تایید اعتراض مردم

خودرو سازان به خود آیند؟

ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این همه حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.”مقام معظم رهبری ۱۰ بهمن ۱۴۰۰″

خودرو سازان به خود آیند؟

به گزارش پایگاه خبری ربیع، ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این همه حمایت در طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به جا است،‌ این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.”مقام معظم رهبری ۱۰ بهمن ۱۴۰۰″

قصه پرغصه تولیدهای داخلی، گرانی های سرسام آور و بی منطق، بی توجهی به کیفیت و ندیدن حقوق مصرف کنندگان، از طرفی بازارسازی های کاذب و برنامه ریزی برای انحصاری شدن برخی تولیدات از جمله خودرو سازی مصیبتی است که سالهاست دغدغه عمومی بوده و هست و بارها در راستای تقویت اینگونه تولیدات حمایت های رسمی در جهت خودکفایی کشور انجام شده است اما بجای قدرشناسی و سپاسگزاری، درآمدهای خود را دیده اند و به هر بهانه ای گرانی را گسترده تر نموده‌اند! کار بجایی رسیده که اکنون رهبری عزیز پس از حمایت های بیدریغ و توصیه های مردم به استفاده از تولیدات داخلی زبان به گلایه گشودند و این بار بی پرده دغدغه همیشگی خود را در جمع صنعتگران کشور مطرح فرمودند حالا یک وظیفه بعهده خودرو سازان است و آن اینکه به سمت کیفیت بخشی بروند و از طرفی به مردم رحم کنند و قیمت ها را کاهش دهند. همچنین مسئولان کشور باید نظارت خود را علمی و منطقی و دائمی و قاطع اعمال کنند و از حقوق مردم کوتاه نیایند و اگر خودرو سازان توان تولید نیاز یک میلیون و دویست هزار دستگاه را ندارند به اندازه کمبود درهای واردات را باز کنند تا انحصار هم در حدی کم حدود ۳۰ درصدی شکسته شود و مردم نخواهند سالها پشت درهای صفوف قرعه کشی قرار گیرند؟! تردیدی نیست که عدم برنامه ریزی صحیح و عدم استفاده شرکت های خودرو سازی از فرصت نظام برای ارتقاء کیفیت تولیدات خود باعث نا رضایتی مردم شد.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه گلایه و نارضایتی مردم را تایید کردند. بنابراین رویه در پیش گرفته شده از سوی صنعت خودروسازی کشور یک مسیر اشتباهی بوده است و انتظار می رود هر چه زودتر این روند اصلاح گردد. افزایش بی رویه قیمت خودرو و کاهش کیفیت آن که در مقیاس با خودروهای روز جهان به هیچ وجه قابل دفاع نیست، از جمله دلایل نارضایتی مردم محسوب می شود. در حوادث جاده ای آمارهای تکان دهنده ای از بی کیفیتی و ناامنی خودرو شنیده می شود که جای تاسف و در عین حال جای تامل دارد که چرا صنعت خودرو علی رغم حمایت هایی که می شود به این وضعیت دچار شده است. واقعیت اینست که تمام تلاش شرکت‌های صنعتی دنیا از جمله خودروسازی برای فروش و سود آوری بیشتر و کسب رضایت مردم تلاش می کنند اما خودروسازان ما اهمیتی برای مشتریان قائل نیستند. جدا از کیفیت پایین خودرو ها، بنظر می رسد که دو شرکت بزرگ خودروسازی در سالهای اخیر برای افزایش قیمت ها در بازار، هیچگاه به اندازه تقاضای جامعه خودرو تولید نکردند که به نظر می رسد برای بالا بردن تقاضا در رابطه با تولید عمدا کم کاری شده است. به نحوی که طبق آمار اولیه در سال یک میلیون دویست هزار خوردو نیاز جامعه است این در حالی است که تن‌ها ۹۰۰ هزار خودرو تولید می شود و سیصد هزار خودرو تفاوت تقاضا با عرضه است. مسلما در چنین شرایطی و با این رویکرد قیمت ها افزایشی خواهد بود و مردم مجبورند علی رغم نارضایتی از کیفیت خودرو بازهم خریدار باشند. ناسپاسی خودروسازان کاملا مشهود است چراکه علی رغم اینکه مسئولین در طول چند سال اخیر به بهانه حمایت از صنعت خودرو، اجازه واردات خودرو را ندادند و جلوی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید گرفته شده است به نوعی فرصت طلبی صورت گرفته است. شرایط به نفع تولید کننده است که در فضای بسته‌ای که انحصار در دست اوست و خودروی خارجی وارد نمی شود و همچنین متقاضی زیاد است بدون ارتقای کیفیت و افزودن آپشن های بیشتر، قیمت را بالاتر ببرد وکیفیت را پایین تر بیاورد. مشکل دیگر تکلیف دولت به خودروساز در عدم افزایش قیمت هاست. در چنین شرایطی که شرایط مالی خودروساز سخت شده، آمار تیراژ تولید به دلیل کاهش نقدینگی خودروساز پایین می آید. قطعا تحریم‌ها در کاهش تولید و افزایش فشار بر صنعت خودروسازی موثر بوده است اما از تحریم‌ها مهمتر، تاثیر تحریم های داخلی یا مجموعه سیاست گذاری‌های غلطی است که دولت ها به عنوان متولی خودروساز در شرکت ها اعمال کردند. سیاست گذاری‌های غلطی که باعث شده تولید کننده خودرویی بسازد و عرضه کند که فاقد کیفیت است که در جامعه از جهت قیمت بالای آن و تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار مشتری را ناراضی می‌کند. در واقع تحریم ها به اندازه سیاست گذاری‌های غلط در صنعت خودرو ایجاد نارضایتی نکرده اند.

از نظری رهبری معظم انقلاب با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود”. در واقع دولتمردان و مسئولان باید بعنوان سیاستگذار در حوزه‌های مختلف صنعت مثل صنعت خودروسازی سیاستگذار باشند و نقشه راهبردی را تهیه کنند و آن را ابلاغ کنند و در آخر سر نیز نظارت دقیق به موضوع داشته باشند. بنگاهداری دولت متاسفانه آفت صنعت در کشور شده است. حمایت کورکورانه از صنعت خودرو در سالهای اخیر و عدم حسا برسی از این صنعت باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است و مردم را ناراضی از خوروسازان کرده است. انتظار می رود گله رهبری بزرگوارمان مورد توجه ویژه قرار گیرد و در آینده‌ای نزدیک آثار ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت خودرو برای مردم ملموس گردد.