اصفهان » پیشخوان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1030365
یکشنبه - 15 مرداد 1402 - 14:44
درگفتگو با ربیع عنوان شد:

دو منطقه ی آب های ژرف در اصفهان کشف شد/مافیا اجازه نمی دهد ضایعات الکترونیک فراوری شود/مافیا اجازه نمی دهد بازیافت زباله های الکترونیک دراصفهان اتفاق بیفتد

امسال که از سوی مقام معظم رهبری بنام تولید ملی و مهار تورم نامگذاری شده است جهادگران عرصه علم و دانش و پویایی نیز برآن شدنند تا در آستانه چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با انتخاب شعار «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» با قوت بیشتر و عزمی راسخ تر به فعالیت مستقل خود در راستای علم و پژوهش بپردازند.در همین راستا گفتگویی با مسولان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و صنعتی داشتیم که متن آن را در ادامه می خوانید.

دو منطقه ی آب های ژرف در اصفهان کشف شد/مافیا اجازه نمی دهد ضایعات الکترونیک فراوری شود/مافیا اجازه نمی دهد بازیافت زباله های الکترونیک دراصفهان اتفاق بیفتد

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امسال که از سوی مقام معظم رهبری بنام تولید ملی و مهار تورم نامگذاری شده است جهادگران عرصه علم و دانش و پویایی نیز برآن شدنند تا در آستانه چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی با انتخاب شعار «جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان» با قوت بیشتر و عزمی راسخ تر به فعالیت مستقل خود در راستای علم و پژوهش بپردازند.در همین راستا گفتگویی با مسولان جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و صنعتی داشتیم که متن آن را در ادامه می خوانید.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ربیع درباره اجرای طرح های تحقیقاتی آب و همچنین طرح تحقیقاتی آب های ژرف توسط جهاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مراحل مقدماتی طرح پژوهشی “آب های ژرف” در ۲ منطقه استان اصفهان با موفقیت اجرا شده است .

ابوذر پورمدنی توضیح داد: یکی از طرح های پژوهشی این مجموعه، “اکتشاف آب های ژرف” با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری است.

وی با بیان اینکه مراحل مقدماتی این طرح مانند زمین شناسی و ژئوفیزیک با موفقیت انجام شده است اظهار داشت: در حال وارد شدن به مراحل بعدی و تکمیلی این طرح مانند لرزه و حفر چاه های اکتشافی هستیم تا به نقطه دقیق برسیم.

*اکتشاف آب های ژرف یک سرمایه ملی است

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان گفت: آب های ژرف به آب های با عمق ۷۰۰ تا چهار هزار متر گفته می شود و ما آب های ژرف تجدیدپذیر را بررسی می کنیم، فقط درباره اکتشاف آن کار می کنیم و استفاده از آن به تصمیم گیری مسوولان باز می‌گردد.

مدنی پور؛با اشاره به اینکه اکتشاف آب های ژرف یک سرمایه ملی برای کشور به شمار میرود و در بسیاری از نقاط دنیا این کار در دست اقدام است افزود:کشف آب های ژرف نیازمند تجهیزات خاصی است که قبلا توسط یک گروه روسی اقدامات آن انجام شده بود ولی در یکسال قبل که این طرح را بدست گرفتیم تمامی امکانات آن را در داخل فراهم کرده ایم.

وی اضافه کرد:در سیستان و بلوجستان نیز که با بحران تنش آبی رو به رو است نیز ۳ چاه آب های ژرف در شرف بهره برداری است و اقدامات آن انجام شده است .

پور مدنی افزود: در برخی کشورها به دنبال آب های ژرف تجدید ناپذیر بوده اند که به نتیجه مطلوب نرسیده اند اما ما به دنبال کشف آب های تجدید پذیر هستیم که می توان ازآن به خوبی بهره برد.

برای فراوری زباله های الکترونیک ضایعات نداریم

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای بازیافت زباله های الکترونیکی انجام شده است با توجه به پروژه های تحقیقاتی که توسط این نهاد در طی سال های قبل دنبال می شد افزود: ما طرح بازیافت زباله های الکترونیکی را در جهاد دانشگاه صنعتی به سرانجام رسانده ایم و حتی تجهیزات آن نیز آماده شده است؛ اما متاسفانه به دلیل حضور مافیا در این بخش نتوانستیم ضایعات برای فراوری و بازیافت داشته باشیم.امیدواریم در این زمینه نهادهای زیربط همکاری لازم را داشته باشند تا این زباله ها که ارزش بالایی دارند به ثروت تبدیل شوند.

*تولید نشاسته اصلاح شده ازضایعات سیب زمینی درجهاد دانشگاهی صنعتی اصفهان

پورمدنی به طرح تحقیقاتی “تولید نشاسته اصلاح شده از ضایعات سیب زمینی” که توسط این واحد در حال اجراست اشاره و اضافه کرد: نشاسته اصلاح شده در زمان حاضر بیشتر از خارج کشور وارد می شود و در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد دارد درحالیکه می توانیم این ماده را در داخل تولید کنیم و در حال اجرای مرحله آزمایشی آن هستیم.

وی قوی ترین جهاد دانشگاهی کشور در زمینه آموزش را مربوط به استان اصفهان دانست و افزود: هشت مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان در سطح استان فعال است.

مدیران باید از اطلاعات پژوهش ها استفاده کنند

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز در گفتگو با ربیع گفت: در این واحد بیشتر بر مطالعات شهرشناسی، پزشکی و علوم انسانی متمرکز هستیم.

مهدی ژیان پور با بیان اینکه تمرکز جهاد دانشگاهی بر موضوع های راهبردی است، افزود: ما بزرگترین شبکه آموزش مهارتی را در استان اصفهان داریم که شامل هشت مرکز جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان و ۶ مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدای فعالیت خود با تکیه بر توان جوانان کار کرده است،گفت: لازم است مدیران از اطلاعات پژوهش ها استفاده کنند .

وی تصریح کرد: بازنگری در سند جامع گردشگری اصفهان که حدود یک دهه از عمر آن گذشته است، “شهر دانشجو” و طرح جامع شهری نیز از برنامه های جهاد دانشگاهی واحد اصفهان است.

*شهر اصفهان پر از پتانسیل وپر از آسیب است

ژیان پور گفت:، تقسیم کاری میان دو واحد جهاد دانشگاهی صنعتی و اصفهان صورت گرفته است. ما در جهاد دانشگاهی اصفهان بر روی حوزه پزشکی و علوم انسانی متمرکز هستیم و مفهومی که در این سال‌ها بر روی آن کار می‌کنیم مفهوم «شهرشناسی» است؛ شهر اصفهان شهر مظلومی است، پر از آسیب و همچنین پر از پتانسیل، یعنی اگر مشکلات این شهر حل شود، می‌توان به استان و نیز به کشور هم کمک کرد.

زهرا نصیری