شهردار اصفهان در گفت‌وگو با ربیع در تشریح فعالیت‌های یک‌ساله مدیریت شهری:

در ۱۲ ماه گذشته ۱۰ مجموعه فرهنگی به شهر اصفهان اضافه شد/میز فرهنگ محل تولد پروژه‌های شاخص فرهنگی است؛ شهرداری برای برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی حساس است

اگر بخواهیم در چرخه تحول شهرها در اوج قرار گیریم، باید به سمت شهرهای فرهنگی برویم، اصفهان این استعداد را دارد. زیرا سه دوره تمدن‌سازی و پایتختی را تجربه کرده است و مشاهیر بزرگ و مردم فرهنگی آن نشان از صبغه فرهنگی دارد.

در ۱۲ ماه گذشته ۱۰ مجموعه فرهنگی به شهر اصفهان اضافه شد/میز فرهنگ محل تولد پروژه‌های شاخص فرهنگی است؛ شهرداری برای برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی حساس است

زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اگر بخواهیم در چرخه تحول شهرها در اوج قرار گیریم، باید به سمت شهرهای فرهنگی برویم، اصفهان این استعداد را دارد. زیرا سه دوره تمدن‌سازی و پایتختی را تجربه کرده است و مشاهیر بزرگ و مردم فرهنگی آن نشان از صبغه فرهنگی دارد.

شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ربیع در تشریح اقدامات و خدمات فرهنگی انجام شده در طول یک‌سال گذشته مدیریت شهری، سرفصل گفتگو را به این سمت برد که با تشکیل میز فرهنگ در شهرها از موازی‌کاری در امور فرهنگی جلوگیری می‌شود و میز فرهنگ به‌عنوان اتاق فکر، محل اجماع عناصر فرهنگی در شهرداری است که به ایده پردازی و سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ می‌پردازد و با ایجاد همگرایی، محل تولد ایده‌ها و پروژه‌های شاخص فرهنگی است.

علی قاسم‌زاده، تصریح کرد: اقدامات در شهرداری بخش‌های مختلفی همچون معاونت فرهنگی و خدمات شهری چاشنی فرهنگی دارد و میز فرهنگ به‌عنوان اتاق فکر، محل اجماع عناصر فرهنگی در شهرداری است که به ایده‌پردازی و سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ می‌پردازد و با ایجاد همگرایی، محل تولد ایده‌ها و پروژه‌های شاخص فرهنگی است.

میز فرهنگ برای جلوگیری از موازی‌کاری شکل گرفته است

وی با بیان اینکه میز فرهنگ با هدف جلوگیری از موازی‌کاری در امور فرهنگی، سیاست‌گذاری و ارائه ایده شکل گرفت تا به همگرایی در حوزه فرهنگ برسیم، ادامه داد: با توجه به اینکه اتفاقات فرهنگی خوبی در مرحله ایده داریم، گزارشی از آن ارائه نمی‌کنم تا زمانی که عملیاتی شود.

قاسم زاده، البته به این موضوع اشاره داشت که شهرداری به هر اقدامی که مردم بتوانند در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام دهند، ورود نمی‌کند، شهرداری به‌عنوان تسهیل‌گر و شتاب‌دهنده امور در کنار مردم قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته، ۱۰ مجموعه فرهنگی همچون کتابخانه و فرهنگسرا به ۴۰۰ مجموعه موجود اضافه شده است که بخش بیشتر آن زمین‌های ورزشی بوده است. ورزشگاه بهشت نیز یکی دیگر از این مجموعه‌هاست که با داشتن رشته‌های ورزشی متنوع برای مردم افتتاح شد و تا پایان سال نیز، یک پروژه مرتبط را مورد بهره‌برداری قرار خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان در یک سال گذشته سه هزار برنامه مشارکتی در محلات مختلف شهر برگزار کرده است، گفت: در اعیاد و جشن‌های مختلف همچون عید سعید غدیر خم، مجری و ایده‌پرداز مردم بودند و شهرداری در انجام امور کمک کرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ پایگاه فرهنگی‌ورزشی شامل ورزشگاه، کتابخانه، فرهنگسرا، خانه فرهنگ، موزه و پایگاه‌های تفریحی در دو شیفت در سطح شهر به شهروندان خدمت ارائه می‌کنند، افزود: روزانه هزاران نفر از این مجموعه‌ها استفاده و خدمات فرهنگی دریافت می‌کنند که این خدمات را ازنظر کیفی متناسب با ذائقه‌های مردم تنوع می‌بخشیم.

