اصفهان » اقتصادی » تولیدی » زهرا نصیری
کد خبر : 1037360
یکشنبه - 29 بهمن 1402 - 19:44
در گفتگو باربیع عنوان شد:

خروج بخاری ها از کلاس های اصفهان/۹ منطقه استان اصفهان درگیرمشکلات حاشیه‌نشینی/دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها تمایل پیدا کرده اند/ضربه فرونشست به مدارس اصفهان،افزایش تراکم کلاس یا افزایش شیفت دوم مدارس راسبب شده است

در استان اصفهان ۹۵۰ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند، که از مجموع دانش‌آموزان استان اصفهان حدود ۷۸۰ هزار نفر در مدارس دولتی و ۱۷۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند و ۴ هزار و ۴۰۰ فضای آموزشی در قالب ۳۵ هزار کلاس برای تحصیل دانش‌آموزان تخصیص یافته است.

خروج بخاری ها از کلاس های اصفهان/۹ منطقه استان اصفهان درگیرمشکلات حاشیه‌نشینی/دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها تمایل پیدا کرده اند/ضربه فرونشست به مدارس اصفهان،افزایش تراکم کلاس یا افزایش شیفت دوم مدارس راسبب شده است

 زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در استان اصفهان ۹۵۰ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل هستند، که از مجموع دانش‌آموزان استان اصفهان حدود ۷۸۰ هزار نفر در مدارس دولتی و ۱۷۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی در حال تحصیل هستند و ۴ هزار و ۴۰۰ فضای آموزشی در قالب ۳۵ هزار کلاس برای تحصیل دانش‌آموزان تخصیص یافته است.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان در گفتگو با ربیع درباره طرح های جدید مدرسه سازی در استان اصفهان گفت: حدود ۴۵۰ طرح  به صورت خیری، دولتی و مشارکتی دردست اجرای این اداره است که ازاین تعداد حدود ۶۰ پروژه ورزشی شامل زمین چمن، استخررا شامل میشود.

ناصر فتحی، با اشاره به اینکه استاندارد سرانه کشوری فضای آموزشی ۸ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است، افزود: متأسفانه سرانه فضای آموزشی در سطح کشور پایین‌تر از حد استاندارد و حدود پنج و ۲ دهم به ازای هر دانش‌آموز است که این میزان در استان اصفهان به پنج و ۸ دهم مربع رسیده و خوشبختانه سرانه استان از متوسط سرانه کشوری بالاتر است .

توسعه هنرستان‌ها در اولویت برنامه هفتم است

وی تاکید کرد: اگرچه سرانه فضای آموزشی در استان اصفهان بالاتر از متوسط کشوری است اما این بدان معنا نیست که ما در حوزه فضای آموزشی مشکل نداریم بلکه نشان می‌دهد که ما با مشکلاتی نظیر فضاهای تخریبی و لزوم مقاوم‌سازی فضاها، سرانه نقطه‌ای و حاشیه‌نشینی مواجه هستیم و در این راستا سرانه فضای آموزشی در ۹ منطقه استان از جمله ۶ ناحیه کلان‌شهر اصفهان، شاهین‌شهر، خمینی‌شهر و زیرین‌شهر از متوسط سرانه کشوری پایین‌تر است و این مناطق با مشکلات حاشیه‌نشینی مواجه هستند.

فتحی، با تاکید بر اینکه توسعه،تجهیز و نوسازی هنرستان‌ها از اولویت‌های مهم دولت در برنامه ششم و هفتم است، افزود: تمایل دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان‌ها افزایش یافته و بر همین اساس ساخت و توسعه هنرستان‌ها در اولویت سازمان نوسازی و مدارس است؛ البته هنرستان‌ها به دلیل وجود کارگاه‌های مختلف جزو پروژه‌های پرهزینه به شمار می‌آیند و به منابع متعددی نیاز دارند با این حال هم دولت و هم خیرین توسعه هنرستان‌ها را در دستور کار قرار دارند چون می‌دانند که رشد صنعت، کشور و دانش‌آموزان در گرو توسعه هنرستان‌هاست.

تا پایان امسال بخاری‌های ۷۰۰ کلاس درس جمع آوری میشود

وی در مورد استانداردسازی فضاهای آموزشی به ربیع پاسخ داد: در دولت سیزدهم استانداردسازی سیستم گرمایشی فضاهای آموزشی در دستور کار قرار گرفته و دولت منابع خوبی را برای جمع‌آوری بخاری‌ها از کلاس درس و تجهیز آنها به پکیج پیش‌بینی کرده است.

