تولیدی » روزنامه سراسری کیمیای وطن » سرمقاله » مظفر حاجیان » یادداشت و سرمقاله
کد خبر : 1027232
یکشنبه - 3 اردیبهشت 1402 - 13:17

راهبردهای مهم برای حل مشکلات

امام علی علیه السلام فرمودند:

عِبادَ اللّه تَعاوَنُوا عَلَی البِرِّ وَالتَّقوی وَ تَراحَموا و تَعاطَفُوا؛

بندگان خدا! بر انجام اعمال خیر و پرهیزکاری یکدیگر را یاری نمایید و با هم مهربان و پیوند عاطفی داشته باشید.

مستدرک الوسائل، ج ۶، ص ۱۵۷.

راهبردهای مهم برای حل مشکلات

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رهبرمعظم انقلاب اسلامی در خطبه های نماز عید فطر، همکاری، همدلی وهم افزایی سه قوه را یک راهبرد بسیار مهم و اساسی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور اعلام کردند و با اشاره به ترتیبات خوب قانون اساسی درباره تشکیل قوای سه گانه افزودند: اگر قوای مقننه، مجریه و قضاییه به‌طور کامل همکاری کنند، کارها به هیچ وجه گره نمی‌خورد که خودِ مسئولان و مدیران این قوا می‌دانند که این همکاری و هم‌افزایی چگونه ایجاد می‌شود.

در این فرمایش بر همدلی و همکاری سه قوه‌ای که مسئولیت آمور کشور را بر عهده دارند تاکید و بهتر است بگوئیم تکلیف شده است، اگر هر یک از قوا بخواهند بدون توجه به دو قوه دیگر راهی برای خود انتخاب و بدوه همانگی با آن دو پیش بروند ناهماهنگی و نتیجه اش عقب ماندگی، موازی کاری یا خنثی نموده زحمات دیگران است؟ شاید این هشدار رهبری برای این است که انتخابات مجلس در پیش است و چه بسا برخی نمایندگان بدون توجه به ضرورت همراهی و همدلی قوا در جهت جذب و جلب آرای منطقه خود چشمشان را بر ضرورتها و اولویت های ملی ببندند و تفکر جزیره‌ای جای تفکر ملی و کشوری را بگیرد و باعث مقابله با اقدامات قوه مجریه یا قضائیه و حتی حرکت هماهنگ مجلس شوند که دودش به چشم مردم خواهد رفت و بجای گره گشایی و حل مشکلات بزرگ مردم که محور اصلی آن مهارتورم و رشد تولید است گره افزایی شود و کشور را هدف دور نماید؟ همدلی و همکاری که برآت تکلیف شده است فرمایش مولایمان علی ابن ابیطالب نیز هست، اداره آمور کشور و خدمت به مردم همان عمل خیری است که امام بر آن توصیه و همگان را به رعایت آن دعوت می فرمایند. این راهبرد مهمی است که مسئولان از رده‌های اول تا رده‌های پائین و حتی کارشناسان باید بر آن بمانند و خود را موظف به اجرای دقیق بدانند.

رهبر انقلاب در ادامه، تمرکز بر حل مسائل و خودداری مردم و مسئولان از درگیر شدن و سرگرم شدن به حاشیه‌ها را یک راهبرد ضروری دیگر خواندند و افزودند: حاشیه‌ها همیشه ساخته و پرداخته دست دشمن نیست بلکه گاهی از روی غفلت یا عوامل دیگر و با انگیزه‌های گوناگون، حاشیه‌هایی در اطراف یک کار یا یک شخص ایجاد می‌شود که مردم باید بی‌اعتنا باشند و مسئولان هم بدون توجه به حواشی، تلاش خود را بر کارهای مهم و مشکل‌گشا متمرکز کنند.

تمرکز بر حل مشکلات اساسی مردم و عدم ورود به حواشی ساخته و پرداخته دشمن یا غفلت ها و بی تدبیری‌ها و کم توجهی‌ها راهبری است که می تواند راه رشد و پیشرفت را هموار کند و از درگیری مسئولان با همدیگر یا مردم مسئولان و مردم و گروههای مختلف با یکدیگر جلوگیری کند و ظرفیت های کشور در جای مناسب و درست به کار بسته شود.

