آذربایجان شرقی » استانها » تولیدی » خبر پوششی
کد خبر : 491817
سه شنبه - 1 آبان 1397 - 12:23
به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد و خانه مطبوعات آذربایجان شرقی؛

دومین نشست تخصصی نقش و تاثیر رسانه‌ها در گردشگری با رویکرد تبریز ۲۰۱۸ برگزار شد

تحلیل نقش آموزشی وسایل ارتباط جمعی در توسعه گردشگری، بررسی نقش رسانه‌های بومی و محلی در توسعه فرهنگ گردشگری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دومین نشست تخصصی نقش و تاثیر رسانه‌ها در گردشگری با رویکرد تبریز ۲۰۱۸ برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، تحلیل نقش آموزشی وسایل ارتباط جمعی در توسعه گردشگری، بررسی نقش رسانه‌های بومی و محلی در توسعه فرهنگ گردشگری در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دومین نشست تخصصی با عنوان “نقش و تاثیر رسانه‌ها در گردشگری با رویکرد تبریز  ۲۰۱۸” چهارشنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۷ به همت دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد استان و خانه مطبوعات و رسانه های آذربایجان شرقی، با حضور استادان دانشگاه‌ها، فعالان رسانه‌ای، روزنامه‌نگاران و علاقمندان به رسانه در محل تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد.

جلال نصیریان (مدرس دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه آموزشی خدمات گردشگری و هتل داری آوای جلب سیاحان)، محمود مختاریان (مدرس دانشگاه)، صبا رضایی کرمانشاهی (روزنامه‌نگار حوزه گردشگری)، زهره جوادیه (مجری- کارشناس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها)، محمدپور(مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی)، اسد فلاح (رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان شرقی) و مرتضی آبدار (مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی) در این نشست حضور داشتند.

جوادیه خاطرنشان کرد: این جلسه دومین نشست تخصصی با عنوان ” نقش و تأثیر رسانه‌ها در گردشگری با رویکرد تبریز ۲۰۱۸ “، است. البته باید به این نکته اشاره کنم که اولین نشست در تاریخ ۲۶ تیر۱۳۹۷ با همین موضوع در همین استان بود که با استقبال خوبی هم مواجهه شد. این موضوع ما را بر آن داشت که دومین نشست با این عنوان را برگزار کنیم.

محورهای مورد بحث این جلسه عبارتند از: تحلیل نقش آموزشی وسایل ارتباط جمعی در توسعه گردشگری، بررسی نقش رسانه‌های بومی و محلی در توسعه فرهنگ گردشگری، آداب، الگوهای رفتاری و اخلاقی حرفه‌ای در توسعه صنعت گردشگری، تأثیر انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در توسعه گردشگری، نقش تبلیغات رسانه‌ها در صنعت گردشگری، بررسی نقش رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در توسعه گردشگری و نقش گردشگری در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست.

جوادیه اظهار کرد: «تبریز ۲۰۱۸» یک رویداد ملی و بین‌المللی است که با توجه به تأثیر مستقیم آن در اقتصاد شهر و کشور، به رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی کمک مؤثری می‌کند. تبریز ۲۰۱۸،  در واقع بهترین فرصت برای بهره‌مندی از کلیه پتانسیل‌ها، معرفی جاذبه‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در حوزه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به‌ویژه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات در همه ابعاد گردشگری است.

از این رو، سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال ۲۰۱۵ با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی آغاز کرد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی می شود.

در این راستا، در سال ۲۰۱۵، شهر قدس فلسطین، در سال ۲۰۱۶، شهر قونیه ترکیه و در سال ۲۰۱۷ شهر مدینه عربستان به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند و تبریز نیز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شد.

جلال نصیریان، به عنوان نخستین سخنران به موضوع آداب، الگوهای رفتاری و اخلاقی حرفه‌ای و تأثیر و کارآمدی آن در توسعه صنعت گردشگری پرداخت.

وی گفت: ایران با مساحت ۱۹۵/۶۴۸/۱ کیلومترمربع یکی از پرجاذبه‌ترین کشورهای دنیا است. امروز تعریف هتل نسبت به گذشته تغییر کرده است، در واقع هتل منزلی است دور از منزل خود (گردشگر) که در این راستا باید امنیت برای مهمان ایجاد شود.