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۳ هزار بخاری در کلاس‌های درس استان مورد استفاده قرار می‌گرفت که از آن زمان تا کنون حدود ۱۷ هزار کلاس استاندارد‌سازی‌ شده و تلاش داریم که تا پایان سال بخاری‌های ۷۰۰ کلاس دیگر جمع‌آوری شوند و در این راستا به دنبال تأمین منابع لازم هستیم.

فتحی، با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم تا کنون ۲۸ هزار کلاس در استان  اصفهان نوسازی و تحویل شده است گفت :یکی از مهم‌ترین مشکلات ما پروژه‌های مسکن ملی و مسکن مهر هستند، این در حالی است که بر اساس قانون سازمان نوسازی مدارس هیج وظیفه‌ای برای ساخت مدارس و فضای آموزشی در محل مسکن مهر و مسکن ملی ندارد و این وظیفه بر عهده سازمان مسکن و شهرسازی به عنوان متولی و سازنده این پروژه‌ها است، البته ما نیز از طریق مجمع خیران و منابعی که داریم، به آنها کمک می‌کنیم.

وی افزود: با این حال سازمان مسکن و شهرسازی تاکنون کمک شایانی به ما انجام نداده و حتی در برخی از مناطق مجبور شدیم که از طریق منابع خودمان فضای آموزشی لازم را ایجاد کنیم

فتحی با اشاره به اینکه هدف ما این است که حداقل ۵۰ درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام را به بهره‌برداری برسانیم  افزود: در قالب اجرای طرح شهید پناهی و جمع‌آوری مدارس کانکسی حدود هزار و ۳۰۰مدرسه با ویژگی مدارس کانکسی در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۷ مدرسه در استان اصفهان مشمول این طرح شد و تاکنون ۵ مدرسه به بهره‌برداری رسیده است.

اجرای طرح مردمی شهید عجمیان در مدارس اصفهان

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه ۱۹ درصد از فضاهای آموزشی استان به مقاوم‌سازی و بازسازی نیاز دارند،  به اجرای طرح شهید عجمیان اشاره کرد وگفت: این طرح مردم‌محور بوده و گروه‌های جهادی اجرای آن را بر عهده داشتند و در این راستا حدود ۱۰۰ هزار کلاس در کل کشور تجهیز و نوسازی شدند که از این میزان ۴ هزار کلاس سهم  استان اصفهان بود.

به گفته این مقام مسئول طی دو سال گذشته ۹۸ میلیارد تومان اعتبار به موضوع ایزوگام و آسفالت حیاط مدارس قدیمی استان تخصیص داده شده است که با استفاده از آن ۶۱۲ هزار مترمربع از فضاهای آموزشی استان  آسفالت و ایزوگام شدند.

فتحی، با اشاره به تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی و هنرستان‌ها، گفت: در دولت سیزدهم بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آموزشی و هنرستان‌ها اختصاص یافته است که از این مبلغ ۷۰ میلیارد تومان خرید تجهیزات هنرستانی بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان همچنین درباره طرح بازسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی، اظهار کرد: این طرح از برنامه‌های پنج ساله چهارم آغاز شد و منابع خوبی در برنامه چهارم و پنجم برای آن پیش‌بینی شد همچنین طی سال جاری بیش از ۹۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات پیش‌بینی شده که ۳۰ میلیارد تومان به منظور خرید تجهیزات است.

ضربه فرونشست به مدارس اصفهان،افزایش تراکم کلاس یا افزایش شیفت دوم مدارس راسبب شده است

وی افزود: در استان اصفهان بر اساس آمار اولیه و آمایش مدارس حدود ۳۶ درصد فضاهای تخریبی، ۳۵ درصد نیازمند مقاوم‌سازی و ۳۸ درصد مستحکم بوده‌اند، از ۷۱ درصد فضاهایی که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی بوده که اکنون میزان به ۱۹ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: ۴۰ مدرسه با ۴۰۸ کلاس و ۱۸۰۰ دانش‌آموز که بیشتر در نواحی چهار، پنج و شش، شهرهای شاهین‌شهر، برخوار و فلاورجان استقرار دارند، تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار گرفته است.

وی اعتبار مورد نیاز برای احداث ۴۰ مدرسه تخریبی ناشی از فرونشست را بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:  در حال حاضر این مدارس از بهره‌برداری خارج و دانش‌آموزان به مدارس دیگر منتقل شدند، این امر موجب افزایش تراکم کلاس یا افزایش شیفت دوم مدارس شده است.

زهرا نصیری