اصفهان » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1025890
چهارشنبه - 26 بهمن 1401 - 16:57
در گفتگو با ربیع عنوان شد:

دست رحمت آسمان بر سر اصفهان تا اواسط اسفندماه گسترده خواهد بود/ ۱۵۵ روستا درمحاصره

فصل زیبای زمستان در روزهای اخیر با بارش هایی از جنس برف و باران در آسمان نصف جهان به گونه ای خود نمایی کرد که مردم این استان را از بارش نزولات و رحمت الهی صد چندان خوشحال نمود؛ ولی در این میان شهرستان های بسیاری در استان اصفهان به دلیل این حجم از بارش ها دچار مشکلاتی شدند که بعضا این نوع بارش ها برای مسئولان و مردم هم غافلگیری ایجاد کرده وسبب گردیده بود که در برخی از نقاط پیش بینی های لازم برای فراهم کردن امکانات نشود و بعضا با بارش هایی که رخ داد با کمک دیگر شهر ها برخی محورهای برف گیر بتوانند راهی برای عبور و مروربگشایند.

دست رحمت آسمان بر سر اصفهان تا اواسط اسفندماه گسترده خواهد بود/ ۱۵۵ روستا درمحاصره

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، فصل زیبای زمستان در روزهای اخیر با بارش هایی از جنس برف و باران در آسمان نصف جهان به گونه ای خود نمایی کرد که مردم این استان را از بارش نزولات و رحمت الهی صد چندان خوشحال نمود؛ ولی در این میان شهرستان های بسیاری در استان اصفهان به دلیل این حجم از بارش ها دچار مشکلاتی شدند که بعضا این نوع بارش ها برای مسئولان و مردم هم غافلگیری ایجاد کرده وسبب گردیده بود که در برخی از نقاط پیش بینی های لازم برای فراهم کردن امکانات نشود و بعضا با بارش هایی که رخ داد با کمک دیگر شهر ها برخی محورهای برف گیر بتوانند راهی برای عبور و مروربگشایند.اما با بازشدن چتر رحمت الهی در استان اصفهان درشهرستان سمیرم شاهد ۹۰ میلی متر بارش درکلانشهر اصفهان با ۴۸ میلی متربارش ودر شهرستان خوانسارشاهد ۳۵ میلی متر بارش برف رکورد های اول تا سومی وبی سابقه بارش را در طی ۴۸ ساعت در بهمن ماه سال جاری به خود اختصاص دادند.

 بنا به اعلام‌ مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی اصفهان، سامانه بارشی که تا اوایل (پنجشنبه) برروی استان اصفهان فعال است در بیشتر مناطق به صورت ابری همراه با بارش باران و برف، گاهی وزش باد به نسبت شدید تا شدید (به ویژه در نیمه جنوبی استان) خواهد بود که کاهش دمای پنج تا ۱۰ درجه سانتی‌گرادی و هوای مه آلود و وزش باد شدید به ویژه در شرق استان اصفهان از دیگرپیشامد های آن است.گفته می شود  این سامانه بارشی آخر هفته از سمت غرب و جنوب استان خارج خواهد شد.

اما بارش نزولات آسمانی درهریک ازشهرهای استان مشکلاتی را پدید آورد که شاخص ترین آن در کلان شهر اصفهان با ثبت حدود ۹۰۰ تصادف رقم خورد ،همچنین آب گرفتگی معابردرمحلات مختلف مشکلاتی را برای مردم بوجود آورد که با ورود نیرو های خدمات شهرداری این مشکلات تا حدودی مرتفع شد.

در فریدونشهر نیزکه ارتفاع برف به۲ متررسید برای بازگشایی معابر حدود ۴۰۰ تُن برف از خیابان‌ها و معابر فریدونشهر به خارج شهر منتقل شد که در این زمینه بازهم مشکلات زیادی وجود دارد که همت همه مسئولان را برای امدادرسانی به این نقاط می طلبد.

  به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان عملیات برف روبی و بازگشایی هزار و ۲۰۰ کیلومتر از راه های استان در پی بارش سنگین برف اخیرانجام شده است  وبه ۸۶۰ خودرو گرفتار در برف با ۳۰۰ سرنشین امدادرسانی شد.

