تحلیل ها » تولیدی » خبر دریافتی
کد خبر : 452528
شنبه - 7 مهر 1397 - 09:01
سرمقاله فرهیختگان/

دنیا به نقاشی‌های نتانیاهو نگاه نمی‌کند

« دنیا به نقاشی‌های نتانیاهو نگاه نمی‌کند » عنوان یادداشت شفاهی در روزنامه فرهیختگان به قلم مهدی ذاکریان(کارشناس مسائل آمریکا) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

دنیا به نقاشی‌های نتانیاهو نگاه نمی‌کند

به گزارش پایگاه خبری ربیع، صحبت‌هایی که ترامپ در مجمع عمومی سازمان‌ملل مطرح کرد بیشتر به درد رقابت‌های انتخاباتی می‌خورد. افرادی که معمولا مهارت‌های دیپلماتیک، بین‌المللی و حقوقی ندارند و به ریاست‌جمهوری می‌رسند، در همان مرحله انتخاباتی خودشان باقی می‌مانند و بلوغ پیدا نمی‌کنند. معمولا این افراد پوپولیست و عوام‌گرا هستند و در ادبیات عوام‌گرایی خودشان باقی می‌مانند. جای صحبت‌هایی که ترامپ درباره تمرکز بر میهن‌گرایی ناسیونالیسم و منافع آمریکا، در سازمان‌ملل نیست. در مجمع عمومی سازمان‌ملل رهبران کشورها راهکارهای دستیابی به صلح و امنیت بین‌المللی را بررسی می‌کنند. چالش‌ گرم‌شدن زمین، تورم، مساله تجارت آزاد، بحران‌های مالی، تروریسم و… مسائل بین‌المللی هستند که رهبران کشورها معمولا درباره آن بحث می‌کنند تا با کمک و همکاری یکدیگر مسائل جهانی را حل کنند.

یکی از محورهای سخنان ترامپ مخالفت با جهانی‌شدن بود. این سخنان نشان می‌دهد او شناخت و فهم خوبی از مسائل جهانی‌شدن ندارد. ترامپ بر اعمال تعرفه بر کالاهای دیگر کشورها و مخالفت با WTO (سازمان تجارت جهانی) تاکید می‌کند. نتیجه این مخالفت با جهانی‌شدن، زیان اقتصاد بین‌المللی خواهد بود. من فکر می‌کنم ترامپ تاجری است که هنوز در بیزینس برج خودش به‌سر می‌برد.

دلیل اینکه ترامپ در مجمع عمومی سازمان‌ملل می‌گوید در این دو سالی که من رئیس‌جمهور آمریکا شده‌ام اوضاع آمریکا بهتر شده است، با هدف تاثیرگذاری بر انتخابات نوامبر است. او دید که حرف‌هایش در داخل کشور شنیده می‌شود، پس از این ظرفیت استفاده کرد، اگرچه انتظار خنده حضار را نداشت و خودش هم گفت من انتظار نداشتم.

اما این اظهارات و سیاست‌های ملی‌گرایانه ترامپ تاکنون نتیجه نداده و او حداقل در عرصه سیاسی شکست خورده است. تمام حرف‌هایی که ترامپ در عرصه سیاسی می‌زند، با مخالفت رهبران دنیا مواجه می‌شود. به‌عنوان مثال ترامپ اعلام کرده است من دیوان کیفری بین‌المللی را قبول ندارم ولی همه کشورها گفته‌اند ما دیوان را دارای صلاحیت می‌دانیم. ترامپ از پیمان آب و هوایی پاریس خارج شد ولی رهبران کشورها اعلام کردند در آینده نزدیک کنفرانس دیگری را برگزار خواهیم کرد و همچنان پایبند به توافقنامه تغییرات اقلیمی پاریس هستیم.

ترامپ جلسه شورای امنیت را هم برای همان تشکیل داد تا ایران را تحت‌الشعاع خود قرار دهد اما غیر از نطق نماینده کویت در نطق همه روسا و نمایندگان دائم و غیردائم شورای امنیت، همه از ترامپ انتقاد و اعلام کردند کاملا به برجام پایبند هستند. درباره جهانی‌شدن و ناسیونالیسم ملی متحدان آمریکا هم با او مخالفند. ترامپ حتی در شورای امنیت هم شکست خورد و این جلسه یک آبروریزی برای ترامپ و آمریکا و یک پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران و مردم بود.

درباره نمایش نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان‌ملل هم باید گفت جامعه بین‌الملل به نقاشی و کاریکاتور نگاه نمی‌کند و به آن چیزی که واقعا موجود است نگاه می‌کند. آن چیزی که وجود دارد، نیروگاه هسته‌ای «دیمونا»ی رژیم صهیونیستی و «مردخای وانونو» از دانشمندان هسته‌ای اسرائیل است که وجود سلاح هسته‌ای را افشا کرد. کارهایی که نتانیاهو در حال انجام آنهاست باعث آبروریزی بیشتر برای رژیم صهیونیستی و حقانیت ملت ایران می‌شود. در رسانه‌های اجتماعی همانند فیسبوک، خود یهودیان عکس نتانیاهو را گذاشته‌اند و او را مسخره می‌کنند. درباره ایران، نتانیاهو همواره ادعا کرده و هیچ‌کدام از ادعاهایش هم درست نبوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۲ گزارش ایران را متعهد به تعهدات برجامی معرفی کرده است. حتی در گزارش‌های پیش از برجام آژانس به‌هیچ‌عنوان بیان نکرد که ایران دسترسی یا تلاش برای فعالیت‌های غیر صلح‌آمیز دارد.