به گزارش پایگاه خبری ربیع، واقعه عاشورا بعد از غدیرخم و حوادث خلافت مهمترین و تأثیرگذارترین رخداد در فرهنگ شیعیان است. در عاشورای سال ۶۱ هجری تمام باطل جمع شد تا حق را از بین ببرد. اما تمام عقل و ایمان و حق از یک صبح تا بعد از ظهر در مقابل باطل ایستاد. روز عاشورا، روز صف­بندی و جبهه­گیری تمام حق علیه تمام باطل بود.

عاشورا فقط میدان نبرد تن­ها و جان­ها نبود که هر کسی بی­رحمانه کشت، پرچم پیروزی برافرازد و هر که مظلومانه کشته شد، در گودال قتلگاه به فراموشی سپرده شود. آنان که ۷۲ تن و خالصانه بودند در تاریخ ماندند و آنان که با لشکر و ساز و برگ به نبرد آمدند تا ابد مورد لعنت قرار گرفته­اند.

عاشورا صرفا رخدادی تاریخی و تراژیک نیست بلکه تماشای راه و مسیر رستگاری است گویی امام حسین(ع) و نحوه رفتار او در واقعه عاشورا، برای ما الگوی دینداری، زیستن مؤمنانه و خیر مطلقی بر پهنه زمین است.

راه خونینی که امام حسین(ع) انتخاب کردند خیر و زیبایی مطلق بود اگرچه در ظاهر واقعه عاشورا بر جان­های راستین آتش می­زند و قلب­ها را می­گدازد. به­عبارت دیگر عاشورا همیشه بهترین مرز و مقطع برای کشف مرز خیر و شر است.

رویارویی خیر و شر

از جمله ویژگی­های دنیایی که در آن زندگی می­کنیم مبارزه میان خیر و شر است. این مبارزه با اختیار انسان در انتخاب راه درست و غلط ارتباط مستقیم دارد. شر در قالب ظلم، فساد، پایمال کردن حقوق دیگران و دستورات خداوند پدید می­آید و خیر در قالب تلاش برای برقراری عدالت، رعایت مسائل اخلاقی و… جلوه می­یابد.

گاهی تقابل خیر و شـــر امری درونــــی است و جدالی است که درون آدمیــان رخ می­دهد. مولانــا می­فرماید:«موسی و فرعون در هستی توست/باید این دو خصم را در خویش جست» درون همه ما موسی(خیر) و فرعون(شر) وجود دارد و این دو نیرو مدام در تقابل و جدال با یکدیگرند وظیفه آدمی یافتن و آگاهی بر افکار، گفتار و رفتار خویش است تا بداند به کدامیک، خیر یا شر، یاری می­رساند و آن زمانی است که شخصی برنده نهایی میدان نفس می­شود.

پیامبران و امامان در دنیای بیرون نمایندگان خدا و جبهه خیر هستند. واقعه عاشورا یک نمونه بسیار مهم از درگیری و تقابل خیر و شر در خارج از وجود آدمیان است که امام حسین(ع) و یاران ایشان نماینده خیر در مقابل یزیدیان، نمایندگان شر، قرار می­گیرند.

واقعه عاشورا یادآور نبرد ازلی و ابدی نیروهای خیر و شر است؛ آنها که در سپاه امام حسین(ع) هستند رفتار و گفتارشان اصل خیرخواهی است و در مقابل آنان افراد صف بسته شرورند:آلوده­دامن، پیمان­شکن و ناجوانمرد هستند.

اگر در متون گذشته و باورهای اساطیری بر نبرد سپنتامینو(اصل خیر و نیکی) و انگره­مینو(اصل شر و بدی) در زمان و مکانی دور و هاله­ای از اساطیر اشاره شده است، واقعه عاشورا جلوه «حقیقی» و ملموس از مبارزه میان خیر و شر است. به عبارت دیگر می­توان در مورد عظمت عاشورا به این نکته اشاره کرد که این حادثه خونین بزرگترین رویارویی خیر و شر به شمار می­رود چرا که وقتی این جنگ با پیروزی ظاهری جبهه شر به پایان می­رسد از آن به «مصیبت اعظم» یاد می­شود. بر اساس سخن پیامبر(ص) کشته شدن امام حسین(ع)، رهبر جبهه خیر، آنچنان داغی بر دل مؤمنان می­گذارد که هیچ زمانی آرام نمی­شود. خونی که تا قیامت جاری است:«بسی خون کرده­اند اهل ملامت/ولی این خون نخسبد تا قیامت!»

در زیارت عاشورا می­خوانیم:«ای اباعبدالله همانا عزایت بزرگ و سنگین شد و مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام بزرگ و سنگین شد.» حجه­الاسلام «محمدحسین جاوری» این فراز از زیارت عاشورا را این­گونه تفسیر می­کند:«برخی افراد گمان می­کنند واقعه عاشورا یک بار در تاریخ ایجاد شده و هیچگاه تکرار نمی­شود در حالی که این واقعه تنها بخشی از تقابل دو گروه خیر وشر در طول تاریخ بوده است.» پس هرگاه آدمی مغلوب نفس خویش گردد آن روز مصیبت اعظم و عزاداری بزرگ است.

هر روز، عاشوراست

واقعه عاشورا فقط در سال ۶۱ هجری رخ نداد بلکه «هرروز عاشوراست و هر سرزمینی کربلاست» یعنی هر روز شکلی از نبرد خیر و شر را در زندگی خود می­بینیم و این ما هستیم که انتخاب می­کنیم تا در هرآنچه پیش رویمان قرار می­گیرد در کدام سمت و سوی این نبرد بایستیم؛ زنده بمانیم با ننگ و خواری یا سرافراز به حقیقت و آرامشی درونی دست یابیم.

هرچه با ماهیت و هدف اصلی قیام امام حسین(ع) بیشتر آشنا شویم در انتخاب میان دو راهی خیر و شر با اطمینان بیشتر قدم برمی­داریم و معنای راستین مرگ و زندگی را بهتر درک می­کنیم.عاشورا به زندگی ما عمق و جهت می­دهد چرا که پیام­های مهمی در مصائب آن نهفته است.

قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا نبرد میان خیر و شر بود، این واقعه هر روز در زندگی­مان اتفاق می­افتد و این ما هستیم که با انتخابمان جهت­گیری­مان را مشخص می­کنیم. عاشورا آدمی را در انتخاب آزاد می­گذارد، هیچ اجباری ندارد فقط جانی آگاه می­خواهد تا بتواند حجاب­ها را کنار بزند و خیر مطلق را در میان خون، آتش و دود و مصائب ببیند و مثل «حرّبن ریاحی» در آخرین لحظات به هرآنچه شر و بدی است پشت پا بزند و به رستگاری برسد.

عاطفه بازفتی