به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از بهداشت نیوز، به نقل از بهپو، تهوع به معنای احساس ناراحتی عمومی و ناپایداری در معده است که اغلب منجر به استفراغ می شود. حالت تهوع علل مختلفی دارد که بسیاری از ما در طول زندگی حداقل یک بار آن را تجربه کرده ایم. پیشگیری کامل از حالت تهوع کار راحتی نیست. با این وجود با به کار گیری برخی روش ها مانند نکات زیر احساس تهوع کمتر خواهد شد:

۱. داروهای آنتی امتیک
داروهای آنتی امتیک، ضد تهوع هستند و منجر به کاهش احساس تهوع یا استفراغ می شوند. از این داروها اغلب برای درمان تهوع یا استفراغ ناشی از بیماری حرکت یا عفونت استفاده می شود.

عوارض جانبی شایع این داروها عبارتند از:
خشکی دهان
خستگی
سوء هاضمه
تغییر اشتها
بی قراری

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از داروهای ضد تهوع وجود دارد، اما هر کدام عوارض جانبی متفاوتی دارند.

۲. زنجبیل
در همه جای دنیا از زنجبیل برای کاهش حالت تهوع استفاده می شود. مطالعات نشان داده اند زنجبیل در درمان علایم تهوع و استفراغ ناشی از بارداری و شیمی درمانی موثر است. این ماده عوارض نسبتا کمی دارد و به اندازه یک داروی ضد تهوع موثر است. می توان زنجبیل تازه را در غذا ریخت یا به تنهایی خورد. چای زنجبیل هم فرم دیگر مصرف زنجبیل است.

۳. نعناع فلفلی
اخیرا مطالعه ای نشان داده است که نعناع فلفلی برای کاهش تهوع ناشی از شیمی درمانی موثر است. این ماده را می توان در قالب کپسول، چای یا روغن مصرف کرد.

۴. نوشیدنی های ورزشی
با توجه به تحقیقات، مایعات شور مانند نوشیدنی های ورزشی با جایگزین کردن الکترولیت ها به کاهش تهوع کمک می کنند.

۵. پروتیین
غذاهایی که به جای کربوهیدرات، عمدتا از مواد غذایی غنی از پروتیین تشکیل شده اند از سوی محققان برای کاهش تهوع پیشنهاد شده اند.

۶. دارچین
مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد که دارچین به کاهش تهوع ناشی از درد قاعدگی کمک می کند. دارچین معمولا در آشپزی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.

۷. اجتناب از نوشیدنی های گازدار
نوشیدنی های گازدار مانند کولا باعث نفخ و وخامت تهوع می شوند.

۸. پرآب نگه داشتن بدن
اگر حالت تهوع با استفراغ همراه باشد، می بایست با آب خوردن منظم، خود را هیدراته نگه دارید. خوردن غذاهای شور و یا نوشیدن یک نوشیدنی بدون گاز شیرین، به بازگرداندن قند و نمک از دست رفته کمک زیادی می کند.

۹. اجتناب از مصرف غذاهای تند و یا سنگین
پیروی از یک رژیم غذایی ملایم –bland-  به کاهش تهوع کمک می کند. یک رژیم غذایی ملایم شامل غذاهای نرم کم فیبر و بدون تندی است اگر از یک رژیم غذایی ملایم پیروی می کنید نباید غذای تند، سرخ شده یا خام بخورید. همچنین نباید الکل یا نوشیدنی های حاوی کافیین بنوشید.

به عنوان مثال، رژیم «BRAT» اغلب در از بین بردن علایم مسمومیت غذایی یا عفونت ناشی از مواد غذایی به کار گرفته می شود. این رژیم شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است.

۱۰. اجتناب از خم شدن به جلو و تا کردن شکم
برخی از حالت های بدن و فعالیت های روزمره حالت تهوع را افزایش می دهند. از خم شدن به جلو و فشار روی معده پرهیز کنید. به کار بستن این نکته حالت تهوع را کاهش می دهد و علایم را بهبود می بخشد.

۱۱. راست نشستن
راست نگه داشتن بدن باعث بهبود کیفیت هضم غذا می شود و در نتیجه به کاهش علایم تهوع کمک خواهد کرد.

۱۲. حرکت کمتر
حرکت بیش از حد حالت تهوع را بدتر می کند، به خصوص اگر ناگهانی یا شدید باشد.

۱۳. کنترل تنفس
تحقیقات نشان داده اند که نفس های عمیق با سرعت آهسته و پایدار به کاهش احساس تهوع کمک می کند. احتمالا این کار باعث تقویت مدیتیشن ذهنی می شود، که بر تکنیک های تنفس کنترل شده تاکید دارد.

۱۴. طب سوزنی روی مچ دست
بررسی دقیق شواهد سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که طب سوزنی روی مچ دست به کاهش تهوع پس از عمل کمک می کند. البته، در نسخه به روزتر این مطالعه تجدید نظر شده است و ادعا بر این است که شواهد مطالعه مذکور کیفیت کمی داشته اند. نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد تا مشخص شود که آیا طب سوزنی روی مچ دست می تواند تهوع را به طور موثر کاهش دهد؟

۱۵. استفراغ
استفراغ در بعضی موارد به کاهش تهوع کمک می کند، مثلا زمانی که تهوع ناشی از مسمومیت غذایی یا الکل باشد. با این حال، این اتفاق معمولا یک تسکین کوتاه مدت به شمار می آید و ممکن است حالت تهوع را بدتر کند.

۱۶. آروماتراپی
بسیاری از افراد بر این باورند که آروماتراپی –رایحه درمانی- به بهبود حالت تهوع کمک می کند و انواع مختلفی از روغن ها مانند لیمو، اسطوخودوس، بابونه و میخک را توصیه می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند که آروماتراپی به ویژه نعناع به کاهش تهوع کمک می کند.

با این حال، یک مطالعه طراحی شده در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که آروماتراپی مبتنی بر ایزوپروپیل الکل در کاهش تهوع موثر بوده است، اما هیچ شواهدی برای روغن نعناع یافت نشد. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که آروماتراپی مفید است، اما کمتر از داروهای ضد تهوع تاثیر دارد.

۱۷. هوای تازه
باز کردن پنجره یا بیرون رفتن و استفاده از هوای آزاد در کاهش احساس تهوع موثر است.

تهوع یک تجربه ناخوشایند و اغلب اجتناب ناپذیر است؛ اما می توان علایم را با استفاده از برخی از روش های ذکر شده در این مقاله مدیریت کرد.بهترین کار این است که روش های مختلف را آزمایش کنید، زیرا علت و نوع مواجهه با حالت تهوع در هر  فرد با فرد دیگر متفاوت است.