 شهرداری برای برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی حساس است

وی با تاکید بر اینکه آیین‌های ملی و مذهبی نخ تسبیح جامعه است که مردم را کنارهم قرار می‌دهد، افزود: شهرداری درخصوص برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی حساس است ما وظیفه داریم آیین‌های ملی و مذهبی را درشهر پررنگ کنیم، عید نوروز، شب یلدا به‌عنوان آیین ملی و بزرگداشت ایام محرم و صفر به‌عنوان آیین‌های ملی و مذهبی در یک سال گذشته با حمایت شهرداری و مشارکت مردم به نحو قابل توجهی برگزار شده است. «روز اصفهان» نیز یک آیین شهری مهم است که مردم باید کمک کنند تا این روز را ملی و فراگیر کنیم.

قاسم‌زاده با اشاره به جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان افزود: در این ماه تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و بنیاد سینمایی فارابی منعقد شد و به توافق رسیدیم تا همچنان اصفهان میزبان جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان باشد و کودکان شهر برای این رخداد فرهنگی و هنری آماده شوند.

ایجاد فضای جدید تفریحی در شهر

وی با اشاره به تعطیلی مراکز تفریحی در شهر و فعالیت تله‌کابین صفه، تله‌سیژ ناژوان و شهر رویاها در شرایط کرونایی، گفت: پس از یک سال تعطیلی این مراکز، نخستین اقدام به‌روزرسانی و استانداردسازی تجهیزات و امکانات آنها بود که انجام شد و در این راستا، ۱۷ هزار قطعه در تله‌کابین صفه، ۱۱ هزار قطعه در تله‌سیژ ناژوان و پنج هزار قطعه در وسایل بازی شهر رویاها تعویض شد تا امنیت و ایمنی برقرار شود.

شهردار اصفهان گفت: شهروندان علاقه زیادی به تفریح و محیط شاد دارند. لذا در بودجه ۱۴۰۲، اعتبار لازم را برای ایجاد فضای جدید تفریحی در شهر پیش‌بینی کردیم.

احداث سرپناه برای کارتن‌خواب‌ها

قاسم‌زاده با اشاره به بعضی آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: ما هم از بعضی پدیده‌های اجتماعی رنج می‌بریم؛ اما قانون رفع آن را بر عهده شهرداری نگذاشته است، درباره پدیده کارتن‌خوابی و کودکان کار کاری که برای کارتن‌خواب‌ها بر عهده شهرداری گذاشته شد، فراهم کردن مکان و سرپناه برای آن‌ها بود که شهرداری با ۴۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، این سرپناه را که از گذشته احداث آن آغاز شده بود، تکمیل کرد و به‌زودی با تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده است، به دستگاه بهره‌بردار تقدیم می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد کودکان کار از اتباع خارجی هستند؛ اما شهرداری و دیگر دستگاه‌ها همچون بهزیستی، سپاه و بسیج آماده‌اند آن بخش از کودکان کار که نیازمند حمایت واقعی هستند را تحت حمایت اقتصادی و تحصیلی قرار دهند. بنابراین از شهروندان درخواست می‌کنم در سطح شهر به کودکان کار کمک نکنند تا دستگاه‌های حمایتی و سمن‌ها از آنها پشتیبانی کنند.

کمک ویژه شهرداری به سمن‌ها

قاسم‌زاده با اشاره به طرح و کارت منزلت گفت: در شهر به بخشی از مردم همچون زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، سالمندان، مادران بیش از دو فرزند، جانبازان، بیماران خاص و معلولان، تسهیلاتی در قالب کارت منزلت ارائه می‌شود و آنها می‌توانند به‌صورت رایگان یا با تخفیف از مراکز فرهنگی و گردشگری و حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: شهرداری در این مدت از ۱۹۰۰ تشکل و سمن در زمینه‌های مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی و ۴۰۰ مسجد در شهر حمایت کرده است؛ لذا اگر سرمایه‌گذاران در نقاطی که به مسجد نیاز باشد، وارد عمل شوند، در کنار آنها قرار می‌گیریم و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم.

زهرا نصیری