به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  باشگاه خبرنگاران/ سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه، استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره خوراکی‌هایی که موجب کم شدن حافظه می‌شود، اظهار کرد: نمک، شکر و چربی‌های اشباع ۳ دشمن حافظه هستند که اگر از برنامه غذایی ما حذف شوند به بهبود و تقویت حافظه کمکی خواهند کرد.
وی افزود: مصرف فست فودها، مواد غذایی سرخ شده، نوشابه، قند، شکر، مربا، پولکی و آب نبات در مقادیر زیاد باعث کم شدن حافظه می‌شود.

نقش اسیدفولیک در تقویت حافظه
صفوی گفت: تغذیه نقش اساسی در عملکرد مغز دارد؛ بنابراین اگر در برنامه غذایی‌تان مواد موثر در کارایی بهتر مغز گنجانده شود، فرد حافظه‌ای بهتر خواهد داشت؛ یکی از این مواد اسید فولیک است، تحقیقات ثابت کرده است کاهش اسید فولیک، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ در خون باعث ایجاد مشکل در بدن شده و سطح ادراک فرد را پایین می‌آورد؛ همچنین در سالمندان با اشکال در یادگیری، تمرکز و حواس به وجود می‌آید.

این متخصص تغذیه بیان کرد: ویتامین B۱۲ ویتامینی است که برای نگهداری سلول‌های عصبی ضروری است و رفتار و حافظه را با ویتامین‌های گروه B می‌توان بهبود بخشید، بنابراین کمبود ویتامین B در غذا سطح ادراک را پایین می‌آورد.

با ویتامین E از پیشرفت آلزایمر پیشگیری کنید
وی اظهار کرد: ویتامین E مغز را از آسیب‌های مربوطه حفظ کرده، از پیشرفت آلزایمر پیشگیری می‌کند و در تقویت حافظه بسیار موثر است.
صفوی بیان کرد: کولین ماده دیگری است که به طور طبیعی در غذا‌های چرب وجود داشته و باعث تقویت حافظه می‌شود؛ تحقیقات ثابت کرده است اگر مادر در دوران بارداری در رژیم غذایی خود از کولین استفاده کند قدرت حافظه جنین در حال رشد برای مراحل بعدی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین کولین به صورت مستقیم بر روی پیام‌های عصبی موثر است.

ماهی؛ غذای تقویت مغز
وی اظهار کرد: روغن ماهی یکی دیگر از مواد مفید برای تقویت حافظه است به همین دلیل ماهی را غذای مغز می‌گویند. ماهی برای کاهش التهابات مغزی و محافظت از مغز بسیار مفید است؛ DHA و اسید آراشیدونیک ۲ ماده مغذی ماهی هستند که برای تقویت حافظه اثربخش و مفید خواهند بود.
صفوی افزود: به‌طورطبیع مصرف میوه و سبزی تازه، همچنین تخم مرغ که ماده‌ای موثر برای رشد و عملکرد مغز است در تقویت حافظه بسیار مفید خوهد بود؛ همچنین در میان میوه‌ها، توت فرنگی بیشترین اثر را در تقویت حافظه و یادگیری دارد.

این متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود برای تقویت حافظه از این مواد استفاده شود تا بدن نسبت به آن کمبودی نداشته باشد و حافظه کم نشود.