استانها » خراسان شمالی
کد خبر : 748066
یکشنبه - 2 تیر 1398 - 20:36

رتبه سوم خراسان‌شمالی در کمترین زندانی‌ها

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان خراسان شمالی گفت: جمعیت زندانیان استان کاهش چشمگیری داشته است و خراسان شمالی رتبه سوم کمترین جمعیت زندانیان را در کشور کسب کرده است.

رتبه سوم خراسان‌شمالی در کمترین زندانی‌ها

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، مجتبی محمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: کاهش جمعیت کیفری و اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان در اولویت اداره کل زندان‌ها در کشور قرارداد.

وی در ادامه افزود: مهم‌ترین عملکرد اداره کل زندان‌های استان کاهش جمعیت کیفری زندانیان است.

 مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به عفوهای داده‌شده بیان کرد: در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی با عنایات مقام معظم رهبری در جشن پیروزی انقلاب اسلامی در خراسان شمالی هزار ۱۲۵ نفر از زندانیان استان مشمول عفو، تخفیف مجازات قرارگرفته‌اند که ۷۰۰ نفر از زندانیان استان آزاد شدند و کاهش چشمگیری در جمعیت کیفری در زندان‌های استان را شاهد بوده است.

وی در ادامه افزود: در ۲۹ اسفند سال گذشته ۶۰ نفر دیگر از زندانیان استان به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی آزاد شدند.

محمدی با اشاره به اینکه آمار زندانیان آماری محرمانه است افزود: جمعیت زندانیان استان کاهش چشمگیری داشته است و رتبه سوم کمترین جمعیت زندانیان را در کشور خراسان شمالی کسب کرده است.

 وی در ادامه با اشاره به زندانیان مواد مخدر در استان بیان کرد: ۲۷ درصد جمعیت زندانیان استان را زندانیان مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان خراسان شمالی در ادامه افزود: بیشترین زندانیان استان به خاطر ارتکاب سرقت، ربودن مال غیر و مواد مخدر در زندان‌های استان به سر می‌بردند.

وی در خصوص تفکیک جنسیتی زندانیان بیان کرد: ۳ درصد زندانیان استان را بانوان تشکیل می‌دهند و اهم جرم مواد مخدر و بدهکاری مالی است.

محمدی میزان سرانه کشوری هر زندانی را در استان ۱۴.۵ دانست و در ادامه افزود:۷۰ درصد زندانیان در گروه سنی ۲۵ الی ۴۵ سال و ۱۰ درصد زندانیان را زندانیان ۱۸ الی ۲۵ سال تشکیل می‌دهد؛ و ۷۰ درصد زندانیان متأهل هستند.

وی در ادامه در خصوص سطح سواد زندانیان بیان کرد: ۹.۴ درصد زندانیان بی‌سواد،۶۸ درصد زندانیان تحصیلات ابتدایی،۱۰ درصد دیپلم و ۵.۸ درصد زندانیان تحصیلات بالای دیپلم را دارا می‌باشند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان خراسان شمالی در خصوص وام‌های اشتغال‌زایی به زندانیان اظهار کرد: در سال گذشته ۷۰ نفر از زندانیان آزادشده از تسهیلات وام‌های اشتغال‌زایی استفاده کرده‌اند که تسهیلات اعطاشده به زندانیان مبلغی بالغ‌بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون اعتبار است.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته در استان ۹ نفر از زندانیان که محکوم‌به قصاص شده بودند و شاکی خصوصی داشته‌اند با رضایت شاکی از اجرای حکم قصاص آزاد شدند.

محمدی در انتها از تبعید شدن ۲ زندانی شرور به زندان‌های استان‌های دیگر خبر داد.

انتهای پیام/