفهان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان به مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی خبر داد.

***بیشترین حریق و حوادث در روز پنجشنبه رخ می دهد

مقدس‌زاده در بخش دیگری از این نشست با اظهار تأسف از گزارش‌های ثبت شده تصادفات با گاردریل و درختان که در نیمه شب‌ها در شهر به دنبال پدیده موسوم به دور دور خودروها در شهر رخ می‌دهد که منجر به فوت جوانان می‌شود، افزود: سال‌جاری بر اساس ساعات آماری بیشترین حریق و حوادث در فاصله زمانی ظهر تا عصر رخ داده است، در این راستا در روزهای پنجشنبه بیشترین فراوانی حریق و حوادث رو داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در مناطق ۸ و ۱۰ شهرداری بیشترین فراوانی گزارش حریق و حوادث را داشته‌ایم، گفت: علت آتش‌سوزی‌ها در کاربری‌های مسکونی و تجاری معمولاً نشت گاز است.

** تا ۲سال آینده ۳۲ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر اصفهان داریم

وی همچنین از ایمن‌سازی ۱۷ سایت بازی در پارک‌ها و ثبت بالغ بر چهار هزار بازدید در راستای ارائه طرح ایمنی ساختمان خبر داد و گفت: ۲۸ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر اصفهان داریم که یک ایستگاه از این تعداد بیش از شش ماه است آماده نشده است

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به طراحی و ساخت سه ایستگاه دیگر نیز اشاره و عنوان کرد: تا دو سال آینده ۳۲ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر خواهیم داشت و این در حالیست که بر اساس استانداردها شهر اصفهان به ۴۱ ایستگاه آتش‌نشانی نیاز دارد.

** هوشمندسازی ایستگاه‌های عملیات آتش نشانی با اینترنت اشیاء

در ادامه این نشست خبری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به احداث نیروگاه خورشیدی در دو ایستگاه ۱۱ و ۱۲ گفت: ۱۸۸۳ شیر هیدرانت که کمک ما در عملیات اطفای حریق است، در شهر وجود دارد که تا پایان سال این عدد به بیش از ۱۹۰۰ شیر هیدرانت در مناطق پانزده‌گانه خواهد رسید.

وی از طراحی مسیریاب هوشمند عملیاتی و رونمایی از آن در روز هفتم مهر سال جاری خبر داد و افزود: هوشمندسازی ایستگاه‌های عملیاتی با اینترنت اشیا از دیگر طرح‌های این سازمان است.

** خریداری دومین پهباد کاهش در حوادث

مقدس‌زاده با بیان اینکه شبکه محلی بی‌سیم را طراحی و راه‌اندازی کرده ایم که همزمان با روز آتش‌نشانی از آن رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: درصدد خریداری دومین پهپاد کاوش برای حوادث در ارتفاع به‌ویژه کوه صفه هستیم، همچنین سنسور چاه که قابلیت رفتن به عمق بیش از ۱۵۰ متر دارد را با هدف شناسایی پنج گاز طراحی کردیم که قابلیت‌هایی همچون اعلام ریزش چاه و دریافت صدا و تصویر را دارد، این طرح در مرحله ثبت اختراع قرار دارد که یک دستاورد محسوب می‌شود.

** پیش‌بینی ۵ سهمیه هم برای ورود بانوان به بخش عملیاتی سازمان آتش‌نشانی اصفهان

مقدس‌زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با تعداد بانوان شاغل در آتش نشانی اصفهان گفت: ۲۱ بانو در بخش اداری سازمان آتش نشانی اصفهان در حال فعالیت هستند و ۵ سهمیه هم برای ورود بانوان به‌عنوان نیروی عملیاتی سازمان آتش‌نشانی اصفهان پیش‌بینی شده است که ورود آنها منوط با قبولی در آزمون کتبی و عملی و کسب حد نصاب است.

زهرا زرفشانی