اقتصادی » پیشخوان » نجمه کریمیان » یادداشت میهمان
کد خبر : 1017279
دوشنبه - 26 اردیبهشت 1401 - 16:49

دغدغه مسکن و آرزوی خانه دارشدن

مسکن حق مهم و اساسی هر فرد و خانواده ای محسوب میشود و در سال های اخیر دغدغه بسیاری از جمله افرادی که فاقد مسکن هستند شده است.با توجه به افزایش تورم در این بخش کمتر کسی می تواند از عهده هزینه های خرید مسکن حتی به غیر از کلانشهرها برآید و خانه دار شدن تبدیل به آرزو دست نیافتنی شده است.این در حالی است که تا چند سال قبل تا حدودی میشد به این آرزو رسید.پس انداز خانواده و وام مسکن هم دردی را دوا نکرده است.

دغدغه مسکن و آرزوی خانه دارشدن

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مسکن حق مهم و اساسی هر فرد و خانواده ای محسوب میشود و در سال های اخیر دغدغه بسیاری از جمله افرادی که فاقد مسکن هستند شده است.با توجه به افزایش تورم در این بخش کمتر کسی می تواند از عهده هزینه های خرید مسکن حتی به غیر از کلانشهرها برآید و خانه دار شدن تبدیل به آرزو دست نیافتنی شده است.این در حالی است که تا چند سال قبل تا حدودی میشد به این آرزو رسید.پس انداز خانواده و وام مسکن هم دردی را دوا نکرده است.

مطابق آمار بانک مرکزی، خانوارهای کشور، ۳۴ درصد (بیش از یک سوم) از درآمدهای خود را صرف هزینه‌های مسکن می‌کنند.

عوامل متعددی در رشد قیمت مسکن دخیل هستند که یکی از این عوامل،افزایش نرخ زمین است که در نتیجه رشد تورم است.افزایش قیمت دلار نیز در رشد مسکن موثر است.

از دیگر عوامل تشدید کننده نرخ مسکن افزایش دستمزد کارگران و همچنین افزایش نرخ نهاده های تولید مسکن از جمله سیمان،گچ،میلگرد ،آهن آلات و غیره است.

آنچه که در این میان قابل اهمیت است ارتباط زنجیره وار این عوامل در کاهش و یا افزایش نرخ مسکن است که اگر بتوانیم رشد آنها را کنترل کنیم قطعا قیمت مسکن به شکل معقولی درمی آید.

ولی متاسفانه طی سال های اخیر رشد قیمت نهاده های مسکن باعث شده که برخلاف افزایش تقاضا، عرضه مسکن کاهش پیدا کند و با رشد قیمت مسکن روبرو شویم.

همچنین به دنبال هرج و مرج در این حوزه پای دلالان نیز برای سوداگری در نرخ مسکن بیشتر از قبل باز شده است و به راحتی در قیمت گذاری مسکن دخیل هستند و صاحب سودهای کلانی می شوند.

در حوزه اجاره مسکن هم رشد اجاره بها موشک وار افزایش پیدا کرده و حتی با حمایت های صورت گرفته از جمله وام ودیعه مسکن نیز این بازار کنترل نشده است.

حال با توجه به اینکه ساخت مسکن پروسه ای زمان بر است و با افزایش دستمزد کارگران و همچنین رشد قیمت نهاده های مسکن مواجه هستیم در سال جاری بعید به نظر می رسد که چشم انداز خوبی در حوزه ساخت مسکن متصور شد.در بحث ساخت مسکن ملی نیز این قضیه صدق می کند زیرا ساخت و تحویل مسکن به متقاضیان نیاز به زمان زیادی دارد.

نجمه کریمیان