اجتماعی » تولیدی » حوادث » دامون رشیدزاده » روزنامه سراسری کیمیای وطن
کد خبر : 876741
شنبه - 18 آبان 1398 - 08:00
آخرین اخبار از زلزله میانه

در میان آوارها

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲.۱۷ دقیقه بامداد روز جمعه، حوالی شهر “تَرک” در شهرستان میانه را لرزاند.

در میان آوارها

به گزارش پایگاه خبری ربیع، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲.۱۷ دقیقه بامداد روز جمعه، حوالی شهر “تَرک” در شهرستان میانه را لرزاند.

بر اثر این زلزله متاسفانه، ۵ نفر در روستای ورنکش بخش ترکمنچای و یک نفر در روستای ورزقان بخش ترک شهرستان میانه جان خود را از دست داده‌اند. طبق اعلام مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی احتمال افزایش جان‌باختگان این حادثه وجود دارد.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از مصدومیت ۳۴۸ نفر در پی زمین‌لرزه آذربایجان شرقی خبر داد. جتبی خالدی، درباره آخرین وضعیت مصدومین زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در استان آذربایجان شرقی، گفت: طبق آخرین آمار ۳۴۸ مصدوم از مناطق مختلف استان به مراکز درمانی مراجعه کردند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پی وقوع زلزله در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان در جریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در این تماس تلفنی در خصوص امدادرسانی مؤثر و سریع به مناطق زلزله‌زده و آسیب‌دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان دستورات لازم را صادر و بر آماده‌سازی همه امکانات از سوی دستگاه‌های مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه‌دیدگان و مصدومان تأکید کرد.

همچنین، پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی هم گزارشی از آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده استان و خسارات و تلفات ناشی از آن را به رئیس‌جمهور گزارش کرد و با تأکید بر اینکه تمام امکانات ستاد مدیریت بحران استان برای امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده بسیج شده است، از آغاز اسکان اضطراری زلزله‌زدگان خبر داد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد: از بامداد روز جمعه ۳۰ تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مشغول امداد رسانی به هم‌وطنان هستند.

مرتضی سلیمی در این باره گفت: در پی زلزله ۵.۹ ریشتری در در آذربایجان شرقی، ۳۰ تیم عملیاتی در منطقه مشغول امدادرسانی هستند. دو بالگرد در منطقه آماده به کار هستند تا ارزیابی بیشتری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۵ روستا ارزیابی شده است، ادامه داد: ۷ روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با ۳۰ واحد تخریبی گزارش شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی ۷۲ ساعته به منطقه اعزام شده و با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود. وی افزود: دراین زمین لرزه، ۶ شهر و ۱۴۵ روستا تحت تأثیر بوده‌اند. زلزله ۵.۹ ریشتری تاکنون ۴۰ پس لرزه داشته که بزرگترین آن ۴.۸ ریشتر بوده است. غیر از ورنکش، آسیب‌دیدگی‌ها در بقیه مناطق ترک‌خوردگی سقف و دیوارها بوده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از بازگشایی محورهای مواصلاتی در مناطق زلزله خبر داد و گفت: گروه‌های ارزیاب راهداری به منطقه اعزام شدند.

کاظم تیمورزاده درباره آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی استان در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: در محور بستان‌آباد ریزش کوه گزارش شد که بلافاصله نیروهای راهداری نسبت به بازگشایی محورهای مسدودی اقدام کردند. وی با بیان اینکه گروه‌های ارزیاب راهداری به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند، افزود: در حال حاضر تمام محورهای مواصلاتی استان باز است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی از اعزام تجهیزات مکانیکی به روستای ورمکش خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای راهداری در آماده‌باش کامل قرار دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، از تأمین خون مورد نیاز مصدومان و مجروحان زلزله بامداد جمعه در استان آذربایجان شرقی خبر داد. بشیر حاجی بیگی گفت: با توجه به فعالیت شبکه خون رسانی کشور، خون مورد نیاز مناطق زلزله زده تأمین شده است. وی با اشاره به تأمین خون مورد نیاز مناطق زلزله زده از استان‌های آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل، افزود: خون مورد نیاز مناطق زلزله زده از این استان‌ها تأمین می‌شود.

حاجی بیگی همچنین از فعالیت مراکز جامع انتقال خون در استان تهران در روز جمعه خبر داد و گفت: اداره کل انتقال خون تبریز نیز پذیرای هموطنان برای اهدای خون است.

این زلزله ۵.۹ ریشتری در استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و زنجان نیز احساس شد.