اقتصادی » بازار و بورس » تولیدی » دامون رشیدزاده » صنعت و تجارت
کد خبر : 909698
سه شنبه - 3 دی 1398 - 17:20

درخواست پیامک رمز دوم پویا چیست و چگونه فعال می‌شود؟

سامانه‌ی هدایت رمز یکبار مصرف (هریم)، از سوی بانک مرکزی ارائه شده و به کاربران اجازه می‌دهد با زدن یک دکمه در صفحه‌ی پرداخت، رمز دوم پویا را به‌وسیله‌ی پیامک دریافت کنند.

درخواست پیامک رمز دوم پویا چیست و چگونه فعال می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، سامانه‌ی هدایت رمز یکبار مصرف (هریم)، از سوی بانک مرکزی ارائه شده و به کاربران اجازه می‌دهد با زدن یک دکمه در صفحه‌ی پرداخت، رمز دوم پویا را به‌وسیله‌ی پیامک دریافت کنند.

همان‌طور که می‌دانید، انجام تراکنش‌های غیرحضوری مانند پرداخت قبض، خرید شارژ، خرید اینترنتی، انتقال وجه و… از طریق درگاه‌های پرداخت اینترنتی یا تلفنی، اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌های مبتنی بر کدهای USSD و برنامه‌های اینترنت‌بانک، تلفن‌بانک، همراه‌بانک و… به رمز دوم بانکی نیاز دارند. تا پیش از دستور بانک مرکزی مبنی بر پویا شدن رمز دوم، کاربران می‌توانستند برای انجام کلیه‌ی تراکنش‌های غیرحضوری از رمز دوم ایستا استفاده کنند؛ اما طبق دستور بانک مرکزی که با هدف ارتقای امنیت و کاهش احتمال سوءاستفاده از کارت‌های بانکی یا فیشینگ صادر شده است، مشتری‌ها برای انجام کلیه‌ی تراکنش‌های غیرحضوری که پیش‌تر ذکر شد باید رمز دوم پویا دریافت کنند. به همین منظور کلیه‌ی بانک‌های کشور اپلیکیشن مخصوصی را ارائه داده‌اند که کاربران بتوانند با نصب و فعال‌سازی آن روی گوشی‌های خود رمز دوم پویا را برای هر عملیات دریافت کنند. اما از آنجایی که بسیاری از مشتری‌های بانکی از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند یا بنابه هر دلیلی نمی‌توانند از اپلیکیشن‌های رمزساز بانک‌ها استفاده کنند، بانک مرکزی امکان دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک را نیز از طریق سامانه‌ی هریم برای کاربران فراهم کرده است. سامانه‌ی هدایت رمز یک‌بار مصرف که به اختصار «هریم» نامیده می‌شود، سامانه‌ای است که امکان دریافت رمز پویا از طریق پیامک را برای کاربران فراهم می‌کند. این سامانه از ۱۵ دی‌ماه سال جاری آغاز به کار می‌کند و کلیه‌ی بانک‌ها فرصت دارند تا آخر دی‌ماه سال جاری به این سامانه متصل شوند. شنیده‌ها حاکی از این است که از ۱۵ دی‌ماه رمز دوم پیامکی با یک بانک آغاز می‌شود و تا آخر دی‌ماه تمام بانک‌ها به این سامانه متصل خواهند شد. با اجرایی شدن این طرح، «دکمه‌ی درخواست رمز پویا» به صفحات پرداخت افزوده می‌شود و کاربران با زدن روی این دکمه، پیامکی از سرشماره‌ی بانک روی تلفن همراه خود دریافت می‌کنند که حاوی رمز دوم پویا است. همچنین گفته می‌شود، مدت اعتبار رمز دوم که به‌صورت پیامک ارسال می‌شود ۱۲۰ ثانیه خواهد بود. در صورتی‌که از فعال بودن رمز پویا برای کارت بانکی خود اطمینان حاصل کرده باشید، می‌توانید از سامانه‌ی هریم رمز پویای خود را دریافت کنید. در این روش کافی است هنگام انجام هر تراکنش کارتی اعم از خرید، پرداخت قبض، انتقال وجه و… که نیاز به ورود رمز دوم کارت دارد، دکمه‌ی «دریافت رمز» در سامانه‌ای که قصد انجام عملیات خرید دارید را انتخاب کنید؛ با زدن این دکمه پیامی از طریق سر شماره‌ی بانک شما برای تلفن همراه‌تان ارسال می‌شود. پس از دریافت رمز می‌توانید با وارد کردن آن، عملیات بانکی یا پرداخت خود را انجام دهید.