استانها » اصفهان » تولیدی » فرزانه افسرطه » گزارش-مصاحبه
کد خبر : 521748
سه شنبه - 22 آبان 1397 - 14:05

دیابت خاموش و بی‌صدا، اما پرعارضه و نگران‌کننده

۲۳ آبان‌ مصادف با ۱۴ نوامبر، «روز کشف انسولین» و «روز جهانی دیابت» نام گرفته است. این بیماری غیرواگیر و پرعارضه، علاوه بر مشکلاتی که برای بیمار به همراه دارد، هزینه‌های گزافی را به بخش درمان کشورها تحمیل می‌کند.

دیابت خاموش و بی‌صدا، اما پرعارضه و نگران‌کننده

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ۲۳ آبان‌ مصادف با ۱۴ نوامبر، «روز کشف انسولین» و «روز جهانی دیابت» نام گرفته است. این بیماری غیرواگیر و پرعارضه، علاوه بر مشکلاتی که برای بیمار به همراه دارد، هزینه‌های گزافی را به بخش درمان کشورها تحمیل می‌کند. ابتلای بیش از ۱۰درصد از افراد جامعه، گویای این حقیقت است که باید به طور جدی وارد بررسی‌های خطرسنجی، کنترل و پیشگیری به‌ویژه برای افراد در معرض خطر شویم.
دکتر مصطفی رضایی، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، با اشاره به هزینه زیادی که دیابت به حوزه سلامت تحمیل می‌کند، بر سه رکن مهم آموزش، کنترل و پیشگیری تأکید کرد و گفت: خطرسنجی و مداخلات تشخیصی-درمانی برای مراجعان به مراکز بهداشتی دانشگاه به طور رایگان انجام می‌شود.
وی گفت: تا ۱۷ آبان، ۸۱۳ هزار و ۸۲ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال خطرسنجی شده‌اند که ۸۸ هزار و ۱۱۹ نفر مبتلا به دیابت و ۲۲ هزار و ۷۴۱ نفر مورد جدید شناسایی
شدند.
رضایی شیوع چاقی را از عوامل خطر عنوان کرد و افزود: ۶۱درصد جمعیت بالای ۳۰ سال استان اصفهان دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند.
وی متوسط کشوری را ۵۹درصد و وضعیت استان را به لحاظ نرخ بالای چاقی، کم‌تحرکی و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر وخیم‌تر اعلام کرد؛ ضمن آنکه شیوع ۵۲درصدی ابتلا به دیابت در روستاها، تفاوت معناداری با شهرها نشان نمی‌دهد.
معاون بهداشت استان با اشاره به انجام آزمایش و غربالگری، برنامه‌های آموزشی با حضور کارشناسان تغذیه، روان‌شناسان و دیگر رشته‌های مورد نیاز در مراکز دانشگاه یادآور شد: فقط ۵۳درصد بیماران دیابتی به مراکز ما مراجعه کرده‌اند و انتظار داریم پوشش بهتری داشته باشیم و بیماران جدی‌تر پیگیر درمان باشند.
وی اضافه‌وزن و چاقی در کودکان زیر ۱۸سال را تهدیدی برای سلامتی آنها عنوان کرد و افزود: این گروه باید دو برابر افراد بالغ تحرک داشته باشند.
دکتر محمدعلی عطاری، رئیس هیئت‌مدیره خیریه دیابت اصفهان و عضو هیئت علمی علوم پزشکی، بیان کرد: در ایران و اصفهان دیابت از اندازه معمول جهانی بسیار بیشتر است.
وی با اشاره به ابتلای بیش از ۴۰۰هزار نفر به دیابت در استان، از تشکیل ۷۶۰۰ پرونده در مرکز خیریه خبر داد و با تأکید بر آموزش، کنترل و پیشگیری، برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان درزمینه دیابت، چاقی، فشار خون، بیماری‌های چشم و کلیه را در این راستا برشمرد.
عطاری لزوم مطرح‌شدن بیماری دیابت در کتب درسی از دبستان تا دانشگاه را مطرح کرد و افزود: باید میز یا ستاد دیابت در استانداری تشکیل شود.
وی فعالیت پایگاه سلامت شهرداری در مناطق مختلف را حاکی از بحران دیابت دانست و افزود: براساس پیش‌بینی تا ۱۵ سال آینده، ۳۰درصد از جمعیت کشور دچار دیابت خواهند شد.
دکتر بیژن ایرج، فوق تخصص غدد و متابولیسم، با انتقاد از رسانه ملی در تبلیغ انواع پفک و چیپس، لزوم تشویق و آگاهی برای مصرف میوه و سبزی و افزایش تحرک، پرهیز از فست‌فودها و غذاهای چرب و نمک را توصیه کرد.