دو نگاه؟! نگاه عزت و نگاه تحقیر؟

إِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُؤمِناتِ وَالقانِتینَ وَالقانِتاتِ وَالصّادِقینَ وَالصّادِقاتِ وَالصّابِرینَ وَالصّابِراتِ وَالخاشِعینَ وَالخاشِعاتِ وَالمُتَصَدِّقینَ وَالمُتَصَدِّقاتِ

این آیه شریفه یکی از اسناد متقن و محکمی است که اسلام نسبت به زن و مرد دارد. سندی که گوی‌ای تساوی و برابری زن و مرد در اسلام است نکته ای امام مسلمین در دیدار اخیرشان با جمعی از زنان بر آن تاکید فرمودند:در ارزش‌گذاری اسلامی و انسانی، هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست.

دو نگاه؟! نگاه عزت و نگاه تحقیر؟

مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، إِنَّ المُسلِمینَ وَالمُسلِماتِ وَالمُؤمِنینَ وَالمُؤمِناتِ وَالقانِتینَ وَالقانِتاتِ وَالصّادِقینَ وَالصّادِقاتِ وَالصّابِرینَ وَالصّابِراتِ وَالخاشِعینَ وَالخاشِعاتِ وَالمُتَصَدِّقینَ وَالمُتَصَدِّقاتِ

این آیه شریفه یکی از اسناد متقن و محکمی است که اسلام نسبت به زن و مرد دارد. سندی که گوی‌ای تساوی و برابری زن و مرد در اسلام است نکته ای امام مسلمین در دیدار اخیرشان با جمعی از زنان بر آن تاکید فرمودند:در ارزش‌گذاری اسلامی و انسانی، هیچ تفاوتی میان جنس زن و مرد نیست.

ظلمی که غرب بر زن روا می دارد این است که زن را ابزاری می داند در اختیار مرد! زنان باید با خودآرایی و روشهای مختلف مردان را به خود جلب کنند و این جز تحقیر شخصیت و شآن زن نیست؟ نگاه غرب به زن نگاه لذت جویانه است؟ نگاه بردگی است؟ نگاهی که ضربه جبران ناپذیر به زن وارد نموده است و زن را از شانیت انسانی تنزل داده و به کالایی و ابزاری در دست مردان معرفی می کند؟

به این جمله مهم رهبری فرزانه انقلاب توجه کنیم:

در این ماجرای واقعاً غم انگیز (نگاه لذت جویانه غرب به زن)، نظام سرمایه‌داری با استفاده از انواع روش‌ها، زن را قانع می‌کند که منفعت و ارزش او در رفتاری است که جذابیت‌های جنسی‌اش را برای مردان کوچه و خیابان، برجسته‌تر و بیشتر کند و این، بزرگترین ضربه به حیثیت و جایگاه زن است.

آری، آنچه در غرب نسبت به زنان دیده می شود شامل برابری (عدالت) جنسیتی، تحقیر زنِ خانه دار، کالا قراردادن، ابزار التذاذ قراردادن، محرومیت از مدرک تحصیلی، محرومی از مالکیت، دستمزد پایین و به نوعی بیگاری کشیدن، محجوریت، و فقط در خدمت مرد دانستن و … است.

این‌ها مشتی نمونه خروارها بی عزتی، تحقیر، بی عدالتی، ظلم و به فساد و فحشا کشاندن زن در غربِ به ظاهر پیشرفته و متمدن است که به رخ دنیا کشیده می شود. همان تمدنی که حکومت شاهنشاهی با نام دروازه تمدن از آن نام می برد و در پی آن بود تا زنان ایرانی را به این منجلاب غربی وارد کند؟

اما در یک مقایسه اجمالی، به درستی می توان به جایگاه رفیع و شایسته زنان مسلمان و نگاه اسلام به زن دست یافت در اسلام پی برد. اسلام حقوق زن و مرد را متعادل می داند و تفاتهای ظاهری موجود را در ایفای نقش زن و مرد معرفی می فرمایند که این نگاه ناب اسلام به زن است.

تفاوت‌هایی در طبیعت زنانه و مردانه وجود دارد که در مسئولیت پذیری فردی در خانه و اجتماع اثرگذار است و طبعاً زن یا مرد نباید برخلاف این طبیعت رفتار کند. (امام خامنه ای)

رهبر انقلاب تکالیف زن و مرد در جامعه و مسائل اجتماعی را «وظایفی یکسان اما در نقش‌ها و شکل های متفاوت» برشمردند و افزودند: به عنوان مثال در دفاع مقدس، زنان و مردان هر دو، البته در نقش‌های متفاوت مکلف به دفاع بودند که زنان اگر نه بهتر از مردان، حداقل مثل آنان به این وظیفه دشوار عمل کردند.

این نگاه پیشرفته اسلام به زن است نگاهی که در دوران چهل و چند ساله انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شده و برای همگان قابل لمس است؟ پیشرفت زنان در بعد از انقلاب گواه زنده این نگاه مترقی و روشنفکرانه اسلامی است؟ رقابت و جلو افتاده دختران در ورود به دانشگاهها، چند صد برابر شدن متخصصان زن در علوم مختلف از جمله پزشکی، فنی مهندسی و غیره، ورود زنان به عرصه سیاست به عنوان وزیر و نماینده مجلس، فرماندار و مدیریت های کلان استانی و ستادی و حتی کشوری. نشانه‌هایی است که نمی توان انکار نمود؟ و این از افتخارات نگاه عزتمندانه ودرست اسلام به زن است.

در پایان فرمایش مقام معظم رهبری در مورد آیه صدر این نوشتار را متذکر می شویم: مرد مسلمان و زن مسلمان در مورد ارزش‌های الهی و انسانی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. وظایف مشترکی هم هر دو دارند؛ وظیفه امر به معروف مشترک است، وظیفه خدمت مشترک است، وظیفه جهاد فی‌سبیل‌الله (برای) هر کدام به نوعی مشترک است، مربوط به مرد یا مربوط به زن ویژه نیست. هر کدام هم وظایف ویژه‌ای دارند؛ زن وظایفی دارد، مرد وظایف ویژه‌ای دارد که خدای متعال به خاطر اداء همین وظایف ویژه، ترکیب ساختمان جسمی و روحی آنها را هم متناسب با آن وظیفه بنا کرده و خلق کرده. بنابراین این نگاه اسلام و نگاه جمهوری اسلامی به زن است، و ما به این نگاه افتخار می‌کنیم؛ ما سر تا پا اعتراض به منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در مورد زنیم؛ معتقدیم آنها به زن دارند ظلم می‌کنند.

امروز در کشور جمهوری اسلامی ایران در همه قوا، وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات، حوزه و دانشگاه و … زنان، مانند مردان در ارائه نظر، تصمیم گیری و تصمیم سازی و اداره کشور مساوی و مشترک اند.

عقلا، روشنفکران، انسان دوستان، حقایق و واقع نگران غرب، راه رهایی و تعالی انسان را از منجلاب تبعیض، فساد و فحشای نامحدود زن را، روی آوردن به دین مبین اسلام می دانند و آگاهانه و محققانه به این دین هدایت و کمال روی می آورند و چه بسا از زن و مرد مسلمان در دینداری و پایبندی به اوامر و نواهی اسلام ناب محمدی پیشی می گیرند و بر این اعتقاد راسخ خود، استوار و متعهد باقی می مانند.

مظفر حاجیان