به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازروابط عمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری که در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک هفته یاد شده به رانندگان و راهداران پرتلاش ایران اسلامی ، توسعه خدمات IT در صنعت حمل و نقل را از ضروریات این بخش مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کلان ملی دانست و افزود:
یکی از کارهایی که میتواند به شفاف سازی در امور حمل و نقل منتج شود ، استفاده از تکنولوژی IT و خدمات اینترنتی است. اگر خدمات اینترنتی درست استفاده شود همه میدانند بار کجاست، شرایط چگونه است و چه کسی از بار استفاده میکند در نتیجه انضباط در پروسه حمل ونقل ایجاد میشودو این اقدام در نهایت به نفع رانندگان و افرادی است که بارشان حمل میشودکما اینکه در چند سال گذشته این روال در اکثر بخشها اجرا شده و در حال توسعه است .
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: شرکتهای کامیوندار نباید نگران شوند، با این رویکرد فعالیت آنها تحت تأثیر قرار گیرد چرا که آنها نیز به این تکنولوژی مسلط میشوندو این اقدام انضباط عادلانه ای را در توزیع بار به وجود می آورد .در واقع با این رویکرد ، هیچ خودرویی بدون برگ نوبت به بندر یا انبار وارد نمیشودو چنانچه این مهم محقق شود ، همه با یک روش واحد، کار میکنند.
وی با اشاره به اینکه بخشی از توسعه کشور به عهده سیستم حمل و نقل کشور است و یکی از شاخصهای کشورهای توسعه یافته نیز نظام حمل و نقل آن محسوب می شود افزود :
از کارگاههای کوچک تا بنگاههای بزرگ با حمل و نقل سر و کار دارند. جایگاه شما کلیدی است.کار شما به قدری موثر است که اگر خللی به وجود آید برای مردم مشکلاتی ایجاد میشود.
وی ادامه داد: با توجه به تعداد رانندگان چه کامیون و چه اتوبوس، نشاندهنده حجم کار در این زمینه در کشور است به همین دلیل جایگاه شما بسیار مهم است و باید به نیازهایتان توجه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی و رسیدگی به مشکلات رانندگان خاطر نشان کرد: در ماههای گذشته بارها تشکلهای شما در مجلس حاضر شدند و مسائل را مطرح کردند.مشکلات مطرح شده از سوی رانندگان و اصناف در مجلس و کمیسیونهای مختلف پیگیری شدو بنده هم تاکید بر رسیدگی داشتم.
لاریجانی افزود : باید در تصمیمگیریها حتما با تشکلها مشورت شود و از ظرفیت تخصصی آنها و مشکلاتی که لمس کردهاند استفاده شود، اگرچه در کشور ما عادت نبود اما به مرور این امر مورد توجه مسوولان قرار گرفته است به طوریکه دستگاههای اجرایی در زمان اتخاذ تصمیم و صدور بخشنامه و دستورالعمل از نظرات اصناف مرتبط با آن بخش استفاده می شود این امر در بخش حمل و نقل به دلیل گستردگی شقوق آن بیشتر مورد نیاز است .
رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه حمل و نقل جادهای حدود ۲۵۰ میلیون مسافر را سالانه جابه جا میکند که هیچ بخش دیگری این سهم را ندارد، اظهار کرد: شما امکان رفع مسائل کشور را به خوبی دارید و این ظرفیت است که در کنار آن چالشهایی نیز وجود دارد البته این چالشهای به وجود آمده موقتی هستند و باید به سرعت به آنها رسیدگی شود.
دکتر لاریجانی با اشاره به چالشهای صنعت حمل و نقل جادهای بیان کرد: عدم تناسبی که بین عرضه و تقاضا در حمل و نقل جادهای وجود دارد ممکن است رانندهها را در شرایط تحریم نگران کند که ورود کالا در بنادر کم و مشکلات ما افزون شود.
وی اظهار کرد: زمانی که تحریم شروع میشود رویکرد کشور به سمت تولید داخلی میرود وباید رویکرد تولید داخل گسترش یابد که با افزایش تولید داخلی، نیاز به ناوگان حمل و نقل افزایش پیدا میکند .
رئیس مجلس شورای اسلامی برلزوم توسعه مناسبات حمل و نقلی با کشورهای همسایه در شرایط تحریم برای رونق حمل و نقل جادهای تاکید کرد و خاطر نشان ساخت :
وزارت راه و شهرسازی باید به فراهم آوردن راههای مواصلاتی توجه بیشتری کند تا رانندگان راحتتر کار کنند، در این شرایط امکان وسیعتری پیدا میکنیم.
تاکید بر تویعه و ارتقای امکانات رفاهی جهت استراحت و آرامش رانندگان ،نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای ،تامین قطعات مورد نیاز ناوگان ،رفع مشکلات رانندگان در خصوص بیمه تامین اجتماعی وبیمه تکمیلی رانندگان از جمله دیگر مواردی بود که از سوی رییس مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت .همچنین وی یادآور شد :
وزارتخانه های راه و شهرسازی و وزارت صنعت و معدن و تجارت باید برای رفع مشکل رانندگان با استفاده از مشورت تشکلها طرحی تهیه کند و اگر میخواهند سریع به نتیجه برسند از شورای هماهنگی سران قوا استفاده کنندو یا اینکه در قانون بودجه مطرح و طی چند روز آینده به مجلس ارائه شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص خواسته رانندگان مبنی بر اینکه رانندگی به عنوان شغل زیانآور در نظر گرفته شود، گفت: ما در گذشته در قانون برنامه بندی مبنی بر اینکه کار رانندگی سخت و زیان آور است مطرح و به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده شد لیکن با توجه به اهمیت و فراگیری اینموضوع برای رانندگان پیشنهاد می شود در قانون بودجه یا به صورت قانونی مستقل آورده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی قاچاق را زخم مزمن کشور دانست و عنوان کرد: قاچاق در هر حوزهای مانند بنزین، گازوئیل و … خسارتهای بسیاری به کشور میزند. بنابراین تشکلهای حمل و نقل فعال شوند میتوانند از قاچاق جلوگیری کنند.