سیاست خارجی » سیاسی
کد خبر : 545651
سه شنبه - 6 آذر 1397 - 15:45

دی‌میستورا در یازدهمین دور از مذاکرات «آستانه» شرکت می‌کند

وزارت خارجه قزاقستان حضور استفان دی‌میستورا به عنوان ریاست هیأت سازمان ملل در یازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه را تأیید کرد.

دی‌میستورا در یازدهمین دور از مذاکرات «آستانه» شرکت می‌کند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، وزارت خارجه قزاقستان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، یک هیأت از سازمان ملل به ریاست «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه قرار است در یازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه در آستانه شرکت کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اینترفکس»، مدیر دپارتمان آسیا و آفریقای وزارت خارجه قزاقستان در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد، علاوه بر هیأت سازمان ملل به ریاست دی‌میستورا، یک هیأت از اردن نیز به عنوان ناظر در این دور از مذاکرات صلح سوریه شرکت خواهد داشت.

یازدهمین دور از مذاکرات صلح سوریه  قرار است فردا (چهارشنبه) ۲۸ نوامبر (۷ آذرماه) در آستانه پایتخت قزاقستان آغاز به کار کند. این مذاکرات دو روز ادامه خواهد داشت.

پیش از این وزیر خارجه قزاقستان گفته بود، این نشست «در چهارچوب سنتی با مشارکت هیأت‌هایی از کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه، دولت سوریه، معارضان مسلح سوری و ناظران بین‌المللی از جمله سازمان ملل و اردن که به این نشست دعوت شده‌اند»، برنامه‌ریزی شده است.

بر اساس این گزارش، تا کنون نُه دوره از مذاکرات صلح سوریه در آستانه برگزار شده است و دور دهم این مذاکرات نیز ۳۰ و ۳۱ جولای در شهر سوچی روسیه برگزار شد. نتیجه این مذاکرات، ایجاد منطقه کاهش تنش در سوریه بوده که تا حد زیادی از میزان خشونت‌ها در این کشور کاسته است.

ایران، ترکیه و روسیه از پارسال روندی را در شهر «آستانه» قزاقستان آغاز کردند که هدف آن حل بحران سوریه از طریق حرکت به سمت گفت‌وگوی دولت و معارضین و تدوین قانون اساسی جدید در این کشور، بود. این روند با برقراری آتش‌بس‌های محلی در مناطق مختلف سوریه آغاز شده و اکنون در مسیر حل سیاسی بحران حرکت می‌کند.

استفان دی‌میستورا اخیرا از سمت خود به عنوان نماینده سازمان ملل در امور سوریه کناره‌گیری کرده است اما قرار است تا پایان نوامبر در این جایگاه به فعالیت خود ادامه دهد.

انتهای پیام/