مهدی منتجب با بیان اینکه شیوه نامه سفارش و توزیع کتب درسی از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود، اظهار داشت: ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دوره‌های آموزش ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم وکتاب‌های درسی تکمیلی دوره اول متوسطه ویژه دانش آموزان استعدادهای درخشان و نیز کتاب‌های درسی دانش آموزان استثنایی از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی آغاز شده است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان میان پایه از ۲۸ فروردین تا ۲۱ خردادماه و دانش‌آموزان ورودی در پایه‌های اول دبستان، هفتم متوسطه اول و دهم متوسطه دوم از پنج تیرماه تا پایان روز ۱۱ شهریور می‌توانند برای ثبت سفارش خود به آدرس سایت http://irtextbook.ir که به صورت انفرادی فعال است، مراجعه و سفارش خود را ثبت کنند.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه شیوه نامه سفارش و توزیع کتب درسی از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: ثبت سفارش کتب درسی از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی در راستای توسعه دولت الکترونیک و به منظور تسهیل دسترسی دانش آموزان به کتاب‌های درسی و نظارت نظام‌مند بر فرآیند توزیع مواد آموزشی است.

منتجب با بیان اینکه ساماندهی مراحل ثبت سفارش با ساز و کار مناسب‌تر، باعث توزیع و تحویل به موقع کتاب به دانش‌آموزان خواهد شد، تصریح کرد: در همین راستا شرایطی فراهم شده تا مدیران مدارس بتوانند از طریق سامانه سیدا و نیز از طریق شبکه آموزشی شاد برای دانش آموزان خود به صورت گروهی ثبت سفارش کنند و روند توزیع کتب درسی را سرعت بخشند.

وی با اشاره به توزیع ۲۵۰۰ تُن کتاب درسی در سطح مناطق و نواحی آموزش پرورش استان گفت: اگر ثبت سفارش کتاب‌ها توسط دانش آموزان به موقع انجام شود، باعث تسریع در روند توزیع می‌شود و از کسری کتاب در سال تحصیلی جدید جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: با توجه به اینکه مبنای ثبت سفارش کتاب قبولی دانش آموزان است و برخی از دانش آموزان به دلیل مردودی، تغییر رشته و یا تغییر محل تحصیلی نیاز به اصلاح سفارش دارند، سامانه امکان اصلاح سفارش کتاب را از ۱۲ تیر تا ۳۱ شهریورماه سال جاری فراهم خواهد کرد.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه بهای کتاب‌ها بر مبنای بهای پشت جلد هر کتاب خواهد بود تصریح کرد: دریافت وجهی اضافه بر بهای درج شده، وجهه قانونی ندارد و مدیران مدارس نظارت مستقیم بر اجرای این موضوع را بر عهده دارند.

منتجب با تاکید بر اینکه خانواده‌ها و مدیران مدارس از ثبت سفارش کتب درسی دانش‌آموزان در هفته‌های پایانی زمان تعیین شده، بپرهیزند، ابراز داشت: با توجه به اینکه کتاب‌ها از نیمه اردیبهشت ماه در بین مناطق استان توزیع می‌شود و از سوی دیگر این کتاب‌ها به طور طبیعی نیز از طریق مناطق آموزش و پرورش به مدارس تحویل داده می‌شود، برای تعیین تکلیف و عقب نماندن دانش‌آموز از تحصیل و دسترسی به کتب درسی بهتر است خانواده‌ها در همان روزهای اول ثبت‌نام را انجام دهند.

رئیس اداره رفاه و پشتیبانی آموزش و پرورش اصفهان با اشاره به مشکل کمبود کاغذ در سال‌های اخیر گفت: کتاب‌ها بر مبنای آمار ثبت نام شده دانش آموزان چاپ و در اختیار استان‌های کشور و مناطق آنها قرار می‌گیرد، از این رو لازم است دانش‌آموزان، ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتب درسی خود را در مرحله‌های اول انجام دهند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، فرصت و امکان ویرایش اطلاعات، برای آنها فراهم باشد.