استانها » البرز
کد خبر : 453185
شنبه - 7 مهر 1397 - 16:25
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس:

دولت ابعاد خروج آمریکا از برجام را بررسی نکرده بود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلام، گفت: امروز با گره اقتصادی مواجه هستیم و یکی‌از دلایل آن را می‌توان عدم بررسی ابعاد خروج آمریکا از برجام توسط دولت باشد در حالی که حداقل ۶ ماه برای اینکار زمان بود.

دولت ابعاد خروج آمریکا از برجام را بررسی نکرده بود

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از به گزارس  فارس در کرج، محمدجواد کولیوند صبح امروز در نشست با اصحاب‌رسانه که در خانه‌ملت انجام شد، گفت: سازمان ملل جایی برای بیان و ارائه منطق کشورهای عضو مجموعه است و مسائل مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه سعی داریم منطق جمهوری‌اسلامی ایران را به جهانیان نشان دهیم، افزود: موضوع خروج آمریکا از برجام مسئله امروز ما است، چرا که ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بود و در نهایت این آمریکا بود که با بدعهدی از تعهدنامه برجام خارج شد.
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که مطرح است خروج یا ماندن اروپا در برجام می‌باشد که توسط دولت آمریکا تهدید شدند، اظهار کرد: برجام و شکست آن یک پیام را به مردم جامعه و کشور ایران منتقل کرد آن هم این بود که با خروج آمریکا از برجام موفق نشدیم با حسن‌تدبیر خود به بررسی شرایط و عوارض بپردازیم، امروز بیمه کشتی رانی، نفت و لوازم پزشکی بهداشت و درمان و حتی ارزاق استراتژیک کشور ناقص مانده و این از بی تدبیری دولت است.
کولیوند ادامه داد: خروج آمریکا از برجام ۶ ماه طول کشید و گله‌مندی ما از دولت این است که چرا در طول این مدت هیچ کارگروهی برای محاسبه ابعاد خروج آمریکا تشکیل نشد؟ این که امروز وضعیت اقتصادی ما و نقدینگی کشور با مشکل مواجه است به دلیل عدم تشکیل کارگروه و بررسی شرایط توسط دولت است.
وی با اشاره به اینکه ایران در تمام مدت به تعهدنامه برجام پایبند بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر به چهان ثابت کرده‌ایم که تمام برنامه‌های آژانس هسته‌ای، برجام و سازمان ملل متعهدانه انجام داده‌ایم، اما چرا باید باز هم تحریم جهانی متعدد بانکی و نفتی شویم؟ این چه سازمان مللی است که نمی‌تواند مقابل قلدری آمریکا بایستد؟
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اشاره به اینکه مردم ایران راه و مسیر امام حسین (ع) را در پیش گرفته‌اند و با ادامه دادن همین راه به شهادت عزتمندانه خواهند رسید و شهید می‌شوند، اظهار کرد: مردم ایران راه عزت و سربلندی را انتخاب کرده‌اند و ذلت را قبول نمی‌کنند.
کولیوند در ادامه فضای آمریکا را متفاوت‌تر از گذشته برشمرد و اظهار کرد: تصور دارم فضای آمریکا با گذشته فاصله پیدا کرده است، اگر بررسی کنیم در حال حاضر اروپا سعی دارد سیستم مجزا بانکی فعال کند، روسیه و چین هم به این نتیجه رسیده‌اند که با حذف دلار به ادامه فعالیت اقتصادی خود برسند در این میان آمریکا منزوی‌تر خواهد شد و این تفاوت فضای فعلی کشور آمریکا با گذشته است.
وی اضافه کرد: کشور های که هم پیمان ما هستند به این جمع‌بندی رسیده‌اند که آمریکا قلدر معبانه رفتار می‌کند، اما این دولت آمریکا است که باید بداند امروز دنیا مثل ۲۰ سال گذشته نیست، و کشورهای دنیا زیر بار ظلم و ستم نخواهند رفت.
نماینده مردم کرج در مجلس اضافه کرد: اگر ما بخواهیم منطقه را به هم بزنیم و تنگه هرمز را ببندیم شرایط دنیا به هم می‌ریزد ولی سعی داریم عقلانی به رفع مشکلات بپردازیم چرا که نباید کارهای احساسی و تشنجی در پیش بگیریم بله باید به سمتی برویم تا باعقل کار کنیم و الگوی حکومت سالم اسلامی را به جهانیان معرفی کنیم.
کولیوند با بیان اینکه باید با جامعه بین‌المللی کار کنیم، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب جمهوری اسلامی تا کنون نتوانستیم با رژیم صهیونیستی کنار بیاییم و آن را به رسمیت بشناسیم.
وی در رابطه با سخنرانی روحانی در سازمان ملل گفت: رئیس‌جمهور توانست منطبق با علوم فاخر ایرانی، کشور ما را به دنیا معرفی کند و بدون لجبازی با علم و منطق پاسخی داد که جهانیان بشوند و مارا به قضاوت بنشیند.
هیچ کارگروه رسمی برای کنترل نرخ ارز در کشور نیست
رئیس کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس در ادامه به نوسانات بازار ارز و دلار اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور برای کنترل دلار و ارز یک کارگروه رسمی و اقتصادی در کشور وجود ندارد از طرفی هیأت دولت و بانک مرکزی هر یک چیزی را می‌گویند و نمی‌توان مشکل را به راحتی رفع کرد.
کولیوند با بیان اینکه برای معضل اقتصادی امروز باید کم‌کاری‌های ۱۰ سال گذشته را بررسی کنیم، بیان کرد: باید جبهه های اقتصادی را با پول خود و کشورهای مقابل درست کنیم چرا که امروز با گره در اقتصاد مواجه شدیم و آن معضل و گره این است که برای واردات و سفارشات غیر ضروری ارز و کاغذ موجود در بانک‌ها از کشور خارج شده است.
وی با انتقاد بر اینکه نباید برای هر سفارشی دلار دولتی عرضه می‌شد، ادامه داد: در این برهه از زمان مصوباتی داشته‌ایم که تنها برای مواد اولیه شرکت‌های مطرح، بورسیه دانشجویان و خرید دارو از دلار دولتی استفاده می‌شود.
نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه تصویب دلار با نرخ ۴۲۰۰ دولتی مخالف بودیم اما دولت قبول نکرد، افزود: در این تصمیم‌گیری هر چند نقدینگی جمع نشد و دولت به هدف خود نرسید، اما با آثار بد و مخرب دیگری هم مواجه شدیم و آن هم عدم اعتماد مردم بود.
کولیوند ضمن برشمردن ایرادات ارز در کشور، اضافه کرد: روی خط متزلزل حرکت می‌کنیم و منفعت‌طلبی در کشور باب شده است چرا که اجازه می‌دهیم ریال کشورمان به هر ارزی تبدیل شود که البته برای جبران این تفکر نیازمند اعتماد مردم هستیم و باید مجموعه از کارها را برای جلب و اعتمادسازی ویژه انجام شود.
وی ضمن انتقاد به موازی کاری دولت، ادامه داد: به گفته رهبر معظم انقلاب کار باید در قوه مجریه باشد نباید چند صدایی در کشور وجود داشته باشد بلکه بهتر است جمعی از تصمیم‌گیری‌ها انجام شود و دولت دولت بر دستگاه‌ها نظارت داشته باشد البته ممکن است چند سال طول بکشد تا به شرایط گذشته برگردیم اما با پشتکار خواهیم توانست.
انتهای پیام/۳۳۹۳

اخبار برگزیده