به گزارش پایگاه خبری ربیع، استرس در افراد به بیماری و اضطراب ناشی از ابهامات درباره وضعیت این ویروس در آینده اشاره دارد. وجود میزان استرس و اضطراب در ما انسان‌ها تا اندازه‌ای لازم است که در چنین شرایطی سیستم دفاعی بدن به صورت خودکار به مقابله با عامل استرس‌زا فعال می‌َشود؛ اما زمانی که میزان آن از آستانه تحمل فرد بیشتر شود، بدون شک به مختل کردن کارکرد‌های فرد منجر خواهد شد. اما در این میان کسانی که دارای مشکلات اضطرابی از قبیل اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، اضطراب خاص و حملات استرسی شدید و حمله وحشت و مشکلات سازگاری و نشانه‌هایی از وسواس هستند، می‌بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرند؛ به این علت که عامل اصلی همه مشکلات فوق عامل اضطراب است. توجه به این افراد به این دلیل صورت می‌گیرد که پذیرش درخور توجهی از اضطراب در این افراد با توجه به بالا بودن میزان اضطراب آن‌ها از آستانه تحمل بالاتر است. راهکار اولیه این است که حتی‌الامکان سعی شود این افراد از میزان فراوانی کمتری از اخبار مربوط به ویروس، به‌خصوص اخبار جعلی موجود که توسط شبکه‌های اجتماعی توزیع می‌شود، دریافت کنند و به موضوع از زاویه دیگر نگاه شود. برای مثال تعداد افرادی که سالم هستند به مراتب خیلی بیشتر از آن‌هایی است که بیمار شده‌اند یا استفاده از اینکه درست است که بیماری وجود دارد، ولی زندگی جریان دارد و مردم به صورت عادی در حال زندگی کردن هستند؛ سر کار می‌روند و کار می‌کنند، تفریح می‌کنند یا استفاده از افکاری همچون اینکه اگر بهداشت رعایت شود تعداد بیماران کاهش خواهد یافت و… این افکار به شدت میزان اضطراب را کاهش می‌دهد و موجب خارج شدن از حصار شناختی و ذهن مضطرب می‌گردد که فرد بدان دچار شده است. دوم اینکه از درشت‌نمایی به شدت پرهیز شود. از طرفی با توجه به اینکه این افراد از میزان منفی‌نگری بیشتری نسبت به دیگران برخوردار هستند، لذا در مواجهه با منفی‌نگری این افراد می‌توان از دو راهکار خیلی ساده استفاده نمود (منفی‌نگری خود عاملی برای اضطراب است): یکی اینکه به افکار منفی آن‌ها حمله صورت نگیرد بلکه سعی شود افکار منفی آن‌ها با آمار و ارقام قابل مشاهده مثبت کاهش داده شود و دیگر اینکه در حین ارائه افکار منفی توسط آن‌ها میزان نگرانی خود را نشان نداده بلکه آن را به صورت یک امر عادی و قابل پیش‌بینی جلوه دهیم و این سومین راهکار است. همچنین ورزش روزانه حتی در خانه یکی از تکنیک‌های بسیار مؤثر در کاهش میزان اضطراب خواهد بود و پنجمین راهکار، انجام کار‌های عقب‌افتاده‌ای است که انجام دادن آن‌ها برای افراد لذت‌بخش است. افرادی که دچار اضطراب و بیماری‌های اضطرابی هستند، کار‌های عقب‌افتاده بیشتری را تجربه می‌کنند، لذا این افراد همیشه از کار‌های عقب‌افتاده گله داشته و نداشتن انگیزه و توان یا نداشتن وقت را بهانه قرار می‌دهند. بهترین زمان برای انجام این کار‌های عقب‌افتاده همین زمان‌هایی است که به دلیل شیوع ویروس ضرورت بر ماندن در خانه است و افراد از فراغت کافی برخوردارند و می‌توان با این کار نسبت به فعال‌سازی رفتار اقدام نمود که همین انجام دادن کار و فعال بودن منجر به کاهش میزان قابل ملاحظه‌ای از اضطراب افراد می‌شود. همچنین تقسیم‌بندی اوقات فراغت در منزل و انجام بازی‌های جمعی داخل خانه با همسر و فرزندان و استفاده از بازی‌های فکری و کنار گذاشتن بازی‌های رایانه‌ای راهکاری مهم دیگر است.

یکی از مشکلاتی که احتمال دارد در موضوعات و مسائل تنش‌زای اجتماعی بروز کند، کودکانی هستند که اضطراب پنهان داشته و با شنیدن حرف‌های بزرگ‌تر‌ها علاوه بر اینکه اضطراب را نشان نمی‌دهند بلکه آن را در ذهنشان بیشتر و بزرگ‌تر می‌کنند که برای این کار می‌توان سه راهکار بسیار مؤثر را انجام داد: اول اینکه سعی شود از میزان اخبار مربوط به مرگ و میر و انتشار ویروس در حضور آن‌ها کاسته شود. دوم اینکه به نظرات این نوع از کودکان توجه شود و فرصتی هم برای بیان نظراتشان در رابطه با این نوع از اتفاقات فراهم کرد تا بتوانند هیجاناتشان را ابراز کنند و سوم اینکه با استفاده از تکنیک ژتون اقتصادی به آن‌ها کمک شود که به سمت رعایت نظافت شخصی و جمعی بروند.

یکی از معضلاتی که افراد دچار اختلال اضطراب با آن دست به گریبان هستند این است که امنیت روانشناختی پایینی دارند، لذا انجام حمایت‌های کلامی و عاطفی می‌تواند به میزان درخور توجهی اضطراب این افراد را کاهش دهد؛ به‌خصوص اگر این حمایت‌های کلامی و عاطفی تبدیل به حمایت‌های رفتاری شود؛ یعنی فرد به گونه‌ای رفتار نماید که بیمار احساس حمایت کامل داشته باشد. برای مثال مادری که فرزند را به حمایت کلامی اینکه ما هستیم و مراقب شماییم فرا می‌خواند، می‌تواند با حضور منظم در خانه و ایجاد فضای مناسبی از نظر تمیزی و پخت‌وپز این حمایت را به فرزندان انتقال دهد.

افزایش میزان حمایت‌های اجتماعی در افراد مضطرب و سوق دادن آن‌ها به سمت اتفاقات مثبت اجتماعی و گوشزد کردن مستمر حرکت‌های جمعی برای از بین بردن بیماری و وجود افرادی که از جان و مال خود گذشته‌اند تا راحتی و آسایش به جامعه بازگردد و زندگی در مسیر عادی خود قرار گیرد و بیان کردن و نشان دادن آن‌ها از طریق عکس و فیلم و … می‌تواند میزان اضطراب و استرس افراد را به شدت کاهش دهد؛ لذا این امر موجب لمس میزان حمایت اجتماعی از افراد شده و اضطراب آن‌ها را کاهش می‌دهد. در نهایت حمایت‌های معنوی است که در دین مبین اسلام بدان توجه شده است، حمایت‌های معنوی و استعانت از خداوند و دستگیری خداوند و استجابت دعای دعاکنندگان و سوق دادن آن‌ها به سمت معنویت و دعا و مناجات است. دعا و معنویت علاوه بر اینکه منجر به پشت‌گرمی می‌شود، موجب توجه انسان به عالم غیب شده و انجام کار‌های غیرممکن توسط خالق ممکن‌ساز را نوید می‌دهد. در اصل این حمایت یک حمایت بسیار تأثیرگذار و بسیار گسترده است که می‌تواند در چنین روز‌هایی مورد استفاده قرار گیرد. خواندن دعا به‌خصوص دعا‌هایی که القاب و عناوین خداوند تبارک و تعالی در آن‌ها وجود دارد، دعا‌هایی که موجب توسل به خداوند و ائمه می‌شوند از مؤثرترین دعا‌ها در موضوعاتی مشابه وضعیت فعلی محسوب می‌شود و به توصیه مقام معظم رهبری دعای هفتم صحیفه سجادیه بسیار مؤثر خواهد بود.