رابطه با امام منتظر‌

دنیای امروز به دست ظالمان و ستمگران و برنامه ریزی های دنیای استکبار، پر است مفاسد مخلف؟ دنیایی که استکبار ساخته است دنیای لهو و لعب و فساد اخلاقی و جنسی است تا جایی که از دوران جاهلیت چند هزار سال قبل گوی سبقت ربوده است.

رابطه با امام منتظر‌

مظفر حاجیان

 وَ رابِطُوا إِمَامَکُمُ الْمُنْتَظَرَ (رابطه خود را با امام منتظرتان برقرار بدارید)

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دنیای امروز به دست ظالمان و ستمگران و برنامه ریزی های دنیای استکبار، پر است مفاسد مخلف؟ دنیایی که استکبار ساخته است دنیای لهو و لعب و فساد اخلاقی و جنسی است تا جایی که از دوران جاهلیت چند هزار سال قبل گوی سبقت ربوده است. به نظر می رسد دنیای امروز بر اساس روایات آخرالزمان باشد چنانچه امام محمد باقر علیه‌السلام بیش از یکهزار و چهارصد سال پیش خبر از مفاسد آخرالزمان داده بودند و اکنون در زمانه‌ای هستیم که این مفاسد در بسیاری از نقاط جهان به رسمیت شناخته شده‌اند. تاریخ پیامبر ص و ائمه اطهار علیهم السلام نشان می دهد موضوع آخرالزمان و منجی و مهدویت یکی از مباحث کلیدی آنان بوده است و در این مورد خیلی زیاد سخن داشته اند و با مردم صحبت می فرمودند.

در واقع حجم روایات صادره از این انوار مقدس به قدری بود که به اصلی‌ترین گفتمان جامعه اسلامیِ آن دوران تبدیل شده بود، به گونه‌ای که افراد به مناسبت‌های مختلف درباره ویژگی‌های منجی اعم از نام،‌ کنیه و حتی شکل و شمایل او و نیز درباره ویژگی‌های دوران آخرالزمان و عصر ظهور از معصومین علیهم‌السلام سؤال می‌کردند. بخشی از حکمت بیان این روایات از آنجایی ناشی می‌شد که جامعه بشری به ناچار باید وارد فضای آخرالزمان شود و خود را مهیای ظهور منجی بشریت کند؛ در چنین شرایطی پیامبر و اهل بیت از باب رحمت و کرامت خویش به بیان مهم‌ترین شاخصه‌های دوران غیبت و راهکارهای عبور از فتنه‌های سخت آخرالزمان می‌پرداختند.

امام محمد باقر علیه‌السلام معارف فراوانی از موضوع مهدویت را به‌روی شیعیان خویش گشودند. بخشی از این معارف، مربوط به رویدادهای آخرالزمان و عصر ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه است که در ادامه، به یکی از این احادیث اشاره می‌شود.

فرموده اند: قائم ما با رعب یاری می‌شود و با نصر تأیید می‌شود. الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ مُؤَیَّدٌ بِالنَّصْر. زمین برای او درنوردیده شود و گنج‌های خود را ظاهر سازد و سلطنتش شرق و غرب عالم را فرا گیرد و خدای تعالی به واسطه او دینش را بر همه ادیان چیره کند، گر چه مشرکان را ناخوش آید، و در زمین ویرانه‌ای نماند جز آنکه آباد شود و روح الله عیسی بن مریم فرود آید و پشت سر او نماز گزارد. (کتاب کمال الدین شیخ صدوق)

در این فراز، امام عصر عجل الله تعالی فرجه به عنوان قائم معرفی شده‌اند که با رُعب یاری می‌شوند؛ به این معنا که خداوند رعب آن حضرت را در دل دشمنان‌شان می‌اندازند تا در انفعال قرار گیرند. سپس فرمود با مقوله‌ای به نام «نصر» تأیید می‌شوند؛ یعنی هر کجا که گام می‌گذارند، مورد نصرت خداوند قرار می‌گیرند و به فتح و پیروزی می‌رسند، همچنان که در قرآن، نصرت همراه با فتح آمده است. در آیهٔ اول سوره نصر می‌خوانیم «إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْح»؛ یعنی هنگامی که نصرت خدا همراه با فتح آید. حاصل آن: «وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی دینِ اللَّهِ أَفْواجا»؛ مردمان را می‌بینی که فوج فوج به دین خداوند داخل می‌شوند.

از امام پرسیده اند قائم شما چه زمانی خروج می‌کند؟ فرمودند: آنگاه که مردان به زنان تشبّه کنند و زنان به مردان، و مردان به مردان اکتفا کنند و زنان به زنان … و شهادت‌های دروغ پذیرفته و گواهان عادل مردود شود و مردم خونریزی و ارتکاب زنا و رباخواری را سبک شمارند و از اشرار به خاطر زبان‌شان پرهیز کنند؛ إِذَا تَشَبَّهَ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ اکْتَفَی الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ وَ رَکِبَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ وَ قُبِلَتْ شَهَادَاتُ الزُّورِ وَ رُدَّتْ شَهَادَاتُ الْعُدُولِ وَ اسْتَخَفَّ النَّاسُ بِالدِّمَاءِ وَ ارْتِکَابِ الزِّنَاءِ وَ أُکِلَ الرِّبَا وَ اتُّقِیَ الْأَشْرَارُ مَخَافَهَ أَلْسِنَتِهِمْ. (کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۳۳۱)

این را باید معجزه ای از امام باقر ع شناخت که در آن زمان امروز را دیده و بخوبی معرفی می فرمایند. اکنون در زمانه‌ای هستیم که فساد سراسر دنیا را فراگرفته و گروه‌هایی مثل همجنس‌بازان که مورد اشاره امام علیه‌السلام است، از سوی برخی کشورها به رسمیت شناخته شده‌اند؛ همان رفتاری که در تاریخ فقط در قوم لوط نبی سراغ داریم. جالب است که عبارت «اکْتَفَی الرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ النِّسَاءُ بِالنِّسَاء» که به معنای اکتفای مردان به مردان و زنان به زنان است، از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سایر ائمه مثل امام صادق علیه‌السلام نیز بارها مطرح شده است. به گسترش زنا بپردازیم بهتر است اما رباخواری که پیشگویی امام است بخوبی قابل لمس است؟ و سوگوارانه باید گفت، در رأس رباخواران، بانک‌هایی هستند که علناً خود سردمداران گسترش ربا در جامعه هستند. اما امام در روایتی دیگر، در بیان راهکار عبور از فتنه‌های آخرالزمان تأکید بر انجام واجبات، صبر در برابر عداوت دشمنان و تقویت رابطه با امام عصر می‌کنند. بریدبن معاویه العجلی از امام باقر علیه‌السلام نقل می‌کند در معنی کلام خدای تعالی که می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای مؤمنین، صبر داشته باشید و صابر باشید و نگهبان مرز خود باشید و تقوای الهی پیش گیرید»، فرمود: «یعنی بر انجام واجبات الهی صبر داشته باشید؛ اصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ و در برابر دشمن صبر پیشه کنید؛ وَ صابِرُوا عَدُوَّکُمْ و رابطه خود را با امام منتظرتان برقرار بدارید؛‌ وَ رابِطُوا إِمَامَکُمُ الْمُنْتَظَرَ».

مظفر حاجیان