روابط عمومی، نقش یک رسانه را ایفا میکند
در همایشی که با حضور مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی، فرمانداریها، شهرداری و دیگر نهادها در سالن اجتماعات صدا و سیما به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان در طلیعه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد، استفاده از ابزارهای مختلف برای اطلاع رسانی درباره چگونگی عملکرد دستگاهها در طول این چهل سال و استفاده از ابزار رسانه برای تحکیم ارتباط بلین مردم و مسئولان مطرح شد.
به گزارش پایگاه خبری ربیع، در همایشی که با حضور مدیران روابط عمومی دستگاههای اجرایی، فرمانداریها، شهرداری و دیگر نهادها در سالن اجتماعات صدا و سیما به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان در طلیعه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد، استفاده از ابزارهای مختلف برای اطلاع رسانی درباره چگونگی عملکرد دستگاهها در طول این چهل سال و استفاده از ابزار رسانه برای تحکیم ارتباط بلین مردم و مسئولان مطرح شد.
افتخار به گذشته و امید به آینده
جعفر عسگری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان، با اشاره به تجربه ارزشمندی که مسئولان از سالهای گذشته دارند، بر وظیفه سنگین اطلاع رسانی و روشنگری در مقابل حجمه سنگین اطلاعات به مردم و بویژه جوانان تاکید کرد. وی کم توجهی به عوامل فوق را تهدیدی برای برای جوانان بی اطلاع از توطئههای دشمن عنوان کرد و افزود: در این شرایط سخت اقتصادی که بسیاری از اقشار مردم، مشکلاتی حتی در امر معیشت خود دارند، حضور مردم انقلابی در صحنه، در مقابله با دسیسههای دشمن برای استفاده از شرایط بحرانی بعنوان فرصتی علیه نظام، بسیار حائز اهمیت است. عسگری از حضور مردم بصیر در مراسم ۱۳ آبان و ۹ دی ماه اخیر را بسیار پرشورتر از سال گذشته اعلام کرد و یادآور شد: علیرغم سختیهای اخیر، مردم مرانه ایستادند و شبانه روزی خدمت رسانی کردند. لذا، از نشانههای قدرشناسی است که مسئولان، صادقانه در خدمت مردم و همراه با مردم باشند و در حد توان خود، برای پیشبرد امور گام بردارند. عسگری با انتقاد از مسئولان در ارائه آمارهای غلط، ادعاهای غلط و نمایش زندگی اشرافیگری، توصیه کرد: در مقابل مردم شهیدپرور، شایسته است که مسئولان این رفتارها را از خود دور سازند. وی خطاب به مدیران اجرایی و دستگاهها گفت: آیا به فکر آینده و عاقبت خود هستید یا صرفاً به خود و حفظ مقام میاندیشید. وی تصریح کرد: خدمت رسانی به مردم و تأمین رضایت مردم، شکر موهبت الهی است و کلام، رفتار و عمل شما باید برای رضای خدا باشد. عسگری با بیان آنکه با همدلی و همراهی میتوان از این بحران و شرایط سخت اقتصادی عبور کرد، اضافه کرد: اکنون که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزسی انتقلاب اسلامی قرار داریم، برای برگزاری مراسم ایام الله دهه فجر، دو نکته را باید مد نظر داشته باشیم که تبیین دستاوردها در طول این چهل سال است. در واقع، سازمانها و نهادها باید کارنامه چهل ساله خود را با توجه با امکانات و بودجهای که در اختیار داشتهاند، هنرمندانه و تاثیرگذار ارائه دهند. رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تاکید کرد: سازمانها استفاده از ابزارهای مختلف بویژه تهیه کلیپ و قرار دادن در معرض دید جامعه را مدنظر داشته باشند. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای انقلاب طبق ابلاغ وزیر کشور و استاندار، گفت: این نمایشگاه از ۴ بهمن در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی استان برقرار است و همه نهادها باید با حضور هنرمندانه و ارائه دستاوردهای خود، با توطئههای دشمن مقابله کنند. وی افزود: در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب، باید بدانید که چگونه فعالیتهای خود را منعکس کنید تا باورپذیری ایجاد شود. زیرا هنرمندانه بازگو کردن، فضاسازی و تبلیغات محیطی برای شهروندان میتواند در معرفی آثار جذابیت بیشتری ایجاد کند. وی نکته دوم در تبیین دستاوردهای انقلاب را شبهات عنوان کرد و افزود دشمن عقبهای ایجاد کرده است که بتواند هر چیزی را به نظام و ولایت نسبت دهد. بنابراین اینکه چگونه باید در فضای مجازی کار کرد تا تأثیرگذار باشد، بسیار مهم است. چهره اطلاع رسانی در چهلمین سالگرد انقلاب بسیار مهم است و باید هماهنگی کلان برای پاسخگویی به شبهات با دید کارشناسانه وجود داشته باشد. عسگری، استفاده از هنر هنرمندان در فضای مجازی را بعنوان یک اولویت بیان کرد و گفت: تبیین و فضاسازی نمایشگاه با شعار محوری افتخار به گذشته و امید به آینده را باید درتبلیغات لحاظ کنیم. هعمچنین، استفاده از ظرفیت رسانههای مکتوب و رسانه ملی در اطلاع رسانی برنامههای خود را بطور پیوسته در جشنها و بویژه مراسم ۲۲ بهمن با جهت گیری برای حضور گسترده مردم در جشنها مدنظر قرار دهید و نقاط ضعف و قوت را به مردم گوشزد کنید.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اظهار آنکه بسیاری مدیران در سخنان خود، یاس و ناامیدی را به مردم منعکس میکنند، به توصیه مقام معظم رهبری برای ایجاد نشاط در مردم اشاره کرد و خاطرنشان کرد: رسانهها نیز از عناوین و تیترهای نشاط آوئر استفاده کنند.
وی با اشاره به همزمانی دهه فاطمیه با ایام الله دهه فجر، یادآور شد: برگزاری جشنها در در این چندروز (تا ۱۷ بهمن) متوقف میشود و پرچمهای سیاه با نام مبارک فاطمه زهرا مزین میشوند که دشمن نتواند از آویختن پرچمهای سیاه سوء استفاده کند ولی بعد از این ایم تا اوایل اسفند، ادامه جشنها را برگزار خواهیم کرد. همچنین، نورافشانی در شام ۲۲ بهمن و تکبیرگویی در ساعت ۱۹ بعداز ظهر در مسالجد برپا خواهد بود. عسگری با تاکید به مدیران روابط عمومی بر درک اهمیت شرایط و استفاده از ظرفیتها و حمایتهای همه نهادها، مدیران روابط عمومی و رسانهها، افزود: با این لشگر اطلاع رسانی، انتظارداریم که اتفاقات خوبی در استان و کشور بیفتد و بتوانیم دستاوردهای انقلاب را به بهترین حالت بازگو کنیم. وی با عنایت به پیش بینی بزرگان، اظهار کرد: ایران درسال ۹۸ به قلههای افتخار دست خواهد یافت.
استفاده از الگوهای مختلف در اطلاع رسانی
حجه الاسلام حبیب رضا ارزانی، ریس کانون های مساجد کشور در این همایش با اشاره به نقش تبلیغات در تاریخ اسلام و توصیههای پیامبر اکرم در نحوه اطلاع رسانی، گفت: ما آمدهایم که اسلام و کشور را نگکه داریم نه اینکه خودمان را نگه داریم. ارزانی با بیان آنکه عدهای هرکاری برای حفظ مقام خود انجام میدهند، افزود: معرفی نیازمند اشکال و الگوهای مختلف است و روابط عمومیها باید در قالبهای نوین و قابل فهم کارهای خود را معرفی کنند. وی استفاده از موبایل و آموزشهای فرازمانی و فرامکانی وچگونگی انتخالب الگوها بلحاظ تأثیر گذاری باید بررسی شوند. ارزانی استفاده از موشن گرافی، کتاب، تهیه کلیپ، فضای مجازی، پوستر، سخنرانی و حتی موبایل را مؤثر در تبلیغات مؤثر خواند.
سرعت، صحت و دقت در خبر، ارکان موفقیت رسانه
سیدرمضان شجاعی کیاسری، قائم مقام وزیر کشور در امور بین الملل، با اشاره به جایگاه رسانه، گفت: در تعریف رسانه، سه مؤلفه ارسال از راه دور، برخورداری از جمعیت مخاطب و حاوی پیام بودن را برشمرد و گفت: کتاب، تئاتر، فضای مجازی هرکدام یک رسانه هستند. وی در بیان جایگاه روابط عمومی در کشور که عمدتاً بعنوان نیروی سریز و از همه جا رانده مطرح میباشد، نقش روابط عمومی در کشورهای پیشرفته را بلحاظ تاثیرگذاری در سطح معاونت خواند و افزود: روابط عمومی مسوول انعکاس عملکرد مدیر و سازمان به مردم است و باید بعنوان یک رسانه در سازمان عمل کنیم. وی کارکرد و موفقیت رسانه را در سرعت و صحت و در عین حال در خبر عنوان کرد و توصیه کرد که سازمانها تور رسانهای برگزار کنند تا با استفاده از ظرفیت رسانه، اطلاع رسانی در سطحی گستردهتر تحقق یابد.