علی علیه السلام در خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه می فرمایند:

فَعَلَیکمْ بِالتَّنَاصُحِ فِی ذَلِک وَ حُسْنِ التَّعَاوُنِ عَلَیهِ؛ فَلَیسَ أَحَدٌ -وَ إِنِ اشْتَدَّ عَلَی رِضَا اللَّهِ حِرْصُهُ وَ طَالَ فِی الْعَمَلِ اجْتِهَادُهُ- بِبَالِغٍ حَقِیقَهَ مَا اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَهْلُهُ مِنَ الطَّاعَهِ لَهُ، وَ لَکنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ [سُبْحَانَهُ] عَلَی عِبَادِهِ النَّصِیحَهُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ وَ التَّعَاوُنُ عَلَی إِقَامَهِ الْحَقِّ بَینَهُمْ؛ وَ لَیسَ امْرُؤٌ -وَ إِنْ عَظُمَتْ فِی الْحَقِّ مَنْزِلَتُهُ وَ تَقَدَّمَتْ فِی الدِّینِ فَضِیلَتُهُ- بِفَوْقِ أَنْ یعَانَ عَلَی مَا حَمَّلَهُ اللَّهُ مِنْ حَقِّهِ؛ وَ لَا امْرُؤٌ -وَ إِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ الْعُیونُ- بِدُونِ أَنْ یعِینَ عَلَی ذَلِک أَوْ یعَانَ عَلَیهِ.

 پس بر شماست که در چنین زمانی به یکدیگر اندرز دهید و یکدیگر را نیکو یاری دهید. هیچ کس نمی تواند حق طاعت خداوند را آنسان، که سزای اوست، به جای آورد، هر چند، هم که در به دست آوردن خشنودی او آزمند بود و بسیار بکوشد.

از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که یکدیگر را به مقدار توان اندرز دهند و حق را در میان خود برپای دارند و در این کار به یکدیگر یاری رسانند.

و کسی نیست که در گزاردن حق از یاری خدا بی نیاز باشد، هر چند، منزلت وی در حق بزرگتر بود یا فضیلتش در دین بیش از دیگران باشد. آدمی هر چند، خرد و بی مقدار باشد و در دیده ها بی ارج آید، می تواند که دیگران را بر حق یاری دهد یا از دیگران یاری خواهد. علی (ع) راه تحقق جامعه همدل را درک متقابل وظایف، خیرخواهی و نصیحت (التناصح)، یاری‌رسانی نیکو (حسن التعاون) و امر به معروف و نهی از منکر (مَقَالَهٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَهٍ بِعَدْلٍ) دانسته و می‌فرمایند: «پس بر شماست که در چنین زمانی به یکدیگر اندرز دهید و یکدیگر را نیکو یاری دهید. هیچ کس نمی‌تواند حق طاعت خداوند را آنسان که سزای اوست به جای آورد، هر چند هم که در به دست آوردن خشنودی او آزمند بوده و بسیار بکوشد. از حقوق واجب خداوند بر بندگان این است که یکدیگر را به مقدار توان اندرز دهند و حق را در میان خود برپای دارند و در این کار به یکدیگر یاری رسانند. و کسی نیست که در گزاردن حق از یاری خدا بی‌نیاز باشد، هر چند منزلت وی در حق بزرگتر بود یا فضیلتش در دین بیش از دیگران باشد. آدمی هر چند، خرد و بی‌مقدار باشد و در دیده‌ها بی‌ارج آید، می‌تواند که دیگران را بر حق یاری دهد یا از دیگران یاری خواهد.

از نگاه امیرالمومنین (ع) حکومت فرصتی برای خدمت به دین خدا و بندگان اوست، حضرت به کارگزاران حکومتی‌اش به طور جدی تذکر می‌داد که پست و مقام طعمه نیست بلکه امانتی است در اختیار شما تا از این فرصت برای خدمت به دین و بندگان خدا استفاده کنید و لذا حکومت، وسیله‌ای جهت تمتع، و زمینه‌ای برای رسیدن به مآل و منال و کسب قدرت و ثروت نیست. و امروز مسئولان باید این سخنان را نصب العین خود قرار دهند و در جهت تحقق آن مجاهدت کنند.

راهبرد سومی که رهبری بر آن تاکید فرمودند عبارت از وحدت مردم است که کارسازترین راهبرد ملی و دینی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری تأکیدات دائم امام بزرگوار بر وحدت ملت گفتند: آن همدلی و اتحاد که کشور را ازراههای دشوار و تنگه‌های سخت عبور داد، باید حفظ و تقویت شود.

ایشان راهبرد دشمن را ایجاد اختلاف و تفرقه بیان کردند و گفتند: دشمن تلاش می‌کند مردم به خاطر عقاید و سلایق مختلف با هم بجنگند و درگیرشوند اما نگاههای مختلف مردم به مسائل مختلف، طبیعتاً مانعی ندارد و نباید محل اختلاف و کشمکش شود بلکه باید با باطل کردن وسوسه های دشمن برای بدبین کردن مردم به یکدیگر ومردم به مسئولان، درکنار هم به زندگی و مهربانی پرداخت.

رهبر انقلاب با اشاره به شکست راهبرد نظامی دشمن در منطقه، گفتند: دشمن به سیاست تزویر، تحریف، دروغ‌گویی، وسوسه، تحقیر و بدبین‌کردن ملت‌ها به توانایی‌های خود روی آورده که باید در شناخت راهبردها، تاکتیک‌ها، ابزارها و روش‌های او، به‌روز بود و آنها را ابطال کرد.

مظفر حاجیان