این مدرس دانشگاه ابراز کرد که کیفیت و ارائه سرویس از عناصر بسیار مهم جذب میهمان و گردشگری است پس بقای یک هتل یا مکان گردش پذیر، بستگی به برگشت گردشگر به آنجا دارد. در این راستا، توجه به شعار Tourism For All And All For tourism   مهم است که بر اساس آن گردشگری یک کالای لوکس دیگر امروز محسوب نمی‌شود و در واقع حقی از زیرمجموعه‌های حقوق بشر است.

مدیرعامل مؤسسه آموزشی خدمات گردشگری و هتل‌داری آوای جلب سیاحان در ادامه گفت: چهار بخش مرتبط با صنعت گردشگری عبارتند از: ترانسپورت، اماکن، جاذبه‌های گردشگری و سفرسازان. همچنین توجه به نقش آموزش در حوزه گردشگری در تمام ابعاد آن، توجه و تسلط به زبان‌های دیگر از جمله زبان بدن BODY LANGUAGE  ضروری به نظر می‌رسد، چرا که ارتباطات غیرکلامی در فرهنگ‌های مختلف با هم متفاوت هستند.

محمود مختاریان، دومین سخنران این جلسه بود که به این موضوع اشاره کرد که ما انسان‌ها امروزه به طور کلی نیازمند انواع سواد مالی، سلامتی، قوم‌گرایی، بوم‌شناسی، بصری و سواد رسانه‌ای هستیم. در واقع امروزه ما در جهان حکومت رسانه‌ای داریم، چراکه تحولات رسانه‌ای در جامعه اتفاق افتاده است. به طوری که رسانه‌های مجازی همه اطراف ما را پر کرده‌اند. باید گفت در رسانه‌های مجازی، دروازه‌بانی خبر و سانسور وجود ندارد، اما این رسانه‌ها از قدرت فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند و بالطبع این موضوع باعث افزایش بسیار زیاد مخاطبان می‌شود.

این مدرس دانشگاه به موضوع ایجاد و تشکیل بانک اطلاعات در خصوص مشاهیر و افتخارات این شهر (تبریز) اشاره کرد. و اینکه اعتمادسازی، بسترسازی، فرهنگ سازی، تعامل و موج سازی از وظایف اصلی رسانه‌ها است. همچنین امروزه مقابله با رسانه‌های مجازی محال است، اما می‌توانیم فضای مناسب رسانه‌ای در راستای توسعه صنعت گردشگری در جامعه ایجاد کنیم.

در این نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ،رسانه و تبلیغات رسانه‌ای را یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد.

مرتضی آبدار ضمن تقدیر از خانه مطبوعات و رسانه های استان آذربایجان شرقی در راستای برگزاری این نشست، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر تبریز به دلیل غنای تاریخی، طبیعی و فرهنگی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال  ۲۰۱۸ انتخاب شده است، لذا نیازمند معرفی و انتشار جامع این ظرفیت از سوی اصحاب رسانه در سطح ملی و فراملی است.

صبا رضایی هم به عنوان روزنامه‌نگار حوزه گردشگری در خصوص تبلیغات رسانه‌ای گردشگری به اهمیت شبکه‌های مجازی در توسعه گردشگری اشاره کرد.و اینکه این شبکه‌‌ها همانند شمشیر دولبه و second Life))زندگی دوم امروز انسان‌ها هستند. و در واقع یکی از راه‌های جذب توریسم، تبلیغات لازم، ارائه تصویر و IMAGE از یک شهر یا کشور در این شبکه‌ها و رسانه‌ها است، که باعث بالابردن میزان جذابیت و افزایش توریسم می‌شود. همچنین برای بالابردن و توجه به صنعت توریسم باید به برندسازی در این حوزه فکر و توجه  ویژه کرد.

این روزنامه‌نگار فعال در حوزه گردشگری یکی از راه‌های بسیار مهم جذابیت‌های توریستی را تصویرسازی و استفاده از رنگ دانست و اینکه ما نیازمند تبلیغات رسمی برای معرفی خودمان در حوزه‌های مختلف و خصوصاً گردشگری هستیم. اما نکته مغفول بسیار مهم در رخداد تبریز ۲۰۱۸، تبلیغات و رسانه است که به خوبی انجام نشده است. همچنین یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸، سفرها و ورزش‌های زمستانی است که باید فعال شود و به این ظرفیت‌ها شهر تبریز در این خصوص توجه کرد.