همچنین در این میان پلیس راه رانندگان را از تردد در جاده‌های غرب و جنوب استان اصفهان برحذر داشت چرا که در طول ۲۴ ساعت ۲۶ فقره تصادف خسارتی و ۱۱ فقره تصادف جرحی با ۱۳ مجروح در جاده‌های استان اصفهان رخ داد.

 مردم شهرستان های درگیر بحران نباید احساس بی پناهی کنند

در همین پیوند،استاندار اصفهاندر گفتگو با خبرنگار ربیع  درباره بارش های شدید برف و باران در استان و نحوه مدیریت چالش ها در این حوزه گفت: استان اصفهان تا پایان زمان بارش ها آماده باش کامل خواهد بود و بایستی همه امکانات و بضاعت های موجود را به میدان بیاید تا مردم شهرستان های درگیر بحران احساس بی پناهی نکنند.

سیدرضا مرتضوی، با اشاره به اینکه مسیر زمینی ۱۵۵ روستا در این استان در پی بارش‌های اخیر مسدود شده است افزود: ارتباط مخابراتی برخی مناطق نیز دیروز قطع شده و برخی هم امروز قطع شده است. تمام نهادها و دستگاه‌های مربوطه تا ۴۸ ساعت آینده برای رفع مشکلات به ویژه در مناطق روستایی استان اصفهان در آماده باش کامل قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه اصفهان نباید در چنین شرایطی و با یک بارندگی دچار مشکل شود، این درست که ممکن است همه جا این مشکلات باشد اما ما نباید اجازه دهیم چنین اتفاقاتی رخ دهد افزود: امید مردم به ماست، تا ۲۴ ساعت آینده بخش خصوصی و دولتی مکلفند تمام امکانات خودشان را در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار دهند و هر نهادی همکاری نکرد، حتما با او برخورد می‌کنیم.

صنایع تجهیزات خود را برای بازگشایی راه ها اختصاص دهند

مرتضوی با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی  بارش‌های گسترده ای را تا اواسط اسفند در استان شاهد خواهیم بود گفت: لازم است که صنایع برای رفع آبگرفتگی و انسداد راه‌ها، مکانات و تجهیزات خود را در اختیار فرمانداران شهرستان‌ها قرار دهند. همچنین برخی از مناطق استان بیش از دو هفته است که درمحاصره برف قرار دارند پیگیر هستیم که مجوز به مجموعه ارتش جمهوری اسلامی داده شود تا بتوان از امکانات آن ها هم استفاده شود.

شرایط جوی کنونی آزمونی برای مدیران و مسئولان است

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه شرایط جوی کنونی آزمونی برای مدیران و مسئولان است تاکید کرد: امیدواریم به واسطه بارش های اخیر در سال آینده شاهد شرایط مطلوب تری در حوزه های کشاورزی، دامی و محیط زیست استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم مردم به خاطر ترافیک در شرایط نامناسب عبور و مرور قرار بگیرند و هر چه زودتر بایستی گره های ترافیکی استان باز شود افزود: قریب به ۳۵۰ گروه جهادی و مردمی در مناطق غربی و جنوبی استان فعال هستند ولی باید این تلاش ها چند برابر شود تا مردم استان با مشکلات حادی مواجه نشوند. نارسایی های موجود استان به سطح ملی بازتاب شده است تا شهرستان هایی که درگیر مشکلات هستند احساس بی پناهی نکنند. هچنین باید گلوگاه های سطح شهراصفهان نیز شناسایی و سریعاً نسبت به رفع آنها اقدام شود. برازنده اصفهان نیست که مردم با مشکلاتی این چنینی دست و پنجه نرم کنند.

استاندار اضافه کرد: آبگرفتگی هایی در سطح شهر اصفهان که ممکن است به آسیب رسانی به منازل منجر شود نیازمند رفع مشکل در گلوگاه هاست باید مشکل از بالادست حل بشود تا آب سراریز نشود.

زهرا نصیری