سینما، تئاتر و تلویزیون » هنر
کد خبر : 520349
دوشنبه - 21 آبان 1397 - 21:11
نمایش مبتذل یا تئاتر خانواده

دغدغه تأمین معیشت، گروه‌ها را به تولید تئاتر مبتذل سوق می‌دهد

مدیرعامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی گفت: تأمین معیشت و تعالی تولید، خود به خود مانع از تولید آثار مبتذلی خواهد شد که برای تأمین هزینه‌های خود به هر مستمسک غیر اخلاقی و نابهنجار دست دراز کنند.

دغدغه تأمین معیشت، گروه‌ها را به تولید تئاتر مبتذل سوق می‌دهد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، مدت‌هاست که موضوع ضرورت نظارت دقیق، قانونمند و همه‌جانبه بر تئاتر برای دستیابی به تئاتر سالم در عرصه این هنر نمایشی مطرح می‌شود و دغدغه تئاتردوستان و کارشناسان تئاتر شده است. دستیابی به چنین هدفی در راستای جلوگیری از بروز ابتذال و رفتارهای سطحی و غیراخلاقی در تئاتر و تماشای آن برای تمام اعضای خانواده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

ارمغان بهداروند مدیر عامل پیشین انجمن هنرهای نمایشی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: هنر همواره خود را ملزم به تکریم باورهای عمومی و رعایت آداب اجتماعی دانسته است و تئاتر به مثابه یکی از شاخه‌های کهن هنر که از آن با عنوان مقوّم فرهنگ یاد می‌شود، پیوسته منتقد نابهنجاری‌های اجتماعی و رویکردهای غیر انسانی بوده است.

وی در بحث از ضرورت نظارت در عرصه تئاتر گفت: فرآیند نظارت رویکردی آگاهانه و بر اساس تخصص‌های هنری و علوم اجتماعی است، مولفه ‌شکلی و محتوایی آثاری را که خواسته یا ناخواسته با تعابیر مطلوب اجتماعی منطبق نیستند، کشف می‌کند و در روندی قابل گفت‌وگو، خواستار اصلاح امر می‌شود.

بهداروند در این زمینه تأکید کرد: این روند در شرایطی می‌تواند مورد توافق طرفین قرار گیرد که قانون‌گذار، نظام نظارتی را با دربرگیری همه ضرورت‌های زمانی و مکانی، ظرفیت‌های اجتماعی، روزآمدی قوانین، بهره‌مندی از متخصصان هنر، علوم اجتماعی و اعتماد بخشی به جامعه تئاتری تدوین و ابلاغ کند.

وی با تأکید بر توجه به اینکه این فرآیند باید با در نظر گرفتن حقوق هنرمند، ضرورت‌های مخاطبان به ویژه خانواده‌ها برای دستیابی به تئاتر خانوادگی به جای تئاتر مبتذل در نظر گرفته شود، گفت: آن چه که در این فرآیند همواره از آن به عنوان آسیب می‌توان یاد کرد خلا گفت‌وگو و مواجهه طرفین است.

این نمایشنامه نویس اظهار داشت: قطعا تعامل مسئولانه و تعهدپذیری و توجه بخشی به نتیجه می‌تواند در تقویت این چرخه، موثر واقع شود.

بهداروند اظهار داشت: آن چه که می تواند فرآیند نظارت و چرخه تولید را به هم نزدیک‌تر کند، حمایت از تولید آثاری است که بر اساس متون متعارف و نگره‌هایی است که تقویت ساختار اجتماعی و تربیتی را مد نظر دارند‌.

وی در پایان اظهار داشت: تأمین معیشت و تعالی تولید خود به خود مانع از تولید آثار مبتذلی خواهد شد که برای تأمین هزینه‌های خود به هر مستمسک غیر اخلاقی و نابهنجار که خطوط قرمز اجتماعی را پشت سر می‌گذارد دست دراز کنند.

انتهای